h100i går på max och låter väldigt mycket

Permalänk
Medlem

h100i går på max och låter väldigt mycket

Hej, har tidigare inte haft några problem med min h100i.

Igår laddade jag ner corsair link i syfte att släcka LED på min h100i, istället fick den kylaren att gå på max antar jag för fläktarna började låta väldigt mycket. Är inte så erfaren av mjukvara så tänkte höra hur kan jag tysta ner den igen till t.ex quiet mode?

EDIT: Så som det var tidigare var att när jag startar datorn drar allt igång på max och sedan efter några sekunder släpper det och den blir tyst, det är detta jag vill.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att sätta fläktarna på silent mode till att börja med? Eller custom, på t.ex. 50 % effekt? Du har ju en översikt över din dator i Corsair Link och där kan du välja pump och fläktar och därefter ställa in nivån på dem.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Har du provat att sätta fläktarna på silent mode till att börja med? Eller custom, på t.ex. 50 % effekt? Du har ju en översikt över din dator i Corsair Link och där kan du välja pump och fläktar och därefter ställa in nivån på dem.

Grymt, valde silent eller quiet mode nu och det låter väl som det gjorde innan. Tänkte bara höra om det är normalt att h100i fan ligger på 800-1000 rpm och h100i pump på 2300. Problemet är iallafall löst, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskerr:

Grymt, valde silent eller quiet mode nu och det låter väl som det gjorde innan. Tänkte bara höra om det är normalt att h100i fan ligger på 800-1000 rpm och h100i pump på 2300. Problemet är iallafall löst, tack!

Japp pumpen ska gå i 2200+

Själv låter jag mitt moderkort sköta fläktarna istället för H100i

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Japp pumpen ska gå i 2200+

Själv låter jag mitt moderkort sköta fläktarna istället för H100i

tack! det kanske är något man ska kolla på då, dock är jag nöjd för tillfället

Permalänk
Medlem

har nu installerat dual intelligent processors 5 istället för att ställa in fläktarna, men den hittar bara chassi fan 1 och pumpen på min h100i, så kan inte ändra fläktarna på h100i. Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

@fiskerr: Var är 4-pins kontakten från fläkten inkopplad?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Vinolik: det vet jag inte, när jag köpte datorn monterade dom den åt mig. Men i t.ex corsair link hittar den fläktarna.

Permalänk
Medlem

Ja för att programmet ska hitta fläktarna måste cpu fläktarna vara inkopplat på moderkortets kontakter inte i Link

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja för att programmet ska hitta fläktarna måste cpu fläktarna vara inkopplat på moderkortets kontakter inte i Link

okej, får öppna upp imorgon och ordna det då. Tack

Permalänk
Medlem

har ett h110i gt och med original fläktar är det omöjligt att ens låta de rulla på " balanced mode" har de på "quiet" eller "custom" där jag har allt på lägsta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ze-nub:

har ett h110i gt och med original fläktar är det omöjligt att ens låta de rulla på " balanced mode" har de på "quiet" eller "custom" där jag har allt på lägsta

jo precis, den ska ha lite högre ljudnivå än min men håller helt och hållet med.