Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Permalänk

Det är mycket medias fel hela situationen och varför land efter land höjjer hotnivån, det beror på att media konstant skapar ångest och förstorar och förvärrar problemen. Faktum är att ISIS behöver MEDIA för att kuna genomföra sin agenda, om bara media skulle hålla käften skulle ISIS aktioner bli betydligt mer harmlösa. Jag menar det är fel av media som drivs av komersiella intressen ska sätta skräck i befolkningen, folk i sverige är rädda pga av hjärntvätten i svenska tidningar, men faktum är chansen är mycket liten att något skulle hända här, och framför allt att du själv skulle bli drabbad av det hela. Och om det skulle hända något så är det nog pga av att media har inspierat diverse idioter här i sverige att begå brott.. Dom spär på och provocerar.

Och pga av att media skrämmer upp befolkningen och förvärrar situationen lyckas också lagar som aldrig skulle gå igenom och som saknar folkligt stöd gå igenom, jag visste direkt inom en vecka kommer nya anti-terror lagar, dessa lagar är inga nya lagar utan dom är färdigskrivna sedan tidigare men dom väntar tills det ska vara rätt tillfälle att införa dom, precis som det hända med 9/11 pga av det fick det folkligt stöd.

Dom som är pålästa vet att FRA har bedrivet aktiv signalspaning förut (dvs hackat datorer) mot bland annat ryssland och andra, det är iallafall positivt att dom går ut med det uppet nu, att hacka stater är en sak men att hacka sin egen befolkning är inget som hör hemma i svensk demokrati även om nu media har skrämt upp oss så får vi inte låta oss drabbas av irattionel panik.
Terroristerna vill att vi ska bli mer och mer dikatur-liknande, vi ska alltså inte låta oss ge oss vika..

Vidare så tycker jag inhemsk signal spaning är tandlöst.
För det första måste man väga för mot nackdelarna, hur många tar man fast genom att
övervaka hela befolknigen. Som Snowden sa så har signalspaningen inte direkt tagit något terrorist, utan det hela är en täckmantel för att ge staten mer makt och kontrol av befolkningen.

Att ges ökat fokus på kryptering tycker jag känns lite obehagligt, kryptering är ju det enda som gör att man kan använda internet utan att kännas sig kränkt och övervakad. Jag är väldigt glad att det finns så bra vpn tjänster i sverige som gör det möjligthet.

Vad som orar mig mest är att vi är medlemmar i EU det innebär att EU kan besluta diverse anti terror lagar som igentligen inte är lika aktuella i sverige där dom kommer innföra mer "skit" likt datalagringen och IPRED. Och som ni vet måste vi ju snällt lyda allt som EU säger.
Risken känns stor att vi kommer få se mer av denna skit..

Dom vill bland annat försvårat använde av bitcoin och anonyma betalsätt och förbetalda kreditkort osv. Snart är det väl bara kontanter som är det anonyma betalsättet och skicka med posten.

Om jag ska kommentera skog1s romantik till kameraövervakning kan jag säga att det är skillnad på england och Sverige.

"The British Security Industry Authority (BSIA) estimated there are up to 5.9 million closed-circuit television cameras in the country, including 750,000 in “sensitive locations” such as schools, hospitals and care homes.
The survey’s maximum estimate works out at one for every 11 people in the UK, although the BSIA said the most likely figure was 4.9 million cameras in total, or one for every 14 people.
Both projections were higher than previous estimates which ranged between 1.5 million and four million."

Jag kan säga att London är det sista stället på jorden jag skulle vilja bo, du skulle känna tryghet jag känner mig bara kränkt och övervakad där jag hela tiden måste tänka på hur jag beter mig då jag hela tiden är med på "tv" . Jag har sett en video på youtube där ett par ungdomar slängde en cigarett fimp på gatan, då kopplade dom in högtalaren till kameran och sa att dom skulle plocka upp cigarett fimpen och slänga den i papperskorgen, Detta är inte ett samhälle jag vill ha!

Värt att tillägga är att det inte längre handlar om övervakningskameror i england dom har numera funktioner som ansiktsigenkännings algoritmer
så datorer kan logga alla dina fotsteg, speciellt i london där ella övervakningssystemet täcker alla ytor i staden likt ett spindelnät har du väl fastnat där i tar du dig inte ur.

Och det där med att det skulle få dig att känna dig lite mer trygg över din dotter ? är bara överbeskyddande bullshit ?
Du får väl installera en GPS app i telefonen då om du är så orolig ? det ska inte vara statens ansvar att övervaka henne utan föräldrarna (om hon nu inte är myndighet).

Och när vi snackar om övervakning på internet så är det alltid barnporr argumentet som ska rättfärdiga FRAs aktiviter.
Men det är bevisat att dom som sysslar med barnporr är väldigt tekniskt kunniga och dom kan det där med kryptering.
sveriges datalagring kommer inte åt några som sysslar med barnporr. Vilka dom kommer åt är då alla andra i sveriges befolkning vilket det är igentligen dom vill, dom vill inte ha kontroll över en liten "droppe" som sysslar med barnporr utan det är den stora massan dom vill åt..så återigen allt är täckmantel men det behövs argument för att vinna folkligt stöd och dom vet att alla avskyr barnporr mer än något alla och de utnyttjar våra känslor för detta..

Tyckte i och med snowden och hans ständiga läckor om NSA osv att vi var påväg åt rätt håll,främst i EU då, t.e.x tyskland
kännde sig väldigt kränkta att dom blivit övervakade, men tyvär kommer det komma massa anti terror lagar nu som dom passar på att införa nu när folket är i i rätt sinnestillstånd och fulla av denna illussion av rädsla som igentligen media bara målat upp pga komersiella intressen.

Jag hoppas inte vi låter oss påverkas iallafall...även om det som har hänt i franrike är förfärligt så är just mer övervakning på internet helt jävla meninglöst inte en enda isis terrorist kommer detta ta..
Dom hittar hela tiden nya vägar. Nu har ju statsminstern varit så jävla korkad och sagt att det är specifikt skype och viber dom ska fokusera tror du eventuella svenska terrorister kommer använda skype nu eller viber ?

Återigen media sabbar våra chanser att vinna över ISIS, det är ju framförallt transparansen, jo folket är nyfikna på vad som händer och vad staten gör men dom fattar väl att även ISIS bevakar media ? så allt media läcker försvårar arbetet..
Ju mindre ISIS vet om våra planerar och vår strategi ju bättre, men som det är nu pratar alla öppet med media varje dag om vad som ska göra och olika strategier det är ren idioti, sånna här krig måste bedrivas i det dolda..
Men framförallt måste man inflitrera ISIS. Genom bli rekryterad och insläppt i deras sekt och innerst cirkel det är bara då vi vet på riktigt hur man förstör hela deras artitektur. Det måste förstöras från insidan inte från utsidan, dom kan skicka hur många bombplan dom vill. Ju färre ISIS blir till antalet ju svårare kommer dom bli att nå precis som i kriget i afganistan där dom gömmer sig i grottor.
Det är samma där enda sättet att komma åt dom är att inflitrera dom genom social egeninering och blir rekryterad och insläppta och få insyn från insidan bara då kan sektens förintas för all framtid.

Skydda oss mot terror attacker och kemiska stridsmedel kommer vi aldrig kunna göra.. inte ens englands 4.9 miljoner övervakningskameror kan hindra det och inte heller PRISM eller andra övervakningsprogram.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Ja, men det är ju det jag har poängterat. SD står utanför mest, och flera partier säger att de inte kommer samarbeta med dem, så då är det ju inte speciellt oväntat att SD får stå utanför då de motsättningar du nämner gör samarbetet svårt nog. Och visst kan SD tjäna på att fortsatt bli uteslutna då de framstår mer som ett alternativ till allt som varit tidigare, även om det i ett annat synsätt kan vara en bortkastad röst om de inte får samarbeta med någon.

Det är inte många partier som ansett att man kan ta in hur många som helst utan frågan är oftast var gränsen går. Sedan är det iofs rätt vanligt med villfarelser kring ekonomin kring invandring. Nordea gick ju ut i dagarna med att de anser att Sveriges BNP kommer stiga pga invandringen, och att det hjälper till att balansera problemen som kommer med Sveriges åldrande befolkning. Likaså kom tidigare en oberoende rapport från ZEW i Tyskland med uppgifter att landet gör en nettovinst på sin invandring och även där pratades det om hur det hjälper finansiera välfärdssystemet i även deras åldrande befolkning.

Det betyder såklart inte att det är frid och fröjd kring det hela, det finns många svåra problem att lösa, men sådant kan vara värt att ta i beaktning när man diskuterar så man får en informerad helhetsbild. I många diskussioner så vinklas det som enbart en belastning i alla lägen.

BNP kommer att öka med våran invandring , ja. Men BNP/capita kommer att minska. Det är det sistnämnda som är relevant. Kinas och Indiens BNP är mycket högre än Sveriges. Det betyder inte att levadsstandarden är högre där. Man måste slå ut BNP på ett lands invånare för att man ska kunna använda det till att bedöma ett lands välstånd. Har man tex ett belopp på 100 kronor och ska dela mellan 2 personer får man 50kr vardera. Om man sedan dubblar summan till 200 men då också ska dela den mellan 10 personer, så får man 20 kr vardera. Man har i det andra fallet ett högre totalbelopp(BNP), men beloppet/person(BNP/Capita) har minskat.

Flyktingarna hjälper inte ett land att finansiera välfärden ifall deras arbetslöshet är för stor. Ifall den är det så importerar(for a lack of a better word) man bara ännu mera kostnader och utgifter.

Raporter om hur det ser ut i Tyskland känns inte så speciellt relevanta heller. I Tyskland tar man inte emot i närheten av lika mycket flyktingar som sverige gör(sett till befolkningsmängd). Man måste också ha i åtanke att det finns väldigt få lågkvalificerade jobb i Sverige. I Tyskland finns det mycket fler lågkvalificerade jobb och man har också lägre minimilöner vilket gör att flyktingar mycket enklare kommer in på arbetsmarknaden.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Finns inget behov av DAB, vi har ett mobilnät att streama via.

Ett mobilnät som kostar pengar att använda för slutkund, det gör inte DAB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Så dåligt är det inte, det är rättare sagt moderna enheters minimala antenner som drar ner prestandan.
Dessutom behöver vi inte kunna ta emot fler kanaler än som finns, och då finns det ändå bandbredd kvar åt fler kanaler.
Så jo jag klagar, övergången från analog till digital-TV kunde jag ta, då det var starkt begränsat och bara tre kanaler var tillgängliga.
Men detta är bara jävulskap när systemet förövrigt fungerar så fint.
Jag har inget emot digitalradion så som det är idag, att både analog och digital finns sida vid sida.
Att gå över till enbart digitalradio blir som att skita ner sig. Varmt och bekvämt så länge man är hemma.
Men när man kommer och behöver en digitalbox för att kunna driva jobbradion så lär desto fler klaga.
Men visst, avlid av glädje när den dagen kommer. Det kommer iallafall inte jag att göra, med tanke på dom kostnader det kommer innebära för mig.
/Lifooz

Jag har aldrig sagt att man borde ta ner båda, jag anser dock att det är att aktivt förstöra utvecklingen genom att försena lanseringen av DAB - vilket faktiskt är bättre - en bra idé borde vara att lansera DAB och sedan låta landet successivt byta till dessa mottagare under kanske 10-15 års tid. Är det någon som klagar efter att ha haft chansen att byta mottagare under 15 års tid när FM väl stängs ner totalt - ja då får dom nog skylla sig själva.

Och nej - DAB finns inte i dagsläget i Sverige, vi har enbart analog radio via marknätet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2205&arti...

Det är bara löjligt att vara negativ mot DAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ett mobilnät som kostar pengar att använda för slutkund, det gör inte DAB.

Man kan köpa rätt mycket mobilsurf för kostnaden av övergång till DAB.
Mobilsurfen lär ju inte minska eller bli dyrare i framtiden heller, vi pratar ändå om rätt många år framåt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Man kan köpa rätt mycket mobilsurf för kostnaden av övergång till DAB.
Mobilsurfen lär ju inte minska eller bli dyrare i framtiden heller, vi pratar ändå om rätt många år framåt.

Perfekt, jag ser fram emot den dagen vi får statlig mobilsurf tilldelad till varje hushåll i landet istället för DAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Perfekt, jag ser fram emot den dagen vi får statlig mobilsurf tilldelad till varje hushåll i landet istället för DAB.

Du bortser från att vi har ett välfungerande FM-nät.
Vill ha man ha fler kanaler fungerar 4G utmärkt, istället för att göra en jättesatsning på en teknik som är antik långt innan den lanseras.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du bortser från att vi har ett välfungerande FM-nät.
Vill ha man ha fler kanaler fungerar 4G utmärkt, istället för att göra en jättesatsning på en teknik som är antik långt innan den lanseras.

Ett välfungerade fm-nät där en bråkdel av alla stationer kan sändas. Och som sagt - om 4g är så extremt bra för att lyssna på radio med - så ser jag fram emot den dagen det finns 4g-radiomottagare att köpa som är helt avgiftsfri för konsumenten - och som inte kostar mer än en DAB/FM radio gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ett välfungerade fm-nät där en bråkdel av alla stationer kan sändas. Och som sagt - om 4g är så extremt bra för att lyssna på radio med - så ser jag fram emot den dagen det finns 4g-radiomottagare att köpa som är helt avgiftsfri för konsumenten - och som inte kostar mer än en DAB/FM radio gör.

Varför ska det vara kostnadsfritt?
Digitaltv är inte gratis om du inte nöjer dig med vad är det, 5-6 kanaler?

Jag vet inte hur många kanaler FM-nätet rymmer, men det är ganska många. Betydligt mer än vad som gällde för TV (vilket också hade varit tveksamt i dagsläget).

Hade det nu varit en privat aktör som styrde upp det här, fine. Men nu är det skattepengar som slösas på ett totalt onödigt skifte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag har aldrig sagt att man borde ta ner båda, jag anser dock att det är att aktivt förstöra utvecklingen genom att försena lanseringen av DAB - vilket faktiskt är bättre - en bra idé borde vara att lansera DAB och sedan låta landet successivt byta till dessa mottagare under kanske 10-15 års tid. Är det någon som klagar efter att ha haft chansen att byta mottagare under 15 års tid när FM väl stängs ner totalt - ja då får dom nog skylla sig själva.

Och nej - DAB finns inte i dagsläget i Sverige, vi har enbart analog radio via marknätet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2205&arti...

Det är bara löjligt att vara negativ mot DAB.

Ah ok, nu förstår jag dig bättre, jag ber om ursäkt vid punkten där jag var otrevlig.
Det är inte själva DAB eller tekniken jag är emot, utan att alla apparater som är rena FM skall bli oförmögna att ta emot radio.

Det är det som leder till ett oerhört slöseri med fungerande teknik.
Folk tjuter av panik över att vi skall återvinna, köra på miljöbränsle/miljöel, minska slöseriet av resurser, osv osv.

Men vad i helvete är då detta? jo det största slöseri jag sett i hela mitt liv.
Snacka om ironi.

DAB får gärna introduceras, men då skall det vara med FM sida vid sida i fortsatt existens.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du bortser från att vi har ett välfungerande FM-nät.
Vill ha man ha fler kanaler fungerar 4G utmärkt, istället för att göra en jättesatsning på en teknik som är antik långt innan den lanseras.

Skrivet av cider123:

Ett välfungerade fm-nät där en bråkdel av alla stationer kan sändas. Och som sagt - om 4g är så extremt bra för att lyssna på radio med - så ser jag fram emot den dagen det finns 4g-radiomottagare att köpa som är helt avgiftsfri för konsumenten - och som inte kostar mer än en DAB/FM radio gör.

FM nätet är utbredd standard och blir bara onödigt dyrt att byta till digitalt. Radio är ju döende media och nätradio ersätter mer och mer traditionell radio även Spotify hjälper till.

Tänk bara på hur många bilar vi har i Sverige, även om många kopplar in mobilen eller liknande så lyssnar många på FM på vägarna. Blir varken billigt eller försvarbart att byta radioutrustningen eller ha extra utrustning i bilen (för att ta emot digitala signaler).

Bättre köra på en mobilsatsning som dom redan gör idag (finns ju en app för många radiokanaler). Räcker vad jag vet med 3G, även 2G tror jag fungerar (om masten inte är överbelastad). 4G är bra mest vid surf/tyngre användande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Aldrig hört om mona walter men hon är ju lysande. Läs alla! Läs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och precis som flera sagt, så gjorde skrämselpropagandan och islamofobin från media och SD att vi anklagar första bästa person för att vara terrorist.....

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det kommer en "säkerhetsuppdatering" från Microsoft snart.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Ett samhälle som ger upp lite frihet för att vinna lite säkerhet, förtjänar varken eller och kommer att förlora bägge.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag har aldrig sagt att man borde ta ner båda, jag anser dock att det är att aktivt förstöra utvecklingen genom att försena lanseringen av DAB - vilket faktiskt är bättre - en bra idé borde vara att lansera DAB och sedan låta landet successivt byta till dessa mottagare under kanske 10-15 års tid. Är det någon som klagar efter att ha haft chansen att byta mottagare under 15 års tid när FM väl stängs ner totalt - ja då får dom nog skylla sig själva.

Och nej - DAB finns inte i dagsläget i Sverige, vi har enbart analog radio via marknätet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2205&arti...

Det är bara löjligt att vara negativ mot DAB.

Det handlar inte om att vara emot DAB utan att DAB redan är överspelat. DAT var bättre än cassette men slog aldrig för mp3 kom. Det är samma sak nu och att satsa pengar på nått som redan är dött är ren idioti. Nätradio har redan spelat ut DAB.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730