Första Galaxy S har landat

Permalänk
Avstängd

Första Galaxy S har landat

Kom ihåg för 5 år sedan när sagan om Samsung Galaxy S smartphone började. En av mobilerna som landade var min. Har den kvar fortfarande som kamera och musikspelare när simkortshållaren givit upp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Idag skulle vi nog inte kalla 4 tum "en väldigt stor skärm" då mobilerna har blivit mycket större.

Permalänk
Medlem

Knappast retro

Försök med en Nokia 8110

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

@Karaff: Lite småretro eftersom det var starten på ett nu enormt framgångsrikt märke. Nu har jag själv också haft en S3 och tycker rent personligen att Galaxy S serien inte håller den kvalité jag eftersträvar. En soppa av mängder med funktioner som fungerar sisådär.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Ja, Galaxy S (aka I9000) var ett jättelyft för Androidmobilerna.
Tillsammans med HTC Desire/Desire HD och SonyEricsson Arc m.fl..

Har pensionerat min HTC Desire HD sedan 2012 men den funkar och kan inte tänka mig skiljas från den...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Föredetting

En fem år gammal telefon är inte så värst retro. Betydelsefull, javisst, retro, icke. Videoklippet och produktionen kan nog klassas som retro till känslan, däremot.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Ja, Galaxy S (aka I9000) var ett jättelyft för Androidmobilerna.
Tillsammans med HTC Desire/Desire HD och SonyEricsson Arc m.fl..

Har pensionerat min HTC Desire HD sedan 2012 men den funkar och kan inte tänka mig skiljas från den...

Jo, men 512 mb får mig inte så långt. Samsung cappade ju webbläsaren till 4 tabs, men det gick ju alltid att köra någon annan browser. Det laggade rejält dock.

Jag har en ny sm-g357fz (ace 4) och den lyckades jag spräcka skärmen på. Förutom att den har 1GB ram och 4 kärnig så är den mest besvärlig. Den är så tunn att den är lättare att tappa än GT-I9000 var, som var tjockare och vägde lite mer.
Förövrigt, GT-I9000 var ju ett flaggskepp då och den rootades och fick cyanogenmoddar så småningom, och den "lever" ju än. Min sm-g357fz är ju en bra telefon, men jag har bara hittat ett sätt att roota den som inte fungerade för min del. Frågan är om jag skulle ge mig på att porta cm för skojs skull.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

@Luminous: Har CM 11 Nightly på min. Lite väl seg men det funkar. Tycker fortfarande kameran håller idag. Och som musikspelare ger ljud-chipset Wolfson WM8994 enormt bra klang till en yttre förstärkare eller bra hörlurar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@Luminous: Har CM 11 Nightly på min. Lite väl seg men det funkar. Tycker fortfarande kameran håller idag. Och som musikspelare ger ljud-chipset Wolfson WM8994 enormt bra klang till en yttre förstärkare eller bra hörlurar.

Jag visste inte att den hade ett bra ljudchipp när jag köpte den. Jag skaffade SGS för att jag trodde att AMOLED var någon slags sjukt strömsnål skärm, samt för att det var oled. Det var ju inte riktigt så enkelt kanske.
Jag har någon CM11 nightly med, och kör ART istället för Dalvik. Det är helt ok så länge det inte är massor med minne som ska gå åt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Retro eller ej, jag funderar mest på hur man kan slita ut SIM-kortshållaren, men resten av telefonen fungerar fortfarande hjälpligt.

Permalänk
Avstängd

@zapac: Tja någon hittade på att nu jädrans kör vi med olika standarder som micro-sim och även Nano-sim och får man i en sådan i mobilen är det kört.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Lego Master

Nokia N95, det var grejer det! Första "Supermobilen", som hade allt! Musikspelare, filmspelare, appstöd, wifi, bluetooth, GPS, 3g... Ni hör ju vilket monster!

Och vilken värdelös jävla skitmobil det var att hantera.. XD

Men status, det var det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

@Shudnawz: Hade en Nokia N95 och håller med. Ologiskt system på den mobilen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Började jobba inom telekombranschen precis när smartphone-marknaden tog fart och minns lanseringen av Galaxy S, HTC Desire och Sony Ericsson Xperia X10. Kommer ihåg en sales-träff med representanter från Samsung som presenterade Galaxy S och Samsung Wave för oss och hade väldigt svårt att fatta tycke för Galaxy S (4 tum, herregud det var gigantiskt!), däremot tyckte jag Wave var störtskön i formatet. Men Bada, haha det var ingen höjdare...

Därefter började det intressanta med att försöka få vanligt folk att förstå att inte bara iPhone 3GS och 4-an runt hörnet var en smartphone, utan att även Android hade samma funktioner och stor potential.

Själv hoppade jag på tåget med HTC Desire.

Lämnat branschen och all hysteri sen ett par år tillbaka, och det är jag rätt glad för.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

@Toivo83: 11 dagar på en laddning. Numera är det nog 11 timmar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

kanske lite off topic men ska inte nya android 6.0 machmellow komma ut snart ?

Visa signatur

iPhone

Permalänk
Avstängd

Då var det dags för begravningen
Batteriet slut och simkortsläsaren sönder. Fortfarande slår kameran många Kina mobiler men har ingen lust att köpa nytt batteri.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)