Permalänk
Medlem

53 GFlops i7 4770k

Hej! Har tankat hem och skulle testa och göra ett intel burn test för skojjs skull, datorn är helt oklockad, med stock kylare. Datorn är väl byggd för kanske ca 2 år sedan.

Har kollat lite på vad andra får med en 4770k och det verkar som det ska ligga på det dubbla av det jag får på min?

Får bara runt 53 GFlops? Någon som kan ha en aning om vad som spökar? Har hypertrading enable.
Postar en bild så får ni se hur det ser ut.

http://imgur.com/Ga9mSWE

MVH

Visa signatur

AMD Black Edition AMD Phenom II X3 720 @ 3.25GHZ | Kingston HyperX 8GB DDR2 PC8500/1066MHz | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | Radeon HD 4850 1 GB | OCZ Vertex 2 60GB | AXP 630W

Permalänk
Medlem

Din CPU har 4 kärnor på 3.5GHz
Och gör 16 flyttals operationer med AVX2 instruktioner, 4 operationer utan AVX per klockcykel.

Utan AVX
4*3.5*4 = 56 GFlop

AXV2:
4*3.5*16= 224 GFlop

Detta är teoretiska värden där varenda klockcykel utnyttjas. Visserligen tycker jag att man bör klara 90% effektivitet om processorn får köra ostört. Men sen beror det givetvis också vad du har för andra program som stör i ditt OS. Ett vältunat Linux med Intel kompilerad linpack bör du nog komma runt 100% effektivitet med den singel socket platform.

Prova med ett Linpack som har AVX2 stöd istället.

Eventuellt kan processorn sänka sin eftersträvade hastighet ifall ström eller värmenivåerna ligger utanför dess referensramar.

Permalänk
Medlem

Dvs 53/56GFlop är 94.64% effektivitet (utan någon AVX accelerering).

EDIT: Utöver det så vill man köra linpack på fysiska kärnor, inte på några Hypertrådar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*bumpinlägg raderat*

Detta då den typen av inlägg som bara är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

AVX2

Så först och främst så menar ni att jag inte bör få mer än max 56?

AVX2 och linpack säger mig dock nada, har inte hängt med i datorbranschen på de senaste 5-6 åren. 👎

Men menar ni också att jag kan aktivera "AVX2" och då fyrdubbla min cpu hastighet?
Men tackar för det snabba svaren! Hoppas det fortsätter så 😃

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Black Edition AMD Phenom II X3 720 @ 3.25GHZ | Kingston HyperX 8GB DDR2 PC8500/1066MHz | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | Radeon HD 4850 1 GB | OCZ Vertex 2 60GB | AXP 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vampiz:

Så först och främst så menar ni att jag inte bör få mer än max 56?

AVX2 och linpack säger mig dock nada, har inte hängt med i datorbranschen på de senaste 5-6 åren. 👎

Men menar ni också att jag kan aktivera "AVX2" och då fyrdubbla min cpu hastighet?
Men tackar för det snabba svaren! Hoppas det fortsätter så 😃

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Nja alltså AVX2 är inget som man "aktiverar" AVX2 är en instruktionsuppsätning, så om CPU har stöd, så kan AVX2 användas om programmet använder sig av det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja alltså AVX2 är inget som man "aktiverar" AVX2 är en instruktionsuppsätning, så om CPU har stöd, så kan AVX2 användas om programmet använder sig av det.

Okej då är jag med i matchen! Men hur kommer det sig att andra med samma cpu (4770k) får en bra bit över 100 GFlops i intel burn? Är lite förvirrad iallafall 😧

Mvv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Black Edition AMD Phenom II X3 720 @ 3.25GHZ | Kingston HyperX 8GB DDR2 PC8500/1066MHz | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | Radeon HD 4850 1 GB | OCZ Vertex 2 60GB | AXP 630W

Permalänk
Medlem

Exakt, Programmet som du försöker köra verkar inte ha stöd för intruktionerna.

Tankar du ner linpack från Intel så får du det garanterat, däremot är den säkert inte lika användarvänlig, inget fluffigt GUI
https://software.intel.com/en-us/articles/intel-math-kernel-l...
Körs förmodligen via kommando prompten helt.
Sen är jag även osäker om de ställer in NS flaggan/raden åt dig som avgör hur mycket minne som används under linpack körningen. (Vilket är kritiskt för bästa resultat).

Möjligtvis att även OCCT stödjer AVX, men har inte testat det själv då jag inte kör Windows.
http://www.ocbase.com/
Den må var lite mer automagisk för övrigt men gissningsvis på bekostnad av prestanda vilket även skulle kunna märkas i resultatet. Vill man få bästa möjliga resultat så vill man inte rita upp grafer, och köra andra bakgrundsprylar som snor åt sig klockcykler som istället hade kunnat användas för att få ett högre resultat.

Permalänk
Medlem

Okay got it! Ska testa de programen du nämnde och se vad det resulterar i.

Men ta en titt på dessa dumpar:

https://www.google.se/search?q=4770k+intel+burn+test&client=m...

https://www.google.se/search?q=4770k+intel+burn+test&client=m...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Black Edition AMD Phenom II X3 720 @ 3.25GHZ | Kingston HyperX 8GB DDR2 PC8500/1066MHz | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | Radeon HD 4850 1 GB | OCZ Vertex 2 60GB | AXP 630W

Permalänk
Medlem

De kanske kör med mer minne. Insåg nu att du bara använder 1GB av 16GB.

Försök maximera minnesanvändningen, ju mer minne du får loss / ledigt som kan utnyttjas av linpack desto bättre brukar resultatet bli. Givetvis ska inte OS heller börja swappa (eller att man får för många NUMA missar i fler socket system).

Ju mer minne desto längre blir även linpack körningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vampiz:

Okay got it! Ska testa de programen du nämnde och se vad det resulterar i.

Men ta en titt på dessa dumpar:

https://www.google.se/search?q=4770k+intel+burn+test&client=m...

https://www.google.se/search?q=4770k+intel+burn+test&client=m...

Skickades från m.sweclockers.com

Inaktivera HyperThreading så kommer du se dubbla resultat, IBT gillar inte hyperthreading

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Inaktivera HyperThreading så kommer du se dubbla resultat, IBT gillar inte hyperthreading

Ska testa det! Tack. Fast förövrigt så känns det som en ny kylare vore på sin plats kanske när tempen drar upp mot över 90c utan att ha klockat den??! Någon som har koll på när en 4770k börjar throttla ner sig?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Black Edition AMD Phenom II X3 720 @ 3.25GHZ | Kingston HyperX 8GB DDR2 PC8500/1066MHz | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | Radeon HD 4850 1 GB | OCZ Vertex 2 60GB | AXP 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

De kanske kör med mer minne. Insåg nu att du bara använder 1GB av 16GB.

Försök maximera minnesanvändningen, ju mer minne du får loss / ledigt som kan utnyttjas av linpack desto bättre brukar resultatet bli. Givetvis ska inte OS heller börja swappa (eller att man får för många NUMA missar i fler socket system).

Ju mer minne desto längre blir även linpack körningen.

Nää, jag testade att köra samma inställningar i IBT som TS och fick dessa resultat med HT på.

Permalänk
Medlem

Exakt, och du kör fortfarande med 1024MB, en bråkdel av minnet.

Kör på 90% av ledigt minne så kommer du få ett helt annat resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av vampiz:

Ska testa det! Tack. Fast förövrigt så känns det som en ny kylare vore på sin plats kanske när tempen drar upp mot över 90c utan att ha klockat den??! Någon som har koll på när en 4770k börjar throttla ner sig?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Ny kylare hade inte skadat, betydligt högre än vad jag vill ha som max och då är det när jag klockar

Permalänk
Medlem

Verkar som att Burn Test inte stödjer AVX2 utan bara AVX, dvs räkna med 8 flyttals operationer per klockcykel.

Vill ni köra lite mer tunat så tanka ner Intel egna variant från:

  1. Tanka ner https://software.intel.com/en-us/articles/intel-math-kernel-l...

  2. Zippa upp och gå in till benchmarks_11.3.1\windows\mkl\benchmarks\linpack

  3. Öppna lininput_xeon64 med en text editor.

  4. Klura ut hur mycket ledigt minne du har i megabyte.

  5. Ta fram kalkylatorn och kör * .9 på det så får du fram 90% av ledigt minne. (Detta är bara för att vara på den säkra sidan att inte får slut på minne.)

  6. Sedan skall du räkna Kvadratroten ur ("Minne som ska användas i MB" * 1024 * 1024 / 8). Tips: använd kalkylator

  7. Det talet skriver du sedan i problem size och leading dimensions

  8. Innan du fortsätter ska du sedan fundera på vad du håller på med, om nätagget eller moderkortet brinner upp. Eller om du har en laptop som är av plast och den smälter så är allt detta på egen risk.

  9. Kör runme_xeon64.bat och därefter har du resultatet i win_xeon64.txt

Exempel på lininput_xeon64:

Sample Intel(R) Optimized LINPACK Benchmark data file (lininput_xeon64) Intel(R) Optimized LINPACK Benchmark data 1 # number of tests 42000 # problem sizes 42000 # leading dimensions 1 # times to run a test 4 # alignment values (in KBytes)

Men som sagt, ju mer minne desto längre tid tar det men resultatet blir bättre.

EDIT; Är lite osäker på Leading dimensions raden , då MPI varianten har en annan typ av konfiguration som jag är med van med.

Permalänk
Medlem

Fimpa HT i BIOS och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Några verkar inte förstå problemet. Kan tyvärr inte hjälpa dig.

Jag körde IBT och fick detta resultatet med en 4670k klockad till 4.2 GHz.
http://imgur.com/czCV5gP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Några verkar inte förstå problemet. Kan tyvärr inte hjälpa dig.

Jag körde IBT och fick detta resultatet med en 4670k klockad till 4.2 GHz.
http://imgur.com/czCV5gP

Vad? Du har ett uruselt resultat med. Det är inte resultatet i sig som är intressant, snarare effektiviteten vad man får ut.

4.199Ghz * 4kärnor * 16 operationer per klockcykel= 268,7 GFlops bör din CPU klara av, teoretiskt (och mycket nära i verkligheten med när Turbo hjälper till).

109,7GFlop delat på 268,7 GFlop är 40% effektivitet. Men eftersom IBT enbart stödjer AVX (som jag redan nämnt) och inte AVX2 så får vi ta ditt resultat i 8 operationer per cykel.
Då kan vi räkna 4.199GHz * 4kärnor * 8 operationer = 134,38 GFlops/Teoretiskt är 81,63% effektivitet då. Vilket är fortfarande uselt.

Testa att köra med Maximum istället för standard så går minnesanvändnigen upp.

Permalänk
Medlem

@vampiz:

Testa att ladda hem Intel® Extreme Tuning Utility:
https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Ha det igång samtidigt som du kör IBT.

I det så kan man se om CPU:n throttlar (uppe i högra hörnet kan man klicka på Monitoring) din CPU kanske blir för varm.

Permalänk
Medlem

@Jimi84:
Fast resultatet i sig är viktigt om man tror att det är något fel. Speciellt om man jämför med någon annan som har liknande hårdvara och inställningar.

Permalänk
Medlem

@Minthon: Nej

Läste du ens matematiken?

Hade du haft AVX2 stöd så hade du förmodligen fått ett bättre resultat även om hårdvaran throttlat etc...

Permalänk
Medlem

@Jimi84: Fast problemet är inte om vi har stöd eller inte eller den faktiska mängden GFLOPS. Problemet är att TS får ett relativt lågt resultat oavsett. Och det är där hans tråd kommer i fråga. Eftersom användare med liknande utrustning i samma program, som använder samma instruktionsuppsättning, får bättre resultat. Så tror TS att det är något fel på sin CPU eftersom han får relativt lägre resultat jämfört med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vampiz:

Okej då är jag med i matchen! Men hur kommer det sig att andra med samma cpu (4770k) får en bra bit över 100 GFlops i intel burn? Är lite förvirrad iallafall 😧

Mvv

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner CPU-Z om du inte har det.
Sedan kan du jämföra med min propp för att se så du inte har någon inaktiverat.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

@Jimi84: Fast problemet är inte om vi har stöd eller inte eller den faktiska mängden GFLOPS. Problemet är att TS får ett relativt lågt resultat oavsett. Och det är där hans tråd kommer i fråga. Eftersom användare med liknande utrustning i samma program, som använder samma instruktionsuppsättning, får bättre resultat. Så tror TS att det är något fel på sin CPU eftersom han får relativt lägre resultat jämfört med andra.

Även om du tar världens snabbaste dator (även superdatorer) och kör linpack med 1% av minnet så kommer du få ett piss resultat. Prova med mer minne och visa resultatet. Först då kan man börja spekalure om vart felet finns i.

Men visst om du vill ha min teori så,, om CPU temperaturen är närmare 90C och ARK @ Intel visar:
http://ark.intel.com/sv/products/75123/Intel-Core-i7-4770K-Pr...
Ett TCase på 72.72°C så lär processorn throttla och inte kunna nå sin nominala hastighet.

Permalänk
Medlem

Prövade att inaktivera HyperThreading och körde men fick exakt samma resultat, ändå som blev lite skillnad på var att tempen sjönk några grader. Verkar förövrigt som min cpu inte ens klarar av att gå upp till multiplier 39 utan den ligger på 37 dvs 3.7ghz.

Postar 2 st dumps, en när jag kör intel burn test och ett när jag är klar.

http://imgur.com/rPWhVFw / Kör.
http://imgur.com/L8ne2Un / Klar.

Har inte hunnit prövat de andra programen, ska ta göra det nu men tycker endå det är konstigt att jag bara ligger på runt 53 iallafall.
Tack för alla svar, hoppas detta går att lösa.

MVH

Visa signatur

AMD Black Edition AMD Phenom II X3 720 @ 3.25GHZ | Kingston HyperX 8GB DDR2 PC8500/1066MHz | Gigabyte GA-MA790X-UD4 | Radeon HD 4850 1 GB | OCZ Vertex 2 60GB | AXP 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Även om du tar världens snabbaste dator (även superdatorer) och kör linpack med 1% av minnet så kommer du få ett piss resultat. Prova med mer minne och visa resultatet. Först då kan man börja spekalure om vart felet finns i.

Om TS jämför sig med andra som köra likadan CPU och lika mycket minne som TS. Varför ska TS då köra mer minne än de han jämför sig med? Borde inte uträkningar vara likadana då?

Permalänk
Medlem

@Minthon:
Det är många faktorer som påverkar.

Om du kan garantera att samtliga mjukvaror och setuper är identiskt konfiguerade så skulle jag förmodligen gå på samma spår. Men så länge man inte kör linpack på ett optimalt sätt så att det är mätbart så bevisar det inget för mig.. och det säger jag av erfarenhet från att ha kört linpack på tusentals datorer genom åren.

Kan du komma med ett motargurment varför du vill köra en bil på 1/3 dels nertrykt gaspedal när du vill mäta hästkrafterna? (Unika exemplaren skiljer sig mer då än gaspedalen helt nertrykt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

@Minthon:
Det är många faktorer som påverkar.

Fast oavsett om det är många faktorer eller inte, och om han bara kör i 1/16 av det han kan köra. Så borde det inte skilja så mycket som det gör jämfört med andra som kör 1/16 av vad de kan köra.

@vampiz testa att köra Stress level: Maximum.

Annars kan det vara på tiden att testa andra saker som memtest och liknande.

Permalänk
Medlem

@Minthon: Har du några bevis till "borde" ? eller är det taget från luften?