Foto-studio, visa tagna bilder på extern skärm?

Permalänk

Foto-studio, visa tagna bilder på extern skärm?

Hej

Företaget jag jobbar på har skaffat en egen liten fotostudio för att ta produktbilder in-house istället för att hyra en den tjänsten.
Killen som har hand om detta har frågat mig hur man gör för att i realtid visa bilderna som kameran tar på en extern bildskärm istället för på den lilla skärmen på kameran.

Han snackar om att han behöver kunna se tydligare vart fokus hamnar och få mer känsla över färgerna i bilderna.

Personligen är jag både okunnig och ointresserad i detta ämnet så jag tänkte att jag frågar här istället.
Någon som vet om det finns någon wireless pryttel som man kopplar in i kameran och i en datorskärm? Eller nått sånt?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt tethered shooting, som det kallas, så jag är inte så insatt i detalj, men man behöver ju ha en kamera med wifi eller ett tillbehör som ger wifi om man inte vill ha kameran ansluten via USB till datorn, vilket annars åxå ska funka om mjukvarean på datorn har stöd för kameran ifråga, även om det, beroende på motivtyp kan bli begränsande.
Sedan behöver man ju ett program på datorn som har stöd för den funktionalitet man vill ha. Jag tror att Lightroom har stöd för detta inbyggt och någon form av katalogiseringsprogram vill ni nog ändå ha tänker jag.

Jag har, som sagt, aldrig använt det själv, men om du ni googlar tethered shooting tillsammans med kamerans namn och/eller "wifi", "lightroom" som sökord bör ni ju hitta massor av info.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Hej

Företaget jag jobbar på har skaffat en egen liten fotostudio för att ta produktbilder in-house istället för att hyra en den tjänsten.
Killen som har hand om detta har frågat mig hur man gör för att i realtid visa bilderna som kameran tar på en extern bildskärm istället för på den lilla skärmen på kameran.

Han snackar om att han behöver kunna se tydligare vart fokus hamnar och få mer känsla över färgerna i bilderna.

Personligen är jag både okunnig och ointresserad i detta ämnet så jag tänkte att jag frågar här istället.
Någon som vet om det finns någon wireless pryttel som man kopplar in i kameran och i en datorskärm? Eller nått sånt?

Du får en sladd till kameran när du köper den som du kan använda för att överföra bilder direkt från kameran till datorn utan att ta ut minneskortet. I alla fall så finns det sådana att köpa som är ett usb i ena änden och en form av micro usb i andra änden. Koppla denna sladd till valfri dator och använd sedan lightroom. Bilderna sparas även direkt på datorn, som har mer minne en kameran och du kan se bilderna direkt i datorskärmen, samt även då man använder lightroom direkt efterbehandla bilden.

Kolla in denna video där de visar mer ingående hur man gör för att sätta upp det i lightroom.
http://tv.adobe.com/watch/the-complete-picture-with-julieanne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobit:

Du får en sladd till kameran när du köper den som du kan använda för att överföra bilder direkt från kameran till datorn utan att ta ut minneskortet. I alla fall så finns det sådana att köpa som är ett usb i ena änden och en form av micro usb i andra änden. Koppla denna sladd till valfri dator och använd sedan lightroom. Bilderna sparas även direkt på datorn, som har mer minne en kameran och du kan se bilderna direkt i datorskärmen, samt även då man använder lightroom direkt efterbehandla bilden.

Kolla in denna video där de visar mer ingående hur man gör för att sätta upp det i lightroom.
http://tv.adobe.com/watch/the-complete-picture-with-julieanne...

Det bästa och normala sättet, är ju att ta ut minneskortet, sätta i det i en minneskortläsare.
Då det går så mycket fortare...Alla seriösa fotografer har en minneskortläsare!

Och alla kameramodeller har inte stöd för tethered shooting i Lightroom. (sorgligt men sant)

Det skulle vara intressant att få svar på vilken kamera som TS arbetskamrat kör med. (märke/modell)
Men som TS skrev "är ointresserad i detta ämnet" så det är ju inte så konstigt att ingen feedback/svar kommit i tråden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]