Permalänk
Medlem

Min syn på Corsairs carbide air 540

Först vill jag be om ursäkt för kvaliteten på bilderna, jag har ingen riktig kamera utan tog bilderna med min mobil. Som rubriken lyder så är det ett Corsair air 540 på bilderna. Kan börja med att säga att detta chassi erbjuder väldigt mycket för att vara ett så kallat "midtower chassi". Den är Cube formad med dubbla kammare, Denna design erbjuder ett bättre luftflöde en kanske något annat chassi på marknaden.

Varför? jo för hela fronten och toppen täcks bara av perforerade hål vilket ger ett bra luftflöde. Samt att det ej finns nätagg, kablar, SSD-discar, dvd läsare och fläktkontroller som står i vägen för luftflödet. Allt detta hamnar i kammare nr 2. Vilket låter CPU, GPU, Ram minnen och moderkort få den kylning dom behöver i kammare nr 1.

När det kommer till vattenkylning så levererar den lika bra där. Du kan teoretiskt sätt ha både en 360mm radiator i fronten samt en 280mm i toppen. Dock tror jag inte att det får plats, kanske om man moddar chassit lite.

Jag fick i allafall plats med ett Corsair h110GT i toppen som kyler min CPU, den har en storlek på 280mm. I fronten har jag en Corsair h100i GTX som kyler min GPU, Den har en storlek på 240mm. Jag kör den i push and pull för att få plats med ytterligare en 120mm fläkt ovanför. Det sitter alltså 8 fläktar i chassit med den sista fläkten där bak.

Kan även tillägga att Chassit är lätt att bygga i då man har gott om utrymme för alla kablar i kammare nr 2. Samt väldigt gott om hål för kabeldragning runt moderkortet.

Här är Sweclockers egna review på chassit:
https://www.youtube.com/watch?v=3t1MC1NE_z4

Mina specs:
Moderkort=Asus sabertooth 990fx r2.0.
RAM=Corsair 16GB DDR3 1600Mhz VENGEANCE.
CPU=Amd fx-8350 + Corsair h110i GT.
GPU=Amd r9 290x 4gb gddr5 + Corsair HG10 A1+ Corsair h100i GTX
PSU=Corsair RM 850 watt
SSD=OCZ Radeon R7 240GB
HDD=500GB
Fläktkontroller=NZXT SENTRY MIX 2 6-kanal Fläktkontroller

Besök galleriet här

Permalänk

Måste säga att det där var nog den värsta kabeldragningen någonsin.
Har själv ett likadant chassie, med fler kablar och vattenrör därtill.
Och ja, det är väldigt gott om plats för kabeldragning. Men försök dra kablarna lite smart.
Man måste inte fylla hela utrymmet med kablar.