HP microserver gen8 vs Dell T20

Permalänk
Inaktiv

HP microserver gen8 vs Dell T20

Ska införskaffa mig en snart eftersom jag vill ha en tyst server som dessutom är lite energisnålare än den jag kör på nu.
Vilken av de två ska man välja och varför? För / nackdelar..

Jag ska köra exsi med 5 hostar. 1 pfsense, 1 windows och resten debian.

Tack på förhand för er som vet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Ska införskaffa mig en snart eftersom jag vill ha en tyst server som dessutom är lite energisnålare än den jag kör på nu.
Vilken av de två ska man välja och varför? För / nackdelar..

Jag ska köra exsi med 5 hostar. 1 pfsense, 1 windows och resten debian.

Tack på förhand för er som vet....

Jag antar att du menar 5 VM:ar, eller ska du bygga ett kluster?

DELLen levereras väl med lite vassare propp i grundutförande och har lite mera expansionsmöjligheter, bl a 4 minnessocklar mot 2 i HPn. HPn har å andra sidan drivebays (ej hotswap om man använder den integrerade diskcontrollern) och är lite mindre. HPn har dubbla NIC's plus en dedikerad för iLO. De två vänstra drivebay:arna är SATA 3 medan de två högra är SATA 2. Det finns också en 5:e SATA som egentligen är avsedd för optisk enhet men som med vissa begränsningar går att använda till annat. Tilläggas skall att de fyra drivebays:en i HPn är anslutning till controllern på moderkortet med en vanlig SFF-8087 så man kan klämma i en annan controller (halvhöjd) och helt enkelt lyfta över kabeln. Har inte provat själv men har svårt att se att det inte skulle funka.

Jag tror att någon här på forumet hade problem med drivers för ESXi för just T20 men jag är lite osäker.

Den driver för HPs inbyggda RAID-controller som följer med ESXi 5.5-någonting och senare tror jag det är är allt annat än bra. Rent kass faktiskt för den ger USEL diskprestanda. Jag minns inte om det är tidiga 5.5 eller om det är 5.1 jag gått tillbaka till. https://communities.vmware.com/thread/505233?start=0&tstart=0

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

Tack för dit svar Micke.
Jag vill ju gärna att det ska flyta på direkt, så är det lite strul med T20 och wmvare så är det trist. Jag läste lite om Promox i en annan tråd och det var helt klart intressant.

Jag vill ju gärna ha lite power i lådan, och vad jag kollat så med en 4 kärnig intel (8 trådar) så verkar t20 bli billigare..

Ingen som har en T20 som kan berätta lite om den?

Permalänk
Medlem

@MickeMM: Pröva att söka på T20 här på forumet, finns några trådar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl HP-burken bara två minnesplatser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scuttle:

Om jag inte är helt ute och cyklar så har väl HP-burken bara två minnesplatser.

Stämmer! Max 16Gb ram om jag inte har helt fel för mig.

Permalänk
Medlem

Har inte första hand experience med Dell T20 men har hört att den är väldigt tyst.
HP microserver har några tekniska fördelar, flera nätverkskort, bra disk-hållare, remote management, litet format, usb på moderkortet för t.ex. VmWare. Den har också lite nackdelar, mindre möjligt minne (16 vs 32), långsammare CPU, mindre expansionsplatser för tillläggskort.

Så behöver du mycket minne och stoppa i pci-e kort så välj Dell.
Behöver du remote mgmt, smidig disk-access, flera nätverkskort så välj HP.

Ett alternativ i samma prisklass är HP ML10, den låter lite mer (några decibel), går att bygga ut med flera kort, stöder 32GB minne, har remote management, 2 inbyggda nätverkskort. Jobbig hårddisk-bur så inget man byter hårddisk i så enkelt.

Behöver du max 16GB minne så är nog HP microserver det bästa alternativet, den är liten, tyst och smidig samt att det finns massor av info/guider/trådar på nätet om den.

Behöver du 32GB minne, tyst maskin och flera kort-platser så välj Dell T20.

Behöver du 32GB minne, flera kort-platser, remote mgmt, välj HP ML10.

Vet inte om detta hjälpter dig eller om jag försvårade dina val, alla 3 är biliga och bra alternativ med lite för och nackdelar så om du får svårt att välja, kasta en tärning.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att Dell T20 faktiskt har stöd för remote management om man uppgraderar CPU till en Xeon-modell i E12xx-serien.

Visa signatur

RIPE LIR