Permalänk
Medlem

Skärmreparation BenQ G2420HDB

För ungefär ett år sedan så slutade min skärm att fungera, och jag har inte orkat försöka fixa den föränn nu. Jag läste på lite och det verkar som de flesta skärmar råkar ut för så kallad "Capacitor plague" då kondensatorerna blir dåliga efter ett tag och skärmen eller apparaten slutar fungera. Min idé var att identifiera de trasiga kondensatorerna och byta ut dem.

Mina problem ser ut såhär: Jag trycker på power-knappen och den lila BenQ-bilden kommer upp på skärmen. Efter ungefär 2 sekunder slocknar den helt och visar ingen bild föränn man startar om den och då visar den bild i 2 sekunder till innan den slocknar igen.

Jag har nu monterat isär hela skärmen för att ta en titt på kretskorten om kondensatorerna var kassa men såg inga som var varken brungula eller hade svällt upp/spruckit. Säkringen ser bra ut också (testat med multimeter). Har ni skärmvetare några idéer på vad som kan vara fel eller saker jag bör testa? Kan slänga upp ett par bilder om någon har lust att försöka hjälpa mig

Tack och vänliga hälsningar,
Hubbe88

Permalänk
Rekordmedlem

Kondensatorerna kan vara dåliga utan att det syns på utsidan och man kan behöva mäta på dem för att veta säkert.
Har du kollat på Ebay om det finn nått renoveringskit till den modellen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.