Låsa upp iPhone från Tre

Permalänk
Medlem

Låsa upp iPhone från Tre

Tja!

Min flickvän köpte nyligen en iPhone 6 som enligt säljaren skulle vara ny och olåst. Det visade sig att det är en telefon vars garanti passerat, den är alltså över ett år gammal och dessutom bunden till Tre.

Nog med irrelevans. Min fråga är vad ni tror om denna hemsida och hur pålitlig den är.
http://imeiserver.se/lasa-upp-tre-iphone
Visst, många schyssta omdömen på själva hemsidan men det behöver inte betyda att det är verkliga människor som gjort omdömena. Därför tänkte jag vända mig till det forum som hjälpt mig mest med teknik genom åren.

Så om någon valt denna metod genom den här hemsidan, eller för all del någon annan hemsida som går hyfsat snabbt att låsa upp genom -skriv gärna om dina erfarenheter och tips.
Observera att en upplåsning genom Tre tar upp till 3 veckor bara för att få hem instruktionerna, så detta alternativ är borträknat för länge sedan.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Om det framgår av kvittot att det inte är en operatörslåst telefon så måste 3 öppna den utan kostnad och det borde de kunna göra i butik (Telia kunde ju göra det i sin butik). Gällande frågan så har jag ingen erfarenhet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Är telefonen ny (köpt efter 1 maj 2014) måste operatören enligt lag låsa upp den gratis och direkt bindningstiden går ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är telefonen ny (köpt efter 1 maj 2014) måste operatören enligt lag låsa upp den gratis och direkt bindningstiden går ut.

Exakt så är det, inga krusiduller där inte, rakt på sak..Gå till 3 med telefonen, mer gratis än det andra alternativet

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att enligt min egen erfarenhet är "3" ett riktigt skojarbolag jag hade en telefon med abonnemang från dom och dessutom stog det i min mammas namn när jag sen skulle byta telefon och bytte bolag också så får jag hem fakturor efter att uppsägningstiden har gått ut ringer o frågar va fan dom håller på med då säger dom "vi vill hjälpa dig att byta ditt nummer till det andra bolaget!" men hur sjutton har ni lyckats komma fram till det? jag vill inte ha mitt gamla nummer och det står också på min mamma och inte mig!!#!¤?! "vi måste hjälpa dig att byta nummer till det andra bolaget så kan vi nolla fakturan" men skämtar ni eller hur kan ni göra så? och när jag ringer kundservice på de andra bolaget så fattar dom inte va sjutton tre håller på med heller ingen fattar någonting så nu är jag tvingad att skicka in ett dokument för att byta det gamla abonnemanget från min mamma över till mig för att sen byta nummer från gamla telefonen till nya telefonen och sen tillbaka till mitt nuvarande nummer för att slippa betala 700kr.. någon som fattar någonting eller om det ens är lagligt för dom att hålla på så här?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Min flickvän köpte nyligen en iPhone 6 som enligt säljaren skulle vara ny och olåst. Det visade sig att det är en telefon vars garanti passerat, den är alltså över ett år gammal och dessutom bunden till Tre.

Vet du om bindningstiden har gått ut? Många telefoner köps med 24 månaders abonnemang och i så fall har du ännu inte rätt till gratis upplåsning genom Tre. Om säljaren "glömde" säga att den var låst, kanske den lika gärna också är bunden längre än bara ett år...
Om den däremot skulle kosta att låsa upp kan du kräva att det dras av på priset och få pengar tillbaka, för säljaren har beskrivit något som inte var korrekt i så fall.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!
Telefonen är enligt en Tre-person bunden på 24 månader, det är alltså närmare ett år kvar. Det innebär att det kostar mig 350:- att låsa upp den, då bindningstiden förhindrar gratis upplåsning.

Skrivet av valiant:

Vet du om bindningstiden har gått ut? Många telefoner köps med 24 månaders abonnemang och i så fall har du ännu inte rätt till gratis upplåsning genom Tre. Om säljaren "glömde" säga att den var låst, kanske den lika gärna också är bunden längre än bara ett år...
Om den däremot skulle kosta att låsa upp kan du kräva att det dras av på priset och få pengar tillbaka, för säljaren har beskrivit något som inte var korrekt i så fall.

Intressant. Enligt Tradera är det upp till säljaren att ansvara för de uppgifter som står i annonsen och att de stämmer. Kan man säga att det är min rättighet och hennes skyldighet att jag får upplåsningen betald av säljaren?
Om säljaren vägrar gå med på detta eller besvara mina frågor, kan man gå via traderas kundtjänst på något sätt för att kräva säljaren på pengarna?

Hoppas inte någon kommer och hävdar att det är så lite pengar att bry sig om, det är om inte annat en principsak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny information. Pratade med en från Tradera om händelsen och hon berättade att jag har rätt att upphäva/göra retur på köpet då säljaren lämnat falska uppgifter om produkten. Där emot så är det inte min rätt att få telefonen upplåst om inte säljaren går med på att betala för det, en överenskommelse mellan båda parter alltså. Med andra ord har jag som köpare av produkten rätt att återlämna den mot pengarna tillbaka. Även så har säljaren rätt att inte betala för upplåsningen och istället ta produkten tillbaka, för att sammanfatta.

Anledningen till att jag lämnar den här informationen är till största del för att jag själv stör mig på ofullständiga/oavslutade trådar när man försöker söka fram information om något genom en sökmotor.

Problemet verkar alltså lösa sig på ett eller annat sätt. Vi försöker komma överens med säljaren om upplåsningen, och det lutar åt att vi betalar hälften var för att slippa leta upp en ny telefon (och för att inte låta en säljare "vinna" vars uppgifter är falska i annonsen).

Tack för era svar, hoppas tråden kan hjälpa andra om samma ämne framöver. Tack och hej så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VILL LÅSA UPP MIN IPHONE FRÅN 3

@-ReM-:

Har precis köpt en operatör låst iphone från 3, och vill gärna låsa upp den på snabbaste sättet då det tar 2-3 veckor för 3 att fixa detta, hittade ni någon annan utväg för att göra detta på ett snabbare sätt??

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en iphone 5 som är låst till 3. När jag pratade med 3 så sa dom att det skulle ta 2-3 veckor till att få den upplåst?? Finns det inget snabbare sätt då jag verkligen inte vill vänta så länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalookii:

Har precis köpt en iphone 5 som är låst till 3. När jag pratade med 3 så sa dom att det skulle ta 2-3 veckor till att få den upplåst?? Finns det inget snabbare sätt då jag verkligen inte vill vänta så länge?

Hej!

Vi löste problemet genom den här hemsidan.
http://imeiserver.se/lasa-upp-tre-iphone
Nackdelen är givetvis att det kostar pengar, vilket jag inte minns om det skulle göra att låsa upp den genom Tre.
350:- och du har luren upplåst inom ett dygn, det funkade felfritt för den telefon jag hade problem med när den här tråden skapades.

Mvh/Alex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

Måste bara säga att enligt min egen erfarenhet är "3" ett riktigt skojarbolag jag hade en telefon med abonnemang från dom och dessutom stog det i min mammas namn när jag sen skulle byta telefon och bytte bolag också så får jag hem fakturor efter att uppsägningstiden har gått ut ringer o frågar va fan dom håller på med då säger dom "vi vill hjälpa dig att byta ditt nummer till det andra bolaget!" men hur sjutton har ni lyckats komma fram till det? jag vill inte ha mitt gamla nummer och det står också på min mamma och inte mig!!#!¤?! "vi måste hjälpa dig att byta nummer till det andra bolaget så kan vi nolla fakturan" men skämtar ni eller hur kan ni göra så? och när jag ringer kundservice på de andra bolaget så fattar dom inte va sjutton tre håller på med heller ingen fattar någonting så nu är jag tvingad att skicka in ett dokument för att byta det gamla abonnemanget från min mamma över till mig för att sen byta nummer från gamla telefonen till nya telefonen och sen tillbaka till mitt nuvarande nummer för att slippa betala 700kr.. någon som fattar någonting eller om det ens är lagligt för dom att hålla på så här?

Ett tips; sätt punkt efter meningarna så blir det lättare att läsa.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

@Bläckman: jo ja vet det var dåligt skrivet av mig.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Jag har en Iphone 5s köpt genom 3 med 24 månaders abonemang köpte en ny telefon nu för fick behov av att kunna ha 2 simkort samtidigt.

Tänkte sälja den till en bekant som kör telia.

Men de skriver på hemsidan
"Produkt köpt efter 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp."

Betyder det att det inte går låsa upp innan 12 månader gått eller bara att de inte vill göra det men jag kan göra det på mobilbutiken i stan? Har ej varit i kontakt med tre än tänkte om någon här hade info så man slipper telefonkö osv

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har en Iphone 5s köpt genom 3 med 24 månaders abonemang köpte en ny telefon nu för fick behov av att kunna ha 2 simkort samtidigt.

Tänkte sälja den till en bekant som kör telia.

Men de skriver på hemsidan
"Produkt köpt efter 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp."

Betyder det att det inte går låsa upp innan 12 månader gått eller bara att de inte vill göra det men jag kan göra det på mobilbutiken i stan? Har ej varit i kontakt med tre än tänkte om någon här hade info så man slipper telefonkö osv

Att diverse källarfirmor låser upp den är inte omöjligt, men tre hjälper dig inte med det förrän 12 månader har gått.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Att diverse källarfirmor låser upp den är inte omöjligt, men tre hjälper dig inte med det förrän 12 månader har gått.

Stämmer bra var inne på en firma idag och de fixar det på en arbetsdag så efter helgen ska den vara löst, får kolla upp det mer noga i framtiden så man inte råkar skaffa sig en operatörslåst telefon igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb