Permalänk
Medlem

Monitor eller tv till ps4?

Hej,

Går i tankarna att köpa en dedikerad skärm till mitt ps4, men är kluven till vad som är mest lämpligt.

Vad jag förstått är allt över 60z överflödigt då ingen konsol kan nyttja detta.

Vad jag upplevt är en datormonitor nästan alltid snabbare än en tv, men att jämföra en tv med en monitor upplever jag problematiskt att göra korrekt. Jag använder ps4 till mestadels fps spel, så jag vill att skärmen skall vara snabb men samtidigt ha bra färgåtervinning osv också.

Anpassar sig speltitlar osv. utefter skärmen? Alltså, kan jag köpa en widescreen monitor utan att bilden ser väldigt utsträckt ut?

Jag har kikat på följande:

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=EV2750-BK

http://www.inet.se/produkt/2205411/acer-34-predator-xr341ck-c... (just för widescreenformatet)

http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/4k-ultra-hd/samsung-ue4...

Är någon av dessa lämpliga att ta plats som dedikerad ps4 skärm? Är dem hela överflödiga, eller något annat?

Permalänk
Medlem

Sistnämnda alternativen Samsungen blir ju bara intressant om användandet till PS4 bara är sekundärt behov, dvs du vill ha TV till annat, tex film och TV tittande primärt.

Funderar du på TV så kolla på Sony istället då dess lite bättre modeller har skapligt lågt inputlag.

Acer skärmen går också bort om det är för spelande på en PS4, till en dator OK men till PS4 nej, som att kasta pärlor till ett svin

EIZO skärmen se ovan om Acer skärmen, till Dator ja trevlig skärm, till PS4 nix

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Håller med ggustavsson, kika gärna på sonys tv apparater. Har ägt en del skärmar och tycker att eizo har funkat allra bäst hittills, men sen finns det ju alltid bättre och dyrare skärmar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att projektorer kan ha riktigt låg input lag också om det skulle vara ett alternativ för dig. Annars CRT förstås (noll input lag ) men det är ju tyvärr omständigt att använda då dom inte brukar ha digitala ingångar vilket krävs då PS4 enbart kör HDMI ut (visserligen går HDCP att inaktivera, så signalen blir typ DVI med ljud men det kommer fortfarande kräva digital till analogomvandlare).

Permalänk
Medlem

Ok så av alternativen jag skrev så verkar eizo vara det bästa valet.

Jag har bra erfarenheter av eizo så jag köper nog ifrån dem ifall det blir monitor.

Är Sony bättre alternativ än samsung? Vad jag läst är samsungs suhd serie ett av dem bästa alternativen för spel.

Har ni några alternativ som är bättre än dem jag länkade så skriv gärna det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Runqen:

Ok så av alternativen jag skrev så verkar eizo vara det bästa valet.

Jag har bra erfarenheter av eizo så jag köper nog ifrån dem ifall det blir monitor.

Är Sony bättre alternativ än samsung? Vad jag läst är samsungs suhd serie ett av dem bästa alternativen för spel.

Har ni några alternativ som är bättre än dem jag länkade så skriv gärna det

Men när jag köper grejer så tänker jag mer på kvalité. Sony håller längre än samsung, sony har bättre komponenter. Det bästa hade varit om du kunde kika på tv apparaterna i butik eller liknande.

Permalänk
Medlem

Jasså du tänker så, jag visste inte att det var så. Har du källor på det eller mer information om kvalitetsskillnader hos tv-apparater? Det hade vart kul att läsa skillnader mellan olika tillverkare.

Jag har kikat på flera olika tv i butiker, men man får sällan en rättvis bedömning utav att se dem i butiken. Ofta är kontrasterna på skärmarna förhöjda och filmen som visas på apparaterna speciellt framtagen just för att "höja" skärmen. Hur snabb skärmen är brukar få veta, utan jag har mestadels fått svaret: den är snabb.

Jag ska se lite mer på Sonys tv. Hur är Philips kvalitetsmässigt? Har du någon info på det?