Permalänk

HD 4890 blir tokvarmt!

Hej!
Jag fick ett XFX HD 4890 med förbehållningen att det hade värmeproblem. Testade det i burken hemma. Fläkten satte igång att låta rejält, och så fort datorn bootat till skrivbordet (med skitdålig upplösning, inga drivrutiner installerade än) så öppnade jag HWMonitor och kollade. Tempen låg redan på 70 grader. Jag lät den stå i fem minuter för att kolla om temperaturen gick ner efter ett tag, men den gick bara ner till 68-69 grader. Jag startade ett lättare spel (gick ju sådär utan drivisar) och kollade tempen. Den gick upp nån grad till 70 igen, men höll sig där stabilt sedan. Jag tänkte att det kanske var fel på nån tempsensor så jag ka handen och kände på kortet (kylflänsarna). Det var verkligen tokvarmt, kunde mycket väl vara 70 grader. Kylpastan kan ju inte vara orsaken, i så fall hade ju inte flänsarna blivit varma. Och då jag sitter på mobilt bredband med begränsad datamängd så vill jag inte ladda ner drivrutiner i onödan, så tänkte jag fråga här först om ni hjälpsamma sweclockare vet vad problemet kan vara Läste runt lite i gamla trådar och hittade nån annan som hade haft problem med 4890, är det någon som vet om just 4890 i allmänhet har värmeproblem? Eller är det drivrutiner eller är kortet defekt? Ja, ni fattar

Visa signatur
Permalänk

Skruva av kylare, gör rent GPU + kylare, sätt dit ett "halvt riskorn" stor klick, och skruva tillbaka kylaren. Kan vara dålig kylkontakt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Vet att HD 4000 serien var byggd för att klara hög temp så är inte säkert det är ett värme "problem" eller krånglar kortet när du använder det?

Och kylpastan kan mycket väl vara dålig efter så många år. Kontrollera även så det inte sitter massa damm i flänsarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Jag fick ett XFX HD 4890 med förbehållningen att det hade värmeproblem. Testade det i burken hemma. Fläkten satte igång att låta rejält, och så fort datorn bootat till skrivbordet (med skitdålig upplösning, inga drivrutiner installerade än) så öppnade jag HWMonitor och kollade. Tempen låg redan på 70 grader. Jag lät den stå i fem minuter för att kolla om temperaturen gick ner efter ett tag, men den gick bara ner till 68-69 grader. Jag startade ett lättare spel (gick ju sådär utan drivisar) och kollade tempen. Den gick upp nån grad till 70 igen, men höll sig där stabilt sedan. Jag tänkte att det kanske var fel på nån tempsensor så jag ka handen och kände på kortet (kylflänsarna). Det var verkligen tokvarmt, kunde mycket väl vara 70 grader. Kylpastan kan ju inte vara orsaken, i så fall hade ju inte flänsarna blivit varma. Och då jag sitter på mobilt bredband med begränsad datamängd så vill jag inte ladda ner drivrutiner i onödan, så tänkte jag fråga här först om ni hjälpsamma sweclockare vet vad problemet kan vara Läste runt lite i gamla trådar och hittade nån annan som hade haft problem med 4890, är det någon som vet om just 4890 i allmänhet har värmeproblem? Eller är det drivrutiner eller är kortet defekt? Ja, ni fattar

For the 4890 the results are like so:
the GPU idles at a temperature of roughly ~50 Degrees C
the GPU stressed maxes out at roughly ~80 Degrees C

http://www.guru3d.com/articles-pages/radeon-hd-4890-review-te...

Så du har referensvärden att gå på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Jag fick ett XFX HD 4890 med förbehållningen att det hade värmeproblem. Testade det i burken hemma. Fläkten satte igång att låta rejält, och så fort datorn bootat till skrivbordet (med skitdålig upplösning, inga drivrutiner installerade än) så öppnade jag HWMonitor och kollade. Tempen låg redan på 70 grader. Jag lät den stå i fem minuter för att kolla om temperaturen gick ner efter ett tag, men den gick bara ner till 68-69 grader. Jag startade ett lättare spel (gick ju sådär utan drivisar) och kollade tempen. Den gick upp nån grad till 70 igen, men höll sig där stabilt sedan. Jag tänkte att det kanske var fel på nån tempsensor så jag ka handen och kände på kortet (kylflänsarna). Det var verkligen tokvarmt, kunde mycket väl vara 70 grader. Kylpastan kan ju inte vara orsaken, i så fall hade ju inte flänsarna blivit varma. Och då jag sitter på mobilt bredband med begränsad datamängd så vill jag inte ladda ner drivrutiner i onödan, så tänkte jag fråga här först om ni hjälpsamma sweclockare vet vad problemet kan vara Läste runt lite i gamla trådar och hittade nån annan som hade haft problem med 4890, är det någon som vet om just 4890 i allmänhet har värmeproblem? Eller är det drivrutiner eller är kortet defekt? Ja, ni fattar

70c under spelande är inte tokvarmt, mer ganska normal temperatur, dock samma temp under idle är för varmt, så följ ovan råd, kylaren har dålig kontakt och antagligen går fläkten i höga RPM för att kompensera.

Skruva av kylaren gör rent, på med ny kylpasta och skruva ihop igen.
hjälper inte det har fläkten gjort sitt...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:

Precis, 70 grader är ju egentligen inte tokvarmt.

Grafikkort klarar väl typ 100-110 grader eller så.
GPUs temperatur ska inte likställas med CPU.
Finns säkerhetsfunktioner på moderna GPU och CPU också för den delen, så den stängs av innan skada sker om du inte börjar ändra i GPU bios.

Men mitt råd är att byta pasta, samt blåsa rent med tryckluft ordentligt. FInns tryckluft på burk på biltema, clas ohlson mfl.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

HD4890 drar mycket ström, både i vila och när man spelar. Jag hade ett i några år och det är det varmaste kort jag haft, både i värmegenerering till rummet och i temperaturer på själva kortet. 80C är inget vid spel, tror snarare mitt var runt 90C.
Det största skillnaden var dock i idle eftersom kortet saknade vettiga strömsparlägen. Jag sänkte rumstemperaturen med 2C när jag bytte till 6970. I spel drog de ungefär lika mycket men 6970 hade lägre temp pga bättre kylare.

Jag tvingades även byta kylpasta och smörja samt montera om kylfläkten efter ett tag eftersom den började vibrera och en orsak var att en av de tre skruvarna som höll fläkten hade gängat ur sig. Det sänkte tempen med en hel del, minns inte exakt nu, men kanske 10C.

Jag gillade dock kortet ändå och det höll länge i spel. Är det kort som än så länge ligger tvåa efter 9700pro bland mina kort i hur länge det var spelbart efter köp.

Som sagt, glöm helt låga temperaturer i idle, som man är van vid med modernare kort. Kortet drar en massa ström oavsett vad man gör och det märks i alla lägen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

70c under spelande är inte tokvarmt, mer ganska normal temperatur, dock samma temp under idle är för varmt, så följ ovan råd, kylaren har dålig kontakt och antagligen går fläkten i höga RPM för att kompensera.

Skruva av kylaren gör rent, på med ny kylpasta och skruva ihop igen.
hjälper inte det har fläkten gjort sitt...

Skrivet av Bad Habit:

@ggustavsson:

Precis, 70 grader är ju egentligen inte tokvarmt.

Grafikkort klarar väl typ 100-110 grader eller så.
GPUs temperatur ska inte likställas med CPU.
Finns säkerhetsfunktioner på moderna GPU och CPU också för den delen, så den stängs av innan skada sker om du inte börjar ändra i GPU bios.

Men mitt råd är att byta pasta, samt blåsa rent med tryckluft ordentligt. FInns tryckluft på burk på biltema, clas ohlson mfl.

Men om kylflänsarna blir varma förs ju uppenbarligen värme över från GPUn till kylflänsarna, och i såna fall är det ju inte dålig kontakt? Klart man kan få ner temperaturen några grader om man byter pasta, men det kan väl inte vara det som är huvudproblemet menar jag? Verkar för övrigt inte vara ovanligt mycket damm i den, men jag ska städa den ändå.

Skrivet av MultiMan:

HD4890 drar mycket ström, både i vila och när man spelar. Jag hade ett i några år och det är det varmaste kort jag haft, både i värmegenerering till rummet och i temperaturer på själva kortet. 80C är inget vid spel, tror snarare mitt var runt 90C.
Det största skillnaden var dock i idle eftersom kortet saknade vettiga strömsparlägen. Jag sänkte rumstemperaturen med 2C när jag bytte till 6970. I spel drog de ungefär lika mycket men 6970 hade lägre temp pga bättre kylare.

Jag tvingades även byta kylpasta och smörja samt montera om kylfläkten efter ett tag eftersom den började vibrera och en orsak var att en av de tre skruvarna som höll fläkten hade gängat ur sig. Det sänkte tempen med en hel del, minns inte exakt nu, men kanske 10C.

Jag gillade dock kortet ändå och det höll länge i spel. Är det kort som än så länge ligger tvåa efter 9700pro bland mina kort i hur länge det var spelbart efter köp.

Som sagt, glöm helt låga temperaturer i idle, som man är van vid med modernare kort. Kortet drar en massa ström oavsett vad man gör och det märks i alla lägen.

Vet du hur mycket ström det drar? Vad jag kunde se på nätet så stod det "Rekommenderad effekt (nätagg): 500w" på både 4890 och mitt nuvarande 6870. Mitt 6870 ligger på 35 grader i idle, alltså hälften av 4890:t. Kan ju också jämföras med mitt gamla GTS 450 som låg på 25 grader i idle. Men du menar alltså att om jag gör rent och byter kylpasta, skruvar åt fläkten samt installerar senaste drivrutinerna så kommer jag få ner temperaturen ca 10 grader? Vad menar du med smörja?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MultiMan:

HD4890 drar mycket ström, både i vila och när man spelar. Jag hade ett i några år och det är det varmaste kort jag haft, både i värmegenerering till rummet och i temperaturer på själva kortet. 80C är inget vid spel, tror snarare mitt var runt 90C.
Det största skillnaden var dock i idle eftersom kortet saknade vettiga strömsparlägen. Jag sänkte rumstemperaturen med 2C när jag bytte till 6970. I spel drog de ungefär lika mycket men 6970 hade lägre temp pga bättre kylare.

Jag tvingades även byta kylpasta och smörja samt montera om kylfläkten efter ett tag eftersom den började vibrera och en orsak var att en av de tre skruvarna som höll fläkten hade gängat ur sig. Det sänkte tempen med en hel del, minns inte exakt nu, men kanske 10C.

Jag gillade dock kortet ändå och det höll länge i spel. Är det kort som än så länge ligger tvåa efter 9700pro bland mina kort i hur länge det var spelbart efter köp.

Som sagt, glöm helt låga temperaturer i idle, som man är van vid med modernare kort. Kortet drar en massa ström oavsett vad man gör och det märks i alla lägen.

Sweclockers referenskort av 4890 var svalare än 4870 under vila och endast 1grad varmare vid belastning så det hade bättre energisparfunktioner. (läste testet igen inget jag hade i minnet ) Men 90 c under last låter mycket med tanke på att testkortet i testet gick upp i 66c. Men som du säger blev det skillnad på energisparfunktionerna i senare serier.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ägde ett 4870x2 back in the days, kunde ligga på 100 - 110 grader, den serien kan man minsann steka ägg på.
Dock så minns jag att jag blåste ur kortet några ggr, samlades mycket damm i mellan kylflänsarna vilket begränsar luftflödet och därmed möjligheten att transportera bort värme, skruva isär det och dammsug.

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing