Vilka datorhögtalare och hur driva dem?

Permalänk

Vilka datorhögtalare och hur driva dem?

Hejsan!

Jag har tänkt köpa högtalare till daton, jag har främst tänkt mig 2.0 eller 2.1 system. De kommer användas till musiklyssnade (om jag spelar använder jag headsetet) och då saker i stil med: Rock, Jazz, Funk, Klassiskt (ja lite iallafall) m.m. Man kan väl sammanfatta det som musik med riktiga instrument. Jag vill gärna att högtalarna ska vara lite "roliga", inte så platt ljud. Är inget basshead och uppskattar bra diskant och soundstage men har gärna lite bas att kunna dunka. Ja just det, blir lite Rally-spel också.

Jag har precis börjat kika och snubblade över Audioengine A5+. Det gäller säkert för massa andra högtalare men de verkar ha någon sorts inbyggd förstärkare. Vad innebär det? Jag har funderat om jag ska köpa ett ljudkort (ex Asus Xonar Essence STX) för att få liv i headsetet eftersom jag nu bara kör på moderkortets inbyggda men även då för att jag ska köpa högtalare. Att högtalarna har inbyggd förstärkare innebär det att jag inte behöver ljudkort eller hur fungerar det?
Som ni märker är jag nybörjare på det här!

Berätta gärna om A5+ och en massa andra också! Behöver inte vara lika dyra om det inte behövs

Permalänk
Medlem

Just högtalare behöver mer förstärkning än vad ett ljudkort eller hörlursförstärkare kan ge så bara fördel om slutsteget det som driver högtalarna finns inbyggt.

Förutom Audioengine A5+ finns det en samling här att kolla på https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

STX kortets linjeutgång har jag för mig inte kan volymjusteras så kolla detta hur man kan justera volymen med olika kombinationer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Aktiva högtalare har inbyggda slutsteg och kan anslutas direkt till en linjeutgång av den typ som finns tex på datorns ljudkort eller en telefon, en del har även inbyggd dac och då kan de anslutas digitalt tex via usb eller toslink.
Du kan även ha normala högtalare men då behöver du en separat förstärkare för att driva dem.

Små högtalare har inte så bra bas utan vill man ha fullregister så bör man välja modeller med mint 8" basa, mest för pengarna får man hos 2 vägs aktiva monitorer med 8" basar, de ger ett "vuxet" välbalanserat ljud där man inte hela tiden saknar bas eller ljudtryck.

Det finns även mycket begagnat speciellt om man väljer passiva högtalare med separat förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Just högtalare behöver mer förstärkning än vad ett ljudkort eller hörlursförstärkare kan ge så bara fördel om slutsteget det som driver högtalarna finns inbyggt.

Förutom Audioengine A5+ finns det en samling här att kolla på https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

STX kortets linjeutgång har jag för mig inte kan volymjusteras så kolla detta hur man kan justera volymen med olika kombinationer.

Ljudkortet krävs alltså inte för högtalarna men om jag vill ha lite bättre till hörlurarna, kan jag då gå till dem via högtalarna som har förstärkare inbyggt eller hur funkar det? Blir jag tvungen till att köpa ljudkort också?

Skrivet av mrqaffe:

Aktiva högtalare har inbyggda slutsteg och kan anslutas direkt till en linjeutgång av den typ som finns tex på datorns ljudkort eller en telefon, en del har även inbyggd dac och då kan de anslutas digitalt tex via usb eller toslink.
Du kan även ha normala högtalare men då behöver du en separat förstärkare för att driva dem.

Små högtalare har inte så bra bas utan vill man ha fullregister så bör man välja modeller med mint 8" basa, mest för pengarna får man hos 2 vägs aktiva monitorer med 8" basar, de ger ett "vuxet" välbalanserat ljud där man inte hela tiden saknar bas eller ljudtryck.

Det finns även mycket begagnat speciellt om man väljer passiva högtalare med separat förstärkare.

Det är alltså det som är aktiva högtalare, inbyggt slutsteg. Analog kabel men med dac även digital.
Om det är så att jag köper ett par vanliga högtalare vad ska jag köpa till då? Vad blir skillnaden på att köpa slutsteg mot dac?

Då menar du att ett par Audioengine A5+ inte kommer räcka till eftersom de endast har 5" baselement? Det är bara till ett skrivbord i ett ganska litet rum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

Ljudkortet krävs alltså inte för högtalarna men om jag vill ha lite bättre till hörlurarna, kan jag då gå till dem via högtalarna som har förstärkare inbyggt eller hur funkar det? Blir jag tvungen till att köpa ljudkort också?

Det är alltså det som är aktiva högtalare, inbyggt slutsteg. Analog kabel men med dac även digital.
Om det är så att jag köper ett par vanliga högtalare vad ska jag köpa till då? Vad blir skillnaden på att köpa slutsteg mot dac?

Då menar du att ett par Audioengine A5+ inte kommer räcka till eftersom de endast har 5" baselement? Det är bara till ett skrivbord i ett ganska litet rum.

Ett separat ljudkort är främst för att få bättre ljudkvalitet jämfört med det integrerade, ska man bara spela upp ljud är en dac ofta ett bättre alternativ och till dacen kan man ansluta en hörlursförstärkare om man ska driva lurar.
Skaffar du normala (passiva) högtalare behöver du en separat förstärkare för att driva dem.
Jag tycker att man ska ha en högtalare som kan spela ner till ca 40Hz för att man inte ska uppleva att de låter färgat (baslöst) hela tiden och det brukar inte billiga småhögtalare klara av, naturligtvis ska det inte heller vara för hög nivå på basen för det är ännu sämre och brukar totalförstöra musiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett separat ljudkort är främst för att få bättre ljudkvalitet jämfört med det integrerade, ska man bara spela upp ljud är en dac ofta ett bättre alternativ och till dacen kan man ansluta en hörlursförstärkare om man ska driva lurar.
Skaffar du normala (passiva) högtalare behöver du en separat förstärkare för att driva dem.
Jag tycker att man ska ha en högtalare som kan spela ner till ca 40Hz för att man inte ska uppleva att de låter färgat (baslöst) hela tiden och det brukar inte billiga småhögtalare klara av, naturligtvis ska det inte heller vara för hög nivå på basen för det är ännu sämre och brukar totalförstöra musiken.

Så låt oss säga att jag köper ett par passiva. Jag köper en dac som jag kan plugga in hörlurarna i, jag behöver då också köpa en förstärkare (slutsteg?) som går mellan dacen och högtalarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

Så låt oss säga att jag köper ett par passiva. Jag köper en dac som jag kan plugga in hörlurarna i, jag behöver då också köpa en förstärkare (slutsteg?) som går mellan dacen och högtalarna?

Ja om funktionerna inte är kombinerade på något sätt i samma enhet. du kan tex inte ansluta hörlurar i en dac om det ska låta bra, dacen kan bara driva en linjeingång och kan du ansluta hörlurar är det nån kombinerad enhet med hörlursförstärkare, man kan även kombinera på andra sätt i samma fysiska låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad får kalaset kosta?
Börjat man snöa in på ljud finns det nästen ingen övre gräns
Hur stor plats har du på skivbordet? En 8" högtalere tar kanske stor plats.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem

Genelec g two låter bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av larszse:

Vad får kalaset kosta?
Börjat man snöa in på ljud finns det nästen ingen övre gräns
Hur stor plats har du på skivbordet? En 8" högtalere tar kanske stor plats.

Jaa jag känner att det lätt kan springa iväg
Och jag håller mig gärna till runt 3500. Kanske.
Just skrivbordet är lite speciellt så jag får bifoga en bild senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits som dig för några månader sedan. Pratade med en kille som håller på mycket med musikproduktion och han sa att i den prisklassen är Tannoy 502 fruktansvärt mycket ljud för pengarna.
Sagt och gjort, suttit med dom i 2 månader nu och det här är första gången jag blivit så här nöjd med nya högtalare. Fruktansvärt bra och rent ljud, lite klen bas men det är något iaf jag offrar för att hålla det såhär rent.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2468876

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan också titta på Behringer truth serien, de är alla prisvärda och de mindre ryms inom budgeten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att de flesta aktiva PA-högtalare säljs styckevis. Dessa högtalare är mono-anslutna. Om man har ett vanligt stereouttag på moderkortet/ljudkortet behöver man en splitter som delar på signalen till höger och vänster högtalare.

Ser att Audioengine A5+ fått bra kritik och kan anslutas direkt till datorns ljudkort. Men oftast ger ett externt ljudkort/DAC ett bättre ljudet från moderkortet/internt ljudkort.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits och köpte mig ett par Yamaha HS5 för 2.800 kr, efter att ha forskat runt lite på nätet. Blev mycket nöjd, ljudet är väldigt rent och det finns mycket att ge i dessa 5" högtalare.

Efter någon månad insåg jag dock att något saknades, liksom djupet i ljudet. Därför kompletterade jag nyligen med en bas, HS8S, och h*lvete vilket sjukt bra ljud det blev. Jag har basen på ~20%, det räcker ypperligt, det går såklart köra mer, men då krävs bra golv och väggar.

Summa summarum, ska du köpa ett par 5" så måste du ha en baslåda!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kimkimone:

Satt i samma sits som dig för några månader sedan. Pratade med en kille som håller på mycket med musikproduktion och han sa att i den prisklassen är Tannoy 502 fruktansvärt mycket ljud för pengarna.
Sagt och gjort, suttit med dom i 2 månader nu och det här är första gången jag blivit så här nöjd med nya högtalare. Fruktansvärt bra och rent ljud, lite klen bas men det är något iaf jag offrar för att hålla det såhär rent.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2468876

Tack, ska kolla in dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av larszse:

Kom ihåg att de flesta aktiva PA-högtalare säljs styckevis. Dessa högtalare är mono-anslutna. Om man har ett vanligt stereouttag på moderkortet/ljudkortet behöver man en splitter som delar på signalen till höger och vänster högtalare.

Ser att Audioengine A5+ fått bra kritik och kan anslutas direkt till datorns ljudkort. Men oftast ger ett externt ljudkort/DAC ett bättre ljudet från moderkortet/internt ljudkort.

Okej, kan du länka någon dac/externt ljudkort som är bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CROE:

Jag var i samma sits och köpte mig ett par Yamaha HS5 för 2.800 kr, efter att ha forskat runt lite på nätet. Blev mycket nöjd, ljudet är väldigt rent och det finns mycket att ge i dessa 5" högtalare.

Efter någon månad insåg jag dock att något saknades, liksom djupet i ljudet. Därför kompletterade jag nyligen med en bas, HS8S, och h*lvete vilket sjukt bra ljud det blev. Jag har basen på ~20%, det räcker ypperligt, det går såklart köra mer, men då krävs bra golv och väggar.

Summa summarum, ska du köpa ett par 5" så måste du ha en baslåda!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att det tyvärr blir så dyrt. Jag tror jag får satsa på 2.0 system så länge. Men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Problemet är att det tyvärr blir så dyrt. Jag tror jag får satsa på 2.0 system så länge. Men tack för tipset

Köp ett par monitorer från ex Yamaha, Adams eller Genelec och komplettera sedan med en bas, när ekonomin tillåter. Det är mitt tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NybbTronio:

Okej, kan du länka någon dac/externt ljudkort som är bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Odac är väldigt prisvärd.
http://www.headnhifi.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Odac är väldigt prisvärd.
http://www.headnhifi.com/

De verkar bara göra AMP/DAC till hörlurar, TS efterfrågade till högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

De verkar bara göra AMP/DAC till hörlurar, TS efterfrågade till högtalare.

En dac varken vet eller bryr sig om om man kopplar den till en hörlursförstärkare eller en aktiv högtalare, den omvandlar på samma sätt oavsett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En dac varken vet eller bryr sig om om man kopplar den till en hörlursförstärkare eller en aktiv högtalare, den omvandlar på samma sätt oavsett.

Om man har aktiva, ja, okej. Jag kollar själv på ljudkort/DAC, men jag har passiva högtalare, vilket är det vanligaste för monitorer (right?). Då behöver jag ett kort med XLR eller 1/4" jack med två outputs (höger, vänster).

Permalänk
Medlem

Alltid problem med att rekommendera högtalare när människor uppfattar vad som "låter bra" väldigt olika. Hade själv ett par Audioengine A5+ ett par år tills jag en dag råkade lyssna på en polares Doome BT2022(samma som Roth OLi POWA-5 fast mycket billigare) från teknikmagasinet. Tyckte dom lät mycke bättre och de har dessutom fler funktioner. Sålde mina audioengine direkt och köpte ett par. Det jag vill säga är, ta recensioner med en nypa salt och om möjligt, provlyssna. Priset != bra ljud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

Om man har aktiva, ja, okej. Jag kollar själv på ljudkort/DAC, men jag har passiva högtalare, vilket är det vanligaste för monitorer (right?). Då behöver jag ett kort med XLR eller 1/4" jack med två outputs (höger, vänster).

När det gäller studiomonitorer är det nog faktiskt vanligast med aktiva, åtminstone till antalet, det finns däremot ett par märken som gör stora högtalare som brukar köras passivt typ B&W och TAD.

Skrivet av enterthewoid:

Alltid problem med att rekommendera högtalare när människor uppfattar vad som "låter bra" väldigt olika. Hade själv ett par Audioengine A5+ ett par år tills jag en dag råkade lyssna på en polares Doome BT2022 frånt teknikmagasinet. Tyckte dom lät mycke bättre och de har dessutom fler funktioner. Sålde mina audioengine direkt och köpte ett par. Det jag vill säga är, ta recensioner med en nypa salt och om möjligt, provlyssna.

Monitorer ska helst inte låta nått alls, de ska bara återge utan att färga ljudet åt nått håll och låta rätt är objektivt och mätbart, låta bra är i stället subjektivt och "diskuterbart"
Ibland låter det bra när det låter rätt men inte alltid..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ujujuj, det var mer jobb än jag trodde det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

Ujujuj, det var mer jobb än jag trodde det här.

Japp!
Tyvärr är ljud subjektivt. Alla kan tycka och ingen har fel. Eller?
Det är bara läsa, lyssna och bilda sig en egen uppfattning.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk

Tannoy Reveal 802 Produktegenskaper Prisjakt om du har plats för dem? De kostar iofs. 1800:-/st men du behöver ingen sub till dessa, garanterar att de lirar både rent och rejält högt i mindre rum. De är aktiva och du kan köra med integrerad ljudkrets till att börja med, under tiden kollar du och läser på om olika DACs mm. Lycka till!

Slänger in denna med Tannoys hemsida för produkten

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Skrivet av Dogshitjoint:

Tannoy Reveal 802 Produktegenskaper Prisjakt om du har plats för dem? De kostar iofs. 1800:-/st men du behöver ingen sub till dessa, garanterar att de lirar både rent och rejält högt i mindre rum. De är aktiva och du kan köra med integrerad ljudkrets till att börja med, under tiden kollar du och läser på om olika DACs mm. Lycka till!

Slänger in denna med Tannoys hemsida för produkten

Tack du!

Permalänk

@mrqaffe @larszse @CROE

Vad tros om den här basen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NybbTronio:

När jag köpte bas forskade jag runt lite på nätet och bad om tips och råd angående köpet. Tydligen är det väldigt stor skillnad på en billigare bas (1-2k) gentemot en dyrare (4k+), då man sparar in på elementen osv. Bra komponenter till ljud är ganska dyrt, men de håller i flera decennier, och blir bättre med tiden - därför är det värt en investering.

Jag är helt grön på detta område och skriver vad andra har sagt till mig, så ta det med en nypa salt.

Men annars så tror jag absolut att det är ett bra köp om du inte är så noga, om du skulle producera musik osv kanske du hade behövt välja en annan bas.