Formatera i samband med W10 installation?

Permalänk

Formatera i samband med W10 installation?

Det börjar bli dags att formatera datan, jag har Windows 7 men har inte fått något erbjudande till W10 (haft igång datorn 1 månad, och erbjudanden som poppade upp i datorn kom ju tidigare iår), frågan är då om jag först måste formatera Windows 7, för att sedan installera Windows 10, eller om jag kan installera Windows 10 och samtidigt formatera hårddiskarna? Och hur installerar jag ens windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusarea:

Det börjar bli dags att formatera datan, jag har Windows 7 men har inte fått något erbjudande till W10 (haft igång datorn 1 månad, och erbjudanden som poppade upp i datorn kom ju tidigare iår), frågan är då om jag först måste formatera Windows 7, för att sedan installera Windows 10, eller om jag kan installera Windows 10 och samtidigt formatera hårddiskarna? Och hur installerar jag ens windows 10?

ta hem ISO-filen här ifrån och kör en update från 7an till 10an först, se till så att det blir aktiverat, sen lägg på usb pinne boota och formatera/installera.
Använda gärna windows-usb-dvd-download-tool för att skapa en bootbar usb.

Ta även hem drivrutiner som behövs innan och lägg på usb-pinne/hårddisk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

ta hem ISO-filen här ifrån och kör en update från 7an till 10an först, se till så att det blir aktiverat, sen lägg på usb pinne boota och formatera/installera.
Använda gärna windows-usb-dvd-download-tool för att skapa en bootbar usb.

Ta även hem drivrutiner som behövs innan och lägg på usb-pinne/hårddisk.

OK, En Windows update är det som krävs för att gå från 7>10 eller?
Hur vet jag vilka drivrutiner jag ska ladda ner? Brukar köra med drivereasy eller liknande program men det bör ju vara olika drivrutiner till w7/10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusarea:

OK, En Windows update är det som krävs för att gå från 7>10 eller?
Hur vet jag vilka drivrutiner jag ska ladda ner? Brukar köra med drivereasy eller liknande program men det bör ju vara olika drivrutiner till w7/10?

Ja precis eller om du tar ISO-filen och gör en uppdatering från den, för jag antar du hade tänkt använda din win7 licens.

Det bästa är att gå till din moderkortstillverkare hemsidan och ta hem senaste drivrutiner där ifrån, för chipset, lan, audio o.s.v.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

ta hem ISO-filen här ifrån och kör en update från 7an till 10an först, se till så att det blir aktiverat, sen lägg på usb pinne boota och formatera/installera.
Använda gärna windows-usb-dvd-download-tool för att skapa en bootbar usb.

Ta även hem drivrutiner som behövs innan och lägg på usb-pinne/hårddisk.

Laddat ner filerna nu, men jag bor väldigt avsides och jag har inte tillgång till ett USB-minne ännu, har beställt ett och med lite tur kommer det den här veckan.

Kan jag installera Windows 10, och sen formatera utan att ha usb/skiva eller är det inte möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusarea:

Laddat ner filerna nu, men jag bor väldigt avsides och jag har inte tillgång till ett USB-minne ännu, har beställt ett och med lite tur kommer det den här veckan.

Kan jag installera Windows 10, och sen formatera utan att ha usb/skiva eller är det inte möjligt?

Skiva/usb måste du ha vid formatering/installation då alla viktiga filer ligger där som behövs, och din hårddisk är ju då tom vid de tillfället så då måste de hämtas nånstans ifrån.

hoppas du tog ett stort usb minne minst 8gb.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Skiva/usb måste du ha vid formatering/installation då alla viktiga filer ligger där som behövs, och din hårddisk är ju då tom vid de tillfället så då måste de hämtas nånstans ifrån.

hoppas du tog ett stort usb minne minst 8gb.

Förståeligt, jag har faktiskt ett 8gb men läste att det inte gick att använda enligt
"16GB or Greater USB Flash Drive for use on low disk space systems.", men det kanske är för att dom vill att man laddar ner 32 och 64 bit versionerna? Antar det är för att slippa ta hand om alla som laddat ner fel, så försäkrar dom sig att kunden har båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusarea:

Förståeligt, jag har faktiskt ett 8gb men läste att det inte gick att använda enligt
"16GB or Greater USB Flash Drive for use on low disk space systems.", men det kanske är för att dom vill att man laddar ner 32 och 64 bit versionerna? Antar det är för att slippa ta hand om alla som laddat ner fel, så försäkrar dom sig att kunden har båda?

Eller så kan de va ett spel för gallerin
Då man laddar ner får ju välja så gott som exakt vilken version man vill ha, x64 tar lite mer samt home/pro kanske de också skiljer lite space på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du behöver ha din uppgraderingsnyckel också, lite osäker på om det med den nya win 10 builden går att aktivera med sin Win7-8-8.1 nyckel direkt.
Använde mig utav detta program för att få ut min nyckel
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Efter detta så kan du göra din rena installtion

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och skippa USB-stickan.

Allt du behöver göra är att köra uppgraderingen från Win7->Win10.
När uppgraderingen är färdig går du in under 'recovery' / 'återställning' och gör en återställning utan att behålla några filer. Detta blir precis samma sak som att göra en 'clean install', bortsett från att datorn slipper att läsa in filerna från USB-stickan.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Gör dig själv en tjänst och skippa USB-stickan.

Allt du behöver göra är att köra uppgraderingen från Win7->Win10.
När uppgraderingen är färdig går du in under 'recovery' / 'återställning' och gör en återställning utan att behålla några filer. Detta blir precis samma sak som att göra en 'clean install', bortsett från att datorn slipper att läsa in filerna från USB-stickan.

Alright, har USB stickan utifall att

Tack för hjälpen!