Datorn "kraschar" 1 gång per omstart. (varit med om något liknande?)

Permalänk
Medlem

Datorn "kraschar" 1 gång per omstart. (varit med om något liknande?)

Hej har den senaste tiden haft ett märkligt problem med min dator. Kort och gott så om jag startar datorn från avstängt läge så "kraschar" den en gång sen fungerar den felfritt till jag stänger av den och startar den igen.

Med krasch så finns det tre olika typer av kraschar. 1: datorn bara startar om sig själv spontant. 2: får ett meddelande om att grafikdrivrutinen kraschat (kernal något har slutat fungera.) men sen funkar allt som det ska om man startar det man höll på med igen. 3: samma som två fast ljuder lägger av helt efter kraschen och en omstart av datorn måste göras för att jag ska få tillbaka ljudet.

När sker detta?
Kort och gott när jag spelar (spelar ingen större roll vilket spel). Men för dem som är nyfikna så är det: Fallout 4, Assasins creed unity, Fabel 3.
Har även hänt när jag spela nått klipp på youtube (en gång)

Jag har kört alla tester jag känner till. Kollat diskarna (ok), Minnena (ok), stressat cpu (ok) och stressat grafikkortet (ok). Aldrig under testerna fick jag en krasch. Kollat temperaturerna när jag spelar ligger jämnt runt 80 grader på gpu och 60 cpu.

Jag själv tänker spontant att det är grafikkortet även om den klarar av stresstestet med 3d mark. Men det är jävligt märkligt att om jag lämnar datorn påslagen efter första kraschen har jag inga problem längre.

Några tips innan jag börjar byta ut delar i datorn alternativ lämnar in grafikkortet?

SPEC:
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x

Silver Power SP-SS500 500W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

Intel® Core i5-2500 Processor (Vatten skyld med ett färdigt system.)
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

MSI Gtx770 2GB OC (Ej överklockad över fabriks överklockningen)

Corsair SSD Force Series 3, 120GB (sitter två till 500GB HDD)
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, S

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om nätagg som behövt sig en "uppvärmning" innan de funkar som de ska. Om datorn varit avstängd så har de betett sig konstigt och sedan hängt eller startat om datorn. Efter omstart så funkar de prima så länge de körs.

Prova alltså med ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Jag har varit med om nätagg som behövt sig en "uppvärmning" innan de funkar som de ska. Om datorn varit avstängd så har de betett sig konstigt och sedan hängt eller startat om datorn. Efter omstart så funkar de prima så länge de körs.

Prova alltså med ett annat nätagg.

Funderade också på nätagget först. Men gick ifrån det lite när jag såg att drivrutinerna krachade till gpu:n. Men kanske borde börja i den ändan endå, den är trots allt 4 år gammal. Var ett tag sen jag kollade på komponent marknaden. Vad ska man tänka på med inhandlande av nätagg? Räcker det med silver märkning eller borde man köpa guld?

Permalänk

Jag skulle också tro att det kan vara nätaggregatet då man har varit med om liknande tidigare.

Skrivet av Larrxi:

Jag har varit med om nätagg som behövt sig en "uppvärmning" innan de funkar som de ska. Om datorn varit avstängd så har de betett sig konstigt och sedan hängt eller startat om datorn. Efter omstart så funkar de prima så länge de körs.

Prova alltså med ett annat nätagg.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Angående köp av nätagg. Lista med olika nivåer beroende på användningsområde.

http://i.imgur.com/tgrbCnr.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Angående köp av nätagg. Lista med olika nivåer beroende på användningsområde.

http://i.imgur.com/tgrbCnr.jpg

Tack! Precis vad jag behövde.

Permalänk
Medlem

Frågan är: Sker detta även om du stänger av datorn helt och sen startar den igen direkt efter, eller sker det bara vid "kallstart"?

Om problemet är att datorn måste "värma upp" för att fungera låter det som trasiga/läckande kondensatorer, kan vara värt att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klebbe1:

Frågan är: Sker detta även om du stänger av datorn helt och sen startar den igen direkt efter, eller sker det bara vid "kallstart"?

Om problemet är att datorn måste "värma upp" för att fungera låter det som trasiga/läckande kondensatorer, kan vara värt att kolla.

jag skulle vilja säga att det är varje omstart för jag har haft kraschar flera gånger om dagen. Lite därför jag är helt vilse med vad problemet är. Har haft datorn igång nånstopp nu i 3 dagar och inte haft några problem alls.

Jag ska dock starta om datorn när jag kommer hem efter jobb idag bara för att dubbelkolla om den kraschar.

Har kollat kondensatorerna på moderkortet och kan inte se någon som läcker eller fått en "bula".

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

jag skulle vilja säga att det är varje omstart för jag har haft kraschar flera gånger om dagen. Lite därför jag är helt vilse med vad problemet är. Har haft datorn igång nånstopp nu i 3 dagar och inte haft några problem alls.

Jag ska dock starta om datorn när jag kommer hem efter jobb idag bara för att dubbelkolla om den kraschar.

Har kollat kondensatorerna på moderkortet och kan inte se någon som läcker eller fått en "bula".

Liten uppdatering.

Jag startade om datorn igår då hade den varit igång i ca: 3 dagar. Körde vanlig omstart och inga kraschar.

Så då borde det vara nätagg eller moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har nu löst problemet!

Jag köpte nytt nätagg och efter det har jag inte haft några kraschar alls. Så ifall någon ligger inne med något liknande problem så testa byt nätagg.

Tack för all hjälp!