Netflix, HBO Nordic och ViaPlay till tvn

Permalänk

Netflix, HBO Nordic och ViaPlay till tvn

Hallå!

Det är så här att jag är på g att flytta och i och med flytten så ska vi köpa en ny tv till vardagsrummet och den nuvarande tvn ska flyttas till sovrummet.

Problemet jag har är att tvn som hamnar i sovrummet inte är speciellt smart. Det finns med andra ord inga "appar" osv. Jag och frugan skulle vilja ha möjligheten att kolla på Netflix, HBO Nordic och Viaplay (åtminstone dessa) i sovrummet.

Har funderat på en ChromeCast 2. Men har en del funderingar som jag inte verkar hitta svar på.
1. Om jag streamar t.ex. Netflix från mobilen till ChromeCasten och min telefon ringer, vad händer med uppspelningen då?
2. Samma scenario fast istället för samtal så öppnar jag webbläsaren eller svara på nåt meddelande. Går detta att göra samtidigt som jag streamar?
3. Hur fungerar det med flera enheter, går det att ansluta t.ex. 2 mobiler och en platta till samma ChromeCast så att frugan enkelt kan titta utan att jag är hemma med min mobil?
3. Den platta vi har är en iPad.. Hur fungerar den med ChromeCast?

Jag ber om ursäkt om alla dessa svar redan finns men jag har letat omkring och inte riktigt fått de svar jag vill ha, alltid varit lite modifikationer...

Hoppas det finns någon hjälpsam själ där ute
Tack för mig!

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Dyrare, men jag hade valt nya appletv'n.
Vad jag sett verkar den redan ha bättre stöd från app-tillverkarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade också kört på en AppleTV, av flera anledningar.

1. Uppspelningen pausas och kan fortsätta där du slutade tidigare.
2. Det går att surfa, svara på meddelanden och till och med spela trots att streamen är igång.
3. Går att ansluta hur många enheter du vill.
4. iPad fungerar utmärkt med AppleTV.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Ok, den är ju dock fruktansvärt mycket dyrare. Och på vilket sätt är den bättre än en ChromeCast?
Vi har båda Androidmobiler och det kommer fortsätta så, bara plattan som är Apple. Hur fungerar AppleTV med Androidmobiler då?

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Okej, jag misstolkade dig. Trodde att ni hade Applemobiler också.

Nåja, jag är övertygad om att ChromeCast säkerligen uppfyller dessa funktioner också. Dock har jag ingen egen erfarenhet av dessa så det överlåter jag med varm hand till andra.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Du skickar egentligen bara en instruktion till chromecasten. Den hämtar sedan själv upp vald stream direkt från källan. Du kan alltså göra precis vad du vill med din telefon under tiden du kollar på stream. Kan till och med stänga av telefonen om du önskar.
Antal enheter är det inga problem med. Fungerar även bra med appleenheter.

Kan varmt rekommendera chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag hade också kört på en AppleTV, av flera anledningar.

1. Uppspelningen pausas och kan fortsätta där du slutade tidigare.
2. Det går att surfa, svara på meddelanden och till och med spela trots att streamen är igång.
3. Går att ansluta hur många enheter du vill.
4. iPad fungerar utmärkt med AppleTV.

Alla punkterna stämmer bra även på Chromecast.
Men den extra fjärrkontrollen på Apple TV kan ju vara härlig.

Permalänk

Okej okej! Förlåt att jag var otydlig gällande mobilerna.
Men härligt att ChromeCasten fungerar som jag vill. Då blir det en sån till sovrummet väldigt tacksam för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga, chromecasten kräver att du har en annan enhet, det gör inte ATV, det är en helt fristående mediaspelare med app store.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ah okej, ja det hade ju varit att föredra, men nu verkar det ändå som att ChromeCast fungerar så som jag vill. Vet inte om jag kan motivera 3-4 ggr högre pris för ATV för tillfället.

Men tack för förtydlingen

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Chromecast 2. Jag hade samma funderingar som du innan jag köpte min. Mobilen används endast för att starta/skicka startsignalen till CC sedan kan du göra vad du vill med mobilen utan att du stör CC. Även stänga av/starta om mobilen. Du kan antingen skicka den direkt från appen, t.ex. netflix, eller så går du via CC appen i mobilen. Den länkar även till alla appar du har i mobilen som kan "prata" med CC. Om man öppnar CC appen på en annan mobil/surfplatta/dator så kan man se vad som spelas just nu på CC och skicka en ny uppspelnings kommando till den. Den mobil som skickar första länken får även en ikon längst upp som länkar till det som visas, dvs lätt att pausa etc. Även andra som kommer på besök kan skicka saker till CC om de har appen och utan att de behöver vara på ditt nätverk. Vissa skriver att AppleTV har en fjärrkontroll, men hur roligt är det med ännu en fjärr att tappa bort, desutom är det lättare att skriva text i mobilen.
Notera dock att den och din mobil/platta etc måste vara på samma trådlösa nätverk.
Jag har min kopplad till min receiver och den till TVn. Så kör även Spotify etc utan att TVn behöver vara på. Så CC Audio varianten känns onödig. Standard CC 2 räcker.

Permalänk

Tack för ännu mer information om valet på ChromeCast 2 inte var klart innan så är det det definitivt nu.

Skönt att höra att den fungerar som jag vill/hoppades. Och alla enheter kommer självklart vara på samma trådlösa nät oavsett så det blir inget problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta är galet!

Permalänk
Medlem

Jag och min flickvän köpte också en CC2 förra veckan och det är ju sjukt smidigt. Min flickvän är inte teknisk för 5öre men denna kan hon allt hantera!

Och som flera andra sagt så är mobilen bara fjärrkontroll och kan användas som vanligt direkt efter, det ät väl något krångligare att streama lokal media från datorn dock om du inte har PLEX eller liknande men går gör det ju.

Sen att den kostar cirkus 300kr + att den inte syns när den är inkopplad gör ju inte saken värre