Vidare studier efter Gymnasium inom programring/webbutveckling

Permalänk
Medlem

Vidare studier efter Gymnasium inom programring/webbutveckling

Tjena!

Jag läser just nu år 2 på El och energi med en datortekniks inriktning och jag är på jakt efter olika alternativ för vidare studie på tex Högskola eller Yrkeshögskola. Jag vill gärna läsa vidare till något inom webbutveckling eller programmering då jag tycker det är jävligt kul att koda.
Vad har jag för olika alternativ i vidareutbildning inom Programmering/web?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Automationsbranschen.

Visserligen inte mycket webbutveckling men tycker du om programmering och har el och energi i bakgrunden tycker jag du skall kolla automationsbranschen.
Gick själv en 2årig yh-utbildning efter el på gymnasiet fick jobb direkt. (examen gymnasiet 2013, YH 2015)
Branschen skriker efter kompetent folk.

Jobbet jag fick innefattar PLC/HMI/Servo programmering, Elkonstruktion, Dokumentation och drifttagning av maskinlinjer runt om i europa (och senare ev världen med mer erfarenhet).
Under drifttagningar och utveckling innefattar jobbet även en del elektronisk felsökning och skruvande med maskiner, man är alltså inte bara programmerare utan även elektriker, mekaniker och amatörfysiker.
En kombination av teori och praktik jag känner oerhört tillfredsställande.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit BTH framför MIUN vilken dag som helst.
Har läst en del på distans och BTH är mycket info på kort tid men om man fokuserar på studierna och inte har massa extraarbete vid sidan om så är det en bra utbildning.

MIUN har jag inte läst webbdesign på men har läst andra kurser och bara deras moodle gör att man vill spy en slatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag hade tagit BTH framför MIUN vilken dag som helst.
Har läst en del på distans och BTH är mycket info på kort tid men om man fokuserar på studierna och inte har massa extraarbete vid sidan om så är det en bra utbildning.

MIUN har jag inte läst webbdesign på men har läst andra kurser och bara deras moodle gör att man vill spy en slatt.

Jasså? Vad hade du för problem med moodle?
Jag läser systemutveckling på högskolan i Kristianstad och har läst några extra kurser inom linux hos MIUN och inte tyckt det varit några problem öht.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jasså? Vad hade du för problem med moodle?
Jag läser systemutveckling på högskolan i Kristianstad och har läst några extra kurser inom linux hos MIUN och inte tyckt det varit några problem öht.

Den är svårnavigerad, seg och hoppar runt. Ett exempel är att välja kapitel står det tema 1-4 men under tema 9 hittar man forumet och tema 11 kursplanen?!?! Har man då öppnat tema 1 och väljer att gå in i forumet på tema 9 så minimerar sig tema 1 så man inte kan se underrubrikerna i listan. Jag skulle kunna hålla på hela dagen, sidan är fruktansvärt utformad. Man har sin navigation på vänstersidan och råkar man då trycka på ett ställe så hoppar det upp en innehållsförteckning istället och trycker bort navigationen till botten på sidan.

Nej den är inte bra helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Sen är det bra att veta att BTH är tidsoptimister. Det är sjukt mycket som ska in på kort tid. Jag lägger 3-4ggr mer tid på BTH än på MIUN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Visserligen inte mycket webbutveckling men tycker du om programmering och har el och energi i bakgrunden tycker jag du skall kolla automationsbranschen.
Gick själv en 2årig yh-utbildning efter el på gymnasiet fick jobb direkt. (examen gymnasiet 2013, YH 2015)
Branschen skriker efter kompetent folk.

Jobbet jag fick innefattar PLC/HMI/Servo programmering, Elkonstruktion, Dokumentation och drifttagning av maskinlinjer runt om i europa (och senare ev världen med mer erfarenhet).
Under drifttagningar och utveckling innefattar jobbet även en del elektronisk felsökning och skruvande med maskiner, man är alltså inte bara programmerare utan även elektriker, mekaniker och amatörfysiker.
En kombination av teori och praktik jag känner oerhört tillfredsställande.

Damn, detta är ju precis vad jag vill göra!

Just nu går jag Systemutvekling. Är ganska mycket programmering och design av system, men inget elektronikpill alls. Får nog bli att satsa på en yh utbildning sen.

Till TS:

Började läsa webbutveckling på BTH förra året men hoppade av för att det inte var min grej. Nu hann jag visserligen bara genomföra 1 kurs, så det säger ju inte så mycket om utbildningen i sig. Men vi hade ingen undervisning. Kursen tror jag hette introduktion till webbprogrammering eller dylikt och allt de sa: "Gör en hemsida och visa den om 2 månader, ni kan kolla på wc3 schools och CodeCademy om ni behöver hjälp, lycka till hej då"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av x3me00:

Visserligen inte mycket webbutveckling men tycker du om programmering och har el och energi i bakgrunden tycker jag du skall kolla automationsbranschen.
Gick själv en 2årig yh-utbildning efter el på gymnasiet fick jobb direkt. (examen gymnasiet 2013, YH 2015)
Branschen skriker efter kompetent folk.

Jobbet jag fick innefattar PLC/HMI/Servo programmering, Elkonstruktion, Dokumentation och drifttagning av maskinlinjer runt om i europa (och senare ev världen med mer erfarenhet).
Under drifttagningar och utveckling innefattar jobbet även en del elektronisk felsökning och skruvande med maskiner, man är alltså inte bara programmerare utan även elektriker, mekaniker och amatörfysiker.
En kombination av teori och praktik jag känner oerhört tillfredsställande.

Om trådskaparen går El och inte tycker det är tråkigt/vill ifrån el-delen så tror jag det där kan vara något riktigt bra.

Någon som valt El-inriktningen tänker jag inte typiskt på som någon webbdesigner. För själva presentationslagret ("längst upp") känns det ju delvis fråga om estet-inriktning.

Själv är jag utvecklare både på databas/server och gui (men inte webbsidor alltså). Har dock också en ådra av hårdvarasaker så pysslar lite med Arduino. Förstår mycket väl att arduino bara är hobbysaker men tror just sådan automation kan vara roligt, skulle kunna tänka mig det (förutom att gå någon YH eftersom jag redan är ute och jobbar).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG