Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010

Bli fullstack javautvecklare

Tjena folket!

Kort bakgrund:

Jag har studerat programmering vid universitet (ca 120 poäng) och min favorit var Java. Jag har efter det jobbat med (avancerad) SQL och liknande på min arbetsplats. Java var dock alltid något jag brann för och ser man på arbetsmarknaden förstår man ju vilka möjligheter det finns.

Jag ska nu lära upp mig igen (och mycket mer) på fritiden och önskar iaf i form av att ha lärt mig hemma kalla mig för "full stack java developer" inom två år. (jag förstår att utan jobberfarenhet kommer få hålla med om den titeln men rent kunskapsmässigt).

Jag är extremt snabblärd och kan absorbera information och förstå den som en svamp.

Vad är era tips för att uppnå detta? Min första tanke var högskolor och sen även plugga/programmera vid sidan av.
Men de flesta har stängt för anmälan och då är min fråga:

Vart börjar jag?

Front end?

Back end?

Ska jag köra på youtube och google och försöka strukturera det jag finner in till en slags egenutbildning? Då menar jag inget tamt försök utan att när jag förstår vilket håll jag ska komma ifrån verkligen ger allt för att strukturera upp det så mycket jag kan.

Alla tips är välkomna för att jag på snabbaste sätt ska kunna "allt". Ha i åtanke att jag lär mig _väldigt_ snabbt!

Detta är vad jag tänker nu:

Anmäla mig sent till en Javakurs, använda youtube och google för att sturkturera upp en hel kursplan utöver det jag pluggar.

Försöker bara få några tankar att spåna på!

För jag vet inte vad steg A är (vart det är bäst att börja) vet jag det kommer jag snabbt till steg B.

Vet inte om man kan göra det på clockers men om det går kommer jag uppdatera en form av dagbok/kontinuerligt lägga in mina framsteg!

//Zoem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Dec 2005

Om du nu lär dig så jävla snabbt och förstår som en svamp så kan du väl utgå ifrån att göra nåt "på riktigt". Säg att du ska göra en klon av redan befintlig programvara, då lär du dig nog mest. Koda ihop ett forum t.ex.

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av nivv:

Om du nu lär dig så jävla snabbt och förstår som en svamp så kan du väl utgå ifrån att göra nåt "på riktigt". Säg att du ska göra en klon av redan befintlig programvara, då lär du dig nog mest. Koda ihop ett forum t.ex.

Idén var inte dum (om än _argt_ framlagd. Enda anledningen att jag skrev det attributet var om det skulle ändra tankarna/approachen de här skulle tycka att jag ska ha) och är något jag tänkt på. Tänkt att första jag ska göra var en egen app och samtidigt försöka absorbera allt jag kan på vägen.

//zoem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2007

Om du har studerat SQL och Java på universitet så är det väl lämpligt att studera lite front end för att bli full stack. HTML/CSS/JS + ramverk eller ios/android kan vara lämpligt att kika på.

Sen är frågan vad man lägger i full stack, Maven, Tomcat/Weblogic, REST, Spring, JUnit , Nätverk, CI, UX, kravhantering är andra buzzwords som är viktiga för att bli en eftertraktad och kompetent utvecklare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av gothxx:

Om du har studerat SQL och Java på universitet så är det väl lämpligt att studera lite front end för att bli full stack. HTML/CSS/JS + ramverk eller ios/android kan vara lämpligt att kika på.

Sen är frågan vad man lägger i full stack, Maven, Tomcat/Weblogic, REST, Spring, JUnit , Nätverk, CI, UX, kravhantering är andra buzzwords som är viktiga för att bli en eftertraktad och kompetent utvecklare.

Alright ska kolla upp allting och lägga in ett "egenskapat" utkast ikväll rörande hur jag kan göra

//Zoem