Ny CPU eller Ny GPU? Vad ska jag sträva efter?

Permalänk
Medlem

Ny CPU eller Ny GPU? Vad ska jag sträva efter?

Sitter just nu på
AMD A8-6600K

GeForce GTX 760

Och jag vill kunna spela med lite mer grafik.

Ska jag satsa på en

AMD A10-7870K

eller

GeForce GTX 960

Ungefär samma prisklass

---------------------
Frågan är vad jag tjänar mest på att köpa. Tror inte andrahandsvärdet på CPU'n är något vidare så GTX960 blir just "lite" billigare om jag tar det. Men frågan är CPU eller GPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av downup:

Sitter just nu på
AMD A8-6600K

GeForce GTX 760

Och jag vill kunna spela med lite mer grafik.

Ska jag satsa på en

AMD A10-7870K

eller

GeForce GTX 960

Ungefär samma prisklass

---------------------
Frågan är vad jag tjänar mest på att köpa. Tror inte andrahandsvärdet på CPU'n är något vidare så GTX960 blir just "lite" billigare om jag tar det. Men frågan är CPU eller GPU?

Båda alternativen

  • AMD A10-7870K

  • GeForce GTX 960

Är tyvärr tämligen meningslösa. Du kommer inte få någon större förändring i prestanda någonstans alls.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Sitter just nu på
AMD A8-6600K

GeForce GTX 760

Och jag vill kunna spela med lite mer grafik.

Ska jag satsa på en

AMD A10-7870K

eller

GeForce GTX 960

Ungefär samma prisklass

---------------------
Frågan är vad jag tjänar mest på att köpa. Tror inte andrahandsvärdet på CPU'n är något vidare så GTX960 blir just "lite" billigare om jag tar det. Men frågan är CPU eller GPU?

Båda ger ungefär 0 prestanda.
Dessutom är det onödigt med en APU då du har ett grafikkort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på ett nytt moderkort och processor. Både moderkort och FX 8320 går ca för 2000:-. och skulle ge bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar, så modekort och ny processor är det bästa just nu?
Vill ha mATX och AM3+ är det snålt med mATX. Inet hade ett. Tänker aldrig igen gå på en stor låda Älskar min Node 304!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska spara lite mer pengar och köpa en i5:a. Om du redan ny kan punga ut lite extra, vänta tills Black Friday (nu på fredag) och köp en 4690k med ett Z97-moderkort. Den är den näst senaste versionen och dessa kommer nog komma lite fina priser på då de ska försöka fasas ut. Det är vad jag har hört iallafall.

Permalänk
Medlem

Ingetdera av de du länkade kommer ge dig en nämnvärd prestandaboost. Jag tycker i likhet med #RealPower att du ska hålla ut till Black Friday och eventuellt försöka fynda ett 1150 kort med en 4690K, den kommer säkerligen att sänkas en del skulle jag tro.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X