"Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn"?

Permalänk
Medlem

"Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn"?

Vet någon hur man fixar det problemet? Aldrig haft det innan. Satt och spela FIFA på laptopen när mitt wifi plötsligt slutade att fungerade (på min laptop, men inte på min mobil) och sen när jag felsökte wifi så kom det upp "Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn".
Har försökt att googla runt, antingen förstår jag inte eller så hittar jag det inte! All hjälp uppskattas då det är störigt. Har två "wifi" på min router, ett som inte når in till mitt rum och ett som fungerar perfekt i mitt rum (alltså det perfekta som nu krånglar).

Permalänk
Medlem

* Kontrollera vilka protokoll som är installerade för trådlösa modulen.
run
ncpa.cpl
Trådlös -> properties
* Börja med IPv4
Internet Protocol Version 4 (TCP/IP)
* Installera om det saknas med
Install...
* Installera andra protokoll som möjligtvis saknas, men används på ditt nätverk så som file sharing, QOS eller IPv6
Install...

Existerar alla protokoll som de ska, så kan du prova med att uppdatera/ominstallera senaste drivrutinen för det trådlösa chippet från datortillverkarens supportsida.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hade samma problem idag, nätet lade av helt plötsligt.
Ej trådlöst.
Windows 10 Pro x64.
Körde windows rekommenderade felsökningsåtgärd och har sedan fungerat.
Grejen är ju att det har fungerat klockrent i säkert 2-3 månader, så jag vet inte vart det kom ifrån.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

"Ett eller flera nätverksprotokoll saknas på den här datorn" Fix

@Domijoo:
Hej, testa detta om det andra inte funkade:
1. Windows knappen
2. Skriv "run"
3. Skriv in "ncpa.cpl" i run.
4. Gå till Nätverk/Trådlös -> Inaktivera
5. Sedan gå till Nätverk/Trådlös -> Aktivera
Och sen borde det funka som vanligt!

Visa signatur

-('-'-)

Permalänk
Skrivet av aleexE:

@Domijoo:
Hej, testa detta om det andra inte funkade:
1. Windows knappen
2. Skriv "run"
3. Skriv in "ncpa.cpl" i run.
4. Gå till Nätverk/Trådlös -> Inaktivera
5. Sedan gå till Nätverk/Trådlös -> Aktivera
Och sen borde det funka som vanligt!

Hej,

En kompis råkade ut för detta idag, funkade utmärkt för honom igår men när han startade datorn idag så funkade det ej. Har testat allt detta men till ingen hjälp, även testat en massa annat.. Håller nu på att testa återställa datorn till tidigare tidpunkt så får vi se om det funkar, verkar ju vara något med nån windows 10 uppdatering som inte funkar som den ska.

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

Jag har samma problem, nån som hittat en lösning?

Permalänk
Medlem

Har samma problem fast med internetkabel, det trådlösa funkar perfekt. Det konstiga är att det funkade med kabel hemma, men när jag kom ner till Lund igen så funkade det helt plötsligt inte.

Permalänk
Medlem

Hej, Har samma problem med både wi-fi och kabelansluten efter en uppdatering på Windows 10. Jag har försökt avaktivera och aktivera wi-fi, har gjort en återställning på datorn, uppdaterat drivrutinerna (eftersom datorn inte har internet, kan bara hämta de som finns i datorn), avinstallerat drivrutiner och nätverkskortet, återinstallerat de igen, har jämfört protokollen men en annan dator och har samma.
Det märkliga är att när jag kör ipconfig i kommandotolken ser att den har en IPv4 adress men inte en IPv6 adress.
Är det någon som har några fler tips. Vore väldig tacksam!

Permalänk

jag har också samma problem. fungerar när jag kör hotspot via mobilen men inte mot det vanliga wifi

Permalänk
Medlem

samma problem, internet funkar bra för mig i övrigt, men kan inte connecta till min router/modem o.o även om jag har rätt ip, (tripped kollat med ipconfig /all och gateway)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem två gånger tidigare. Nu senast det hände på min egen dator lyckades jag hitta en fungerande lösning. Titta på "Method 1" som nämns här: http://www.pcappspot.com/dns-probe-finished-bad-config-error-...

Kortfattat handlar det om att ändra DNS-inställningar.

Tänkte jag kunde nämna detta i och med att detta verkar vara ett extremt vanligt problem som flera råkat ut för pga nån ny Windows 10 uppdatering.

Permalänk
Medlem

@wsad: Nu hände det igen. Denna gången ändrade jag DNS-inställningar för alla anslutningar i kontrollpanelen: http://www.geeksquad.co.uk/articles/how-to-change-your-dns-wi...

Förstår inte varför det är ett återkommande problem. Hoppas detta är en lösning.

Permalänk
Medlem

Ok, nu är det tredje gången som detta händer. Denna gången fungerade inget av mina tidigare lösningar.

Det som jag gjorde nu var att öppna Enhetshanteraren och högerklicka på "Nätverkskort" i listan och välja "Sök efter maskinvaruförändringar". Efter jag gjorde det fungerar det igen.

Någon som vet varför detta fortsätter att inträffa?

Permalänk

Jag får det lite då och då sedan senaste Windows 10-uppdateringen. Dåligt av Microsoft att göra en uppdatering så saker blir sämre.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kunde dela med mig av en lösning jag prövade som funkade.

Inställningar/nätverk och internet/Wi-Fi/hantera Wi-Fi inställningar.

Längst ner på den sidan finns ett kapitel som heter "hantera kända nätverk".
Tryck på den wifi adressen ni har hemma. Sen trycker ni bara på "glöm det här nätverket"

Sen är det bara att ansluta på nytt, skriva in wifi-lösenordet och vips, så är man online igen.

Funkar varje gång för mig. Min tjej har en tendens att stänga av eldosan där vårt modem är inkopplat. Verkar som att man får nya adresser som datorn då inte känner igen vid nästa uppstart eller nåt.

Hoppas infon hjälper er

Permalänk
Medlem

Får samma fel även jag. Formaterade om datorn, wi-fi fungerar hos en kompis, kommer jag hem fungerar det inte alls. Lyckas inte finna lösning på det heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet