Hembio/multi-room till ny lägenhet

Permalänk
Medlem

Hembio/multi-room till ny lägenhet

Hej,

Jag ska precis flytta in i en 4:a på 95kvm med tjejen och funderar lite över hur jag bäst anordnar ett trådlöst ljudsystem, som dels består av en bra bioupplevelse i vardagsrummet, samt musik i de flesta rummen. Även om jag är väldigt teknikintresserad och byggt ca 10 datorer så är jag fullkomligt okunnig/ointresserad av ljud och nätverk.

Jag bifogar planlösning för att ni lättare ska kunna hjälpa mig. Planlösning

Det vi söker:

- Ett bra hembiosystem som inte bara är en soundbar. Trådlöst surround-ljud. Kanske fästa 2 högtalare på väggarna bakom soffan?

- Ett bra multiroom-system för att spela musik i lägenheten. Gärna med möjlighet att spela lounge/hissmusik i ena badrummet och lite festligare musik i vardagsrummet/köket. (Samtidigt)

- Spotifykompatibelt (antar att Bose försvinner)

- Budget 10.000:- till 20.000:-

Finns det något system som har både "hembio" och multiroom-funktion? Eller måste jag ha ett system av vardera?

Det enda multi-room jag har hittat till hyfsat pris är:

Harman Kardon Onyx Studio Vit (1.290:- som medlem)

Harman Kardon Omni 10 Vit (790:- som medlem)

Viktigt att det är stilrent och vitt!

Sonos verkar ha bra system också. Någon som kan rekommendera?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Stavfel, förtydligande, faktafel
Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Daffy96:

både "hembio" och multiroom-funktion

Skrivet av Daffy96:

Budget 10.000:- till 20.000:-

Det här kommer att innebära en hel del kompromisser och prioriteringar. Hur sugen är du på att bygga en del av kontrollsystemet själv? Det går att byta en del inköpskostnader mot din egen tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hur sugen är du på att bygga en del av kontrollsystemet själv?

Det var genom att jag kände mig tvungen att bygga dator själv som jag faktiskt lärde mig hur allt funkar. Så jag skulle kunna offra en hel del tid på att få det perfekta ljudsystemet och samtidigt lära mig en hel del. Men lite guidning behövs med all säkerhet. Hur tycker du att jag ska gå tillväga?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk

Sonos eller Denon heos. Jag använder sonos, jag har alla olika modeller och har vettigt ljud där jag vill ha det. Allt från en playbar vid tvn i allrummet och en connect som förser anläggningen i mitt dedikerad film/musik rum med musik.en connect:amp driver utomhushögtalare på altanen och sedan finns det play1 och play3 på lite andra ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Sonos har multiroom och surround.
Bara surroundet (med bas) kostar ju dock runt 19.
Så du kommer endast under budget ifall du skippar basen för tillfället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, men jag hittar inte Sonos i vitt annat än Play:1 och Play:3. Soundbar är fortfarande svart och går fetbort i det här fallet.

Det enda jag sett i vitt är olika Harman Kardon BDS.

Jag är lite nyfiken på vad @Hieronymus Bosch hade i tanken.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Daffy96:

Jag är lite nyfiken på vad @Hieronymus Bosch hade i tanken.

Hmm, inte så många konkreta lösningsförslag för ljuddistribution kanske, men jag funderar lite på vilka ljudkällor ni vill kunna sprida till kök, badrum (och sovrum?). Är det bara strömmat ljud från bärbara enheter så blir det enkelt, men samtidigt lite begränsat -- det är trist att spela musik från en liten sak vars batteri kan ta slut eller folk råka ringa till. Ur den aspekten är nog Sonos (med eller utan en tur till lackverkstan) ett bättre (om än dyrare) val än H/K's Omni.

Sedan är det det här med integration med flerkanalskällor runt TVn i vardagsrummet. H/K's Omnisystem verkar vara rätt så låst till stereo. Den bästa filmupplevelsen som samtidigt inte äter allt för mycket av budgeten är nog en sådan där Adapt som ansluts till en traditionell förstärkar/högtalarkombo. Dvs avstå från surroundljud i utbyte mot högkvalitativt tvåkanalsljud.

Det ryktas att synkroniserad uppspelning till flera Chromecast Audio-enheter är på väg, vilket skulle kunna öka valfriheten avseende vilka högtalare som används och dessutom hålla nere priset en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ur den aspekten är nog Sonos (med eller utan en tur till lackverkstan) ett bättre (om än dyrare) val än H/K's Omni.

Tyvärr så tror jag inte att det går att lacka om Sonos Playbar eftersom den har en tygyta (tror jag).

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Sedan är det det här med integration med flerkanalskällor runt TVn i vardagsrummet. H/K's Omnisystem verkar vara rätt så låst till stereo. Den bästa filmupplevelsen som samtidigt inte äter allt för mycket av budgeten är nog en sådan där Adapt som ansluts till en traditionell förstärkar/högtalarkombo. Dvs avstå från surroundljud i utbyte mot högkvalitativt tvåkanalsljud.

Jag börjar fundera om jag ska ta och köpa ett separat hembiosystem för att få bra surroundljud och ett annat för att spela musik i multi-room-lösning. Då är frågan om man ska köra HK Omni som multi-room eftersom jag kan få så bra pris? Men vad för hembiosystem kan man ha för vår planlösning där soffan är snett framför TV-bänken men TV:n är vridbar rakt mot soffan? Vill helst undvika så mycket sladdar som möjligt också. Trådlösa rear-högtalare är i princip ett måste. Det behöver ju inte vara värstingsystemet, men gärna bättre än en ensam, vanlig soundbar.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hmm, inte så många konkreta lösningsförslag för ljuddistribution kanske, men jag funderar lite på vilka ljudkällor ni vill kunna sprida till kök, badrum (och sovrum?). Är det bara strömmat ljud från bärbara enheter så blir det enkelt, men samtidigt lite begränsat -- det är trist att spela musik från en liten sak vars batteri kan ta slut eller folk råka ringa till.

Vi kan tänka oss att spela musik från bärbara enheter, det är inga problem. Det går kanske att spela från en bärbar Mac också? Rummen som ska täckas av ljud är kök, vardagsrum, stora badrummet, stora sovrummet.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Daffy96:

Tyvärr så tror jag inte att det går att lacka om Sonos Playbar eftersom den har en tygyta (tror jag).

Det är sant -- ännu mer pyssel för att få det snyggt...

Skrivet av Daffy96:

Jag börjar fundera om jag ska ta och köpa ett separat hembiosystem för att få bra surroundljud och ett annat för att spela musik i multi-room-lösning. Då är frågan om man ska köra HK Omni som multi-room eftersom jag kan få så bra pris? Men vad för hembiosystem kan man ha för vår planlösning där soffan är snett framför TV-bänken men TV:n är vridbar rakt mot soffan? Vill helst undvika så mycket sladdar som möjligt också. Trådlösa rear-högtalare är i princip ett måste.

Svårt. Just kravet på trådlösa bakhögtalare gör att kostnaden drar i väg lite grann -- dels behövs en avkodare av flerkanal till analog linjeutgång (t ex en hemmabioreceiver), dels behövs en sån dära Adapt-mojäng som kan distribuera bakkanalernas ljud till de bakre högtalarna.

LGs Music Flow-produkter verkar ha ungefär samma funktionella spec som Omni, men dessutom ha bättre stör för flerkanalsanläggningar. Priserna per högtalare ligger mellan 1 - 2,5 kkr.
Jag kan inte uttala mig om ljudkvaliteten hos varken Omni- eller Music Flow-produkterna.

EDIT: Tyvärr finns LG-högtalarna bara i en väldigt mörk nyans av vitt.

Skrivet av Daffy96:

Det går kanske att spela från en bärbar Mac också?

Ja, men då är man nog begränsad av räckvidden i macbookens bluetooth och kanske också i antalet högtalare som kan ta emot ljud från macbooken samtidigt -- kontroll-appen verkar bara finnas till bärbara enheter, inte OS X eller Windows.

Permalänk
Medlem

Skippa Sonos Soundbar och välj istället en valfri annan enhet till vardagsrummet, sen pluggar du helt enkelt en Sonos Connect till den förstärkaren/soundbaren. Då får du möjlighet att spela musik i vardagsrummet och resten av huset, oavsett vad du väljer för lösning i vardagsrummet. Jag kör själv med Sonos Play-enheter i kök/arbetsrum och en Connect kopplad till min förstärkare i vardagsrummet.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Skippa Sonos Soundbar och välj istället en valfri annan enhet till vardagsrummet, sen pluggar du helt enkelt en Sonos Connect till den förstärkaren/soundbaren. Då får du möjlighet att spela musik i vardagsrummet och resten av huset, oavsett vad du väljer för lösning i vardagsrummet. Jag kör själv med Sonos Play-enheter i kök/arbetsrum och en Connect kopplad till min förstärkare i vardagsrummet.

Kan inte gör annat än att hålla med. Jag har en connect i biorummet där jag har en dyr anläggning och sedan för att ha lite enklare men bättre ljud till tvn så blev det en playbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch Tack för tipsen!

Skrivet av keyser:

Skippa Sonos Soundbar och välj istället en valfri annan enhet till vardagsrummet, sen pluggar du helt enkelt en Sonos Connect till den förstärkaren/soundbaren. Då får du möjlighet att spela musik i vardagsrummet och resten av huset, oavsett vad du väljer för lösning i vardagsrummet. Jag kör själv med Sonos Play-enheter i kök/arbetsrum och en Connect kopplad till min förstärkare i vardagsrummet.

Skrivet av DasBoot_swe:

Kan inte gör annat än att hålla med.

Det låter som att en sån där Sonos Connect kan vara en bra lösning. Ska kika på det!

En liten fråga jag kom på av bara farten: Vi har en TV-bänk från IKEA (BESTÅ) som ska hänga på väggen. Det kommer vara luckor framför ALL teknisk utrustning. Jag vet att mitt PS4 sklarar signaler igenom luckorna, men tror ni att det kan bli problem med annan fjärrstyrd utrustning som har IR-fjärrkontroller? Vi har kikat på "IR-förstärkare" för TiVo-boxen, men är det något som man behöver för allt annat också?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

@Daffy96: Ptja, IR går ju inte genom solida dörrar, så du får nog fixa någon form av blaster/repeater/eller vad det heter.
Något i denna stilen: http://www.ebay.com/itm/IR-Extender-1-Receiver-4-Emitter-Emit...

Permalänk
Medlem

Kan ju meddela att vi beställde Sonos och är toknöjda. Kör än så länge med en Playbar + 2 bakre högtalare i vardagsrummet. Sen en Play:1 i köket och en på stora badrummet. Faktum är att Playbaren funkar färgmässigt till TVn. Resten av högtalarna är förstås vita.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua