Steam Link, förbättra prestandan

Permalänk
Medlem

Steam Link, förbättra prestandan

När jag spelar (Fallout 4 just nu) så blir bilden dålig/suddig när jag rör mig, sen när jag stannar och skärmen blir statisk så tar det någon tiondel av en sekund så ser att superbra ut.

Finns det något jag kan uppgradera för att förbättra detta?

CPU: Intel Core i5-4690K
GPU: GTX 780
RAM: 16
Nätverk: 100mbit, ethernet

Permalänk
Medlem

Tjenare

Kör du hardware encoding? sen kan du välja att visa loggning och prestanda medans du streamar, där kan du också se hur du läser ut vilken encoder som används. Alltså mjukvara eller hårdvara.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Peterboxy:

När jag spelar (Fallout 4 just nu) så blir bilden dålig/suddig när jag rör mig, sen när jag stannar och skärmen blir statisk så tar det någon tiondel av en sekund så ser att superbra ut.

Finns det något jag kan uppgradera för att förbättra detta?

CPU: Intel Core i5-4690K
GPU: GTX 780
RAM: 16
Nätverk: 100mbit, ethernet

Det gäller att experimentera en del, det finns en del saker du kan prova:

-Som nämndes ovan prova med hardware-encoding av/på på både linken och hosten
-Kör spelet i borderless (gör under för rocket league)
-Aktivera beta builds för link och host
-Trixxa lite med bandbreddsinställningar. Min link får spel av allt annat än att ha den på "auto"
-Ändra mellan de förinställda lägena på linken (fast, balanced, beutiful)
-Men viktigast av allt. Kör trådat i alla ändar

För mig löstes alla min problem med beta builds, hardware encoding på host & link, samt auto på bandbredd. För Rocket league måste jag köra borderless för att få igång hardware encoding. Annars går den rätt in i software encoding av någon outgrundlig anledning

Hoppas något funkar!

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden. Jag är överlag jättenöjd med denna produkt, men jag har stött på problem med att Steam krashar (slutat svara eller liknande) och hänger sig fullständigt i vissa specifika uppdrag av just Far Cry - Primal när jag streamar till Steam Linken, men det funkar felfritt när jag lirar samma uppdrag direkt på PC:n. Det är fullt ös (krävande) i spelet när dem här krasherna inträffar. Jag kör nätverkskablar mellan PC -> router och router-> Steam Link. Jag har uppdaterat mjukvaran på Steam Link och testat att dra ner kvaliteten på streamen men det krashar i alla fall just vid dessa tillfällen. Någon som har en idé på vart felet kan sitta? Routern jag använder är Asus RT-N56U.

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS