Ny 4k TV 55-60" som fungerar BRA för fps spel? 15-20.000kr

Permalänk
Medlem

Ny 4k TV 55-60" som fungerar BRA för fps spel? 15-20.000kr

Så nu är det blackfriday snart, och jag funderar på om man skulle byta ut sin 60" plasma.
Jag är jätte nöjd med skärmen när det gäller delay/responstid.
Har provat spela med PS4an på en riktigt fin o dyr samsung LED, och delayen var horribel.
Eftersom jag spelar en hel del PS4 och en del fps så spelar det stor roll för mig att det flyter på bra.
Finns det någon vettig 4k som ens kommer i närheten av gamla Plasma skärmarna?
Självklart spelar bild, Hz, anslutningsmöjligheter och att den kommer klara 4k standarden i framtiden, stor roll också.
Har inte tänkt ge mer än 20.000kr, men helst så vill jag hamna runt 10-15.000kr.

Nu när det är dags för blackfriday, så vill man ju ha ögonen öppna efter något bra, vad för modeller ska jag titta på? Finns det ens några som har mina krav o dagsläget, eller får jag vänta till nästa år?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta? Börjar plasmaskärmen ge upp? Är det 4K för film du är ute efter?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zOlid:

Har provat spela med PS4an på en riktigt fin o dyr samsung LED, och delayen var horribel.
Eftersom jag spelar en hel del PS4 och en del fps så spelar det stor roll för mig att det flyter på bra.
Finns det någon vettig 4k som ens kommer i närheten av gamla Plasma skärmarna?

Den Samsung du testade hör antagligen till de bättre med 20-30 ms latens. Men du måste aktivera spelläget för direkt ur kartong är det bildinterpoleringar och dussintals andra bildprocessningsfilter igång. Detta ger en enorm latens, ofta över 100 ms eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Varför vill du byta? Börjar plasmaskärmen ge upp? Är det 4K för film du är ute efter?

Ja precis. Men eftersom standarden inte är "igång" än, så känner jag inte enormt behov än. Den har 6 år på nacken och mycket användande. Samt att den inte är den snyggaste modellen heller. Så därför jag funderat på ny om det finns något vettigt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Du kommer alltid känna av input lag från en TV, Det gör iaf jag!

Jag köpte Sonys KDLW55805 Bravia som ska ha under 15 ms. men ändå känner jag av delay. En vanlig dataskärm är det jag har lyckats bäst med att spela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Du kommer alltid känna av input lag från en TV, Det gör iaf jag!

Jag köpte Sonys KDLW55805 Bravia som ska ha under 15 ms. men ändå känner jag av delay. En vanlig dataskärm är det jag har lyckats bäst med att spela på.

Visst är det så. Men plasman jag har, har förvånandsvärt låg delay ändå.
Och jag kör i soffan, så vill inte ha en PC skärm.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Makaveli1:

Du kommer alltid känna av input lag från en TV, Det gör iaf jag!

Jag köpte Sonys KDLW55805 Bravia som ska ha under 15 ms. men ändå känner jag av delay. En vanlig dataskärm är det jag har lyckats bäst med att spela på.

Jag säger inte att du har fel, men är du helt säker på att du har inaktiverat alla bildförbättringar och aktiverat PC/spelläge?

Jag är väldigt skeptisk till att man tydligt kan känna av 15 ms input lag, det motsvara som sagt mindre än en bildrutas fördröjning vid 60 Hz. Du skulle kunna ha halva input lag men ändå i princip inte märka någon skillnad eftersom TVn inte kan uppdatera oftare. Om du jämför mot en 120+ Hz datorskärm kan jag förstå, men då tror jag det mer beror på det bättre flytet som 120 Hz medför som följd av dubbelt antal bildrutor per sekund.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Jag säger inte att du har fel, men är du helt säker på att du har inaktiverat alla bildförbättringar och aktiverat PC/spelläge?

Jag är väldigt skeptisk till att man tydligt kan känna av 15 ms input lag, det motsvara som sagt mindre än en bildrutas fördröjning vid 60 Hz. Du skulle kunna ha halva input lag men ändå i princip inte märka någon skillnad eftersom TVn inte kan uppdatera oftare. Om du jämför mot en 120+ Hz datorskärm kan jag förstå, men då tror jag det mer beror på det bättre flytet som 120 Hz medför som följd av dubbelt antal bildrutor per sekund.

Stämmer nog delvis det du säger! Eftersom jag är så himla van med att spela med mus och tangentbord på en 144hz skärm där det flyter på bra och svarstiden är väldigt snabb, Detta gör väl att jag känner av det minsta lilla på en TV när man spelar XBOX tex.

Jag har ställt in spelläge på TV:n men som sagt det är nog jag som inbillar mig. Det ända som jag tycker är gött att spela på är en tjock tv med 0ms, Det däremot är ju en dröm men också helt oacceptabelt att skaffa när man har en sådan TV som jag har nu.

Får väl lära mig att det är input lag på bättre TV apparater helt enkelt