Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2014

Javascript "stand alone"

Hej

En liten snabb fråga som jag inte riktigt hittar svaret på. Har googlat en del men inte riktigt hittat exakt svar.

Kan man göra javascript program som körs som en .exe fil?
Kan man göra en GUI app som är en .exe?

Som då alltså inte är beroende av en webläsare.

Mvh Sandra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
@home
Registrerad
Maj 2005

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2013

Vad är det du vill utveckla? Bara för att man KAN utveckla desktop appar med webb-verktyg så betyder det inte alltid att man borde

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Haikarainen:

Vad är det du vill utveckla? Bara för att man KAN utveckla desktop appar med webb-verktyg så betyder det inte alltid att man borde

Inget speciellt egentligen.

Jag försöker lära mig programmering, men det går inte så bra.
Jag försöker lära mig grunderna med loopar, if,while,funktioner osv. Men det e ganska så jobbigt att komma in i.
Har svårt att se helheten tror jag.

Tänkte prova lite på javascript mest för att man kanske kan se det från en annan vinkel.

Mvh Sandra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet, typ
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Sandra_Wyno:

Inget speciellt egentligen.

Jag försöker lära mig programmering, men det går inte så bra.
Jag försöker lära mig grunderna med loopar, if,while,funktioner osv. Men det e ganska så jobbigt att komma in i.
Har svårt att se helheten tror jag.

Tänkte prova lite på javascript mest för att man kanske kan se det från en annan vinkel.

Mvh Sandra

Jag rekommenderar att du provar med python istället för att lära dig grunderna. För att köra det installerar man python runtimemodulen på sin dator och då kan man sedan köra alla .py filer genom att dubbelklicka på dem.

/M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

Jag har motsatt åsikt, bara för att man kan göra desktopapplikationer så betyder det inte det är en bättre lösning än en webbapp.
Det man ska fråga sig är väl ändå om man ändå har t.ex en databas på en server så varför inte ha webbapplikationen där istället...

För stand-alone Javascript utan webbläsare ska du titta på node.js,
utifrån det finns det bibliotek för att göra nästan vad som helst t.ex paketera din egen webbläsare för GUI:
https://strongloop.com/strongblog/creating-desktop-applicatio...

Jag gissar att när du tittar på vad node erbjuder också inser att det
du egentligen vill ha från Javascript är alla möjligheterna man får i en webbläsare (DOM, HTML etc)
och då kommer du inte ifrån den delen även om du kan klara dig stand-alone och utan internet på olika sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2013

@Sandra_Wyno: Okej! Jag misstänker att du grötar till det för dig i onödan genom att försöka applicera javascript på desktop appar. Om du vill utveckla desktop appar så kan jag rekommendera att du lär dig C# i kombination med Visual Studio. Hur du än väljer att göra så är det viktigt att du har ett mål med det du gör, något litet projekt typ.

För något litet "starter"-projekt att lära sig if/else med så kan jag rekommendera att du börjar med PHP, och strävar efter att implementera ett bildgalleri eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2009

Ska du lära dig programmera så är både python och javascript bra.

Javascript kan du ju lägga i en .html-fil på skrivbordet och köra i en webbläsare (stand-alone men inte exefil)
Det finns också lösningar där du skriver kod och ändrar den i en webbläsare och se resultatet direkt på samma sida
http://www.w3schools.com/js/default.asp
http://jsfiddle.net/ankr/tgjLA/

Python är ett mer strikt språk än Javascript och kanske bättre att lära sig grunderna i,
du behöver inte installera python direkt utan det finns liknande webb-lösningar som ovan där du kan koda direkt
Jag rekommenderar t.ex udacity, här är en kurs där de verkligen går från grunden
https://www.udacity.com/course/intro-to-computer-science--cs1...

Det finns java och web-centrerade kurser också men att byta språk eller plattform när du lärt dig grunderna är bara positivt (repetera lite).

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

JavaScript och även TypeScript kan användas för att skriva fristående grafiska program. All JS är giltig TS, TS lägger till statisk typning och en del andra saker som C#/Java-programmerare borde vara rätt bekväma med. TS kod "kompileras" till JS och kan därför används på alla plattform som stödjer JS.

Det ramverk som @matti4s förslår, Electron, används som grund i bl.a. den populära textredigeraren Atom (kombination av JS och Coffee-script) och Microsofts nyligen lanserade Visual Studio Code (främst TS). Om du inte redan gjort det, ta ett titt på dessa applikation för att få ett smakprov på vad som är möjligt med JS/TS idag.

Tror personligen det är helt rätt att börja utveckla sina grafiska applikationer i JS/TS, webbläsaren är i allt större utsträckning vårt nya operativsystem, funktionerna och även prestanda i JS/TS är idag på för detta relevanta punkter i nivå med t.ex. .NET så finns ingen anledning att begränsa sina verk till Windows-skrivbordet.

Node.js är ett annat ramverk du kan använda för att bygga fristående program i JS/TS, men är främst riktat mot serverapplikationer, finns paket som t.ex. AppJS som förenklar utvecklingen av program med GUI i Node.js. Både Node.js och Electron är i grunden baserad på Chromes JavaScript-motor.

Så det korta svaret på din fråga är: Ja!

Edit: kanske är en självklarhet, men både Atom och Visual Studio Code är ju lämpliga miljöer att använda om du ska utveckla i JS/TS. Om du tittar på TS ska du också kika på DefinitelyTyped som fixar typbeskrivningar till alla populära JS-bibliotek. Detta ger dig bl.a. Intellisense-stöd och du hittar uppenbara typfel vid kompilering (eller direkt när du skriver koden om du kör Intellisense).

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer