Har installerat Linux Mint över Windows på en laptop, vill ha tillbaka Windows

Permalänk

Har installerat Linux Mint över Windows på en laptop, vill ha tillbaka Windows

Hej hej SweClockers, innan ni kastar skit på mig (be my guest!) så vill jag bara säga att jag vet inte riktigt vad jag höll på med när jag installerade först Xubuntu sen Linux Mint över mitt Windows på en laptop (ACER) jag sällan använder.

Nu är det så att jag kommer vara i behov av min laptop inom snar framtid, så vill ha tillbaka mitt Windows. Oerhört onöjd med Xubuntu/Linux överhuvudtaget då jag inte ens använder det.

Jag har två stycken Windows ISO filer (Win10 samt Win8.1) på min stationära, jag har ett USB minne, jag vet hur man startar BIOS läget. Jag har försökt denna metod dock, men Windows installeras inte på laptopen då det nekas (kommer inte ens i USB minnet via 'Boot' inom BIOS läget.

Går detta enorma fuck up att lösa? Eller får jag krypa till korset och faktiskt köpa en Windows skiva i valfri affär?

Tack!

Permalänk
Medlem

@Robertzuh
Har du gjort på korrekt sätt när du skapar USB stickan?

Prova windows-usb-dvd-download-tool för att skapa en bootbar sticka.

Hittas inte USB stickan i BIOS alltså?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Hade inte gjort det du sa, men installerade Windows USB DVD tool, extractade ISO.filen till USB minnet.

Startar laptopen i BIOS mode och ser att mitt USB minne poppar upp i Boot menyn, trycker ENTER men inget händer?
_______________

EDIT: Kom in i installationen nu, väljer språk och tar 'Install Now'. Skriver produktnyckeln som kom med torrenten, men kan inte installera Windows? Har två alternativ, Upgrade och Custom men dessa två rutor kommer upp:

Upgrade: http://i.imgur.com/TKIEZgV.jpg
Custom: http://i.imgur.com/aFdHs6c.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertzuh:

Hade inte gjort det du sa, men installerade Windows USB DVD tool, extractade ISO.filen till USB minnet.

Startar laptopen i BIOS mode och ser att mitt USB minne poppar upp i Boot menyn, trycker ENTER men inget händer?

Jag tror du gör fel, du har ställt in så att datorn ska boota från USB i BIOS boot meny, alltså att ligger högst upp i listan före hårddisken.

Sen ska de bara vara att starta om datorn och installationen ska hoppa igång av sig eller att de kommer upp en text "press any key to start from this device" eller likande.

Kan även vara att du måste trycka tex ESC, F2, F9, DEL för att komma till en boot meny för där välja att boota från USB stickan.

EDIT:
På custom ta bort alla partioner och skapa nya som du ser på bilden där så är de en boot partion på 500mb.

Eller om du har en D: (lagring) spar den om du har nåt viktigt där, brukar vara den längst ner.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Såhär ser BIOS boot menyn ut: http://i.imgur.com/iYUbj41.jpg

Permalänk
Medlem

@Robertzuh:

Med hjälp av F5-knappen måste du flytta usbminnet till plats nummer 1 i boot menyn.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av Snövit:

@Robertzuh:

Med hjälp av F5-knappen måste du flytta usbminnet till plats nummer 1 i boot menyn.

Done, startar jag installationen nu? Tror samma skit händer som bilderna innan visar.

Permalänk
Medlem

Prova att radera hela disken och inte med windows installera utan med linux som du kör det finns ett knep med att radera hela disken utan att kör med usb linux utan med os i sig själv så att linux (äter upp sig själv)
sa du linux mint /xubuntu så kör kommandot "sudo shred -v /dev/sda" i terminalen och skriv in dit root pass så kommer disken totalt raderas och allt skrivs random (1 och 0) i disken enligt en av bilderna som du visade var att det inte gick installera windows så om du gör det (det ta tid för mig runt 4 timmar) så prova installera windows efter det så ska diska var helt tom/som ny

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem

Om du har lyckats boota datorn mot USB-minnet och börjat installera är det en bra början.
När du skall välja disk under installationen måste du välja avancerat, där måste du ta bort Linuxpartitionerna och skapa nya för Windows och därefter fortsätta installationen.

BTW, vad är det du inte gillar med Xubuntu/Mint?

Permalänk

Använd Windows 10 "install guiden"? Den gör usb-minnet till dig och allt, ganska simpelt. Eftersom du har Windows 8 så får du inga problem med keyn heller.

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Sålänge windows inte fått hela disken åt sig själv så bör det ju vara "enkelt" att ge linux resten av den, och installera grub efter mbr (/dev/sda oftast)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robertzuh:

Hade inte gjort det du sa, men installerade Windows USB DVD tool, extractade ISO.filen till USB minnet.

Startar laptopen i BIOS mode och ser att mitt USB minne poppar upp i Boot menyn, trycker ENTER men inget händer?
_______________

EDIT: Kom in i installationen nu, väljer språk och tar 'Install Now'. Skriver produktnyckeln som kom med torrenten, men kan inte installera Windows? Har två alternativ, Upgrade och Custom men dessa två rutor kommer upp:

Upgrade: http://i.imgur.com/TKIEZgV.jpg
Custom: http://i.imgur.com/aFdHs6c.jpg

Att be om hjälp med piratkopierad mjukvara bryter mot Sweclockers regler, se §7 i reglerna.

Att skapa en ny tråd om samma ämne när den tidigare blivit låst pga regelbrott är inte tillåtet.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro