Prisjusteringar uppåt inför Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Av de fem butiker du pekade ut är det i dagsläget exakt noll stycken som haft denna skärm i sina BF-kampanjer. Av de fem butiker du pekade ut är det exakt två stycken (Inet & Webhallen) som säljer skärmen för ett lägre pris, de andra tre ligger runt 3200:-.
Av de två butiker som sänkt priset är det exakt en (Inet) som anger ett högre ordinariepris än vad de säljer den för i dagsläget, Webhallen som har det lägsta priset anger inte på något sätt att priset är nedsatt, vare sig temporärt eller permanent.

På vilket sätt har du rätt?

Du skapar tråden i affekt för att ondgöra dig över ett exempel på falsk marknadsföring, men av det du visar pekar ingenting på att någon av de inblandade parterna haft någon som helst avsikt att förleda någon. Vill du diskutera vilseledande prissättning bör du hitta fakta som styrker vad du påstår, inte slänga ur dig dåligt underbyggda påståenden som inte håller vid närmare granskning.

Såg nu att cdon skulle varit med i min första inlägg - så det är hälften som gjort som jag trodde....inte helt fel, så lägg ner.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Plus att kvällen/helgen/måndagen ännu inte är slut, så d finns relativt goda möjligheter att de andra också förändrar sina priser.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Sen kan man ju undra hur det inte kan vara fel när hälften av de butiker jag räknat upp höjde priset på skärmen någon dag innan rean, för att sedan sänka.

Någon av dem sänkte till samma pris som innan, någon butik sänkte ytterligare 100 kr....

Hade varit mer rätt att låta priset vara kvar på 2790 kr och då sänka till 2690 - än att låta det gå som en jojo upp till 3290 och sedan ner igen....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Såg nu att cdon skulle varit med i min första inlägg - så det är hälften som gjort som jag trodde....inte helt fel, så lägg ner.

Skrivet av Ralle_81:

Plus att kvällen/helgen/måndagen ännu inte är slut, så d finns relativt goda möjligheter att de andra också förändrar sina priser.

CDONs pris har (fram tills idag) sånär som på en hundralapp legat oförändrat på 3290:- i sex veckors tid. På vilket sätt har de höjt priset strax innan BF för att deras kampanjpris skall verka bättre?

Nu var det några år sedan jag gick i skola, men senast jag kollade motsvarar "hälften" ungefär 50%, och då CDON som enda företag av de (nu sex stycken) listade faktiskt har med skärmen i sin BF-kampanj men som sagt inte höjt den innan Black Friday är det antal företag som "gjort som du trodde" fortfarande ... *trumvirvel* ... noll stycken.

Jag förstår att det kan vara jobbigt med människor som jag som propsar på att man skall hålla sig till fakta istället för hittepå, men det är du som påstår att de företag du listat avsiktligt försöker förleda oss konsumenter, det är du som vill anmäla dem till Konsumentverket, då bör det också ligga i ditt intresse att faktiskt utgå från vad som är sant istället för hjärnspöken.
Du får jättegärna diskutera och ondgöra dig över fenomenet som sådant, men har du exempel och namnger företag får du se till att den information du presenterar är någorlunda korrekt, istället för att du fabricerar och förvränger saker för att stödja din åsikt.

Skrivet av Ralle_81:

Sen kan man ju undra hur det inte kan vara fel när hälften av de butiker jag räknat upp höjde priset på skärmen någon dag innan rean, för att sedan sänka.

Någon av dem sänkte till samma pris som innan, någon butik sänkte ytterligare 100 kr....

Hade varit mer rätt att låta priset vara kvar på 2790 kr och då sänka till 2690 - än att låta det gå som en jojo upp till 3290 och sedan ner igen....

Av de sex företag du räknat upp är det två (Inet och Webhallen) som har höjt priset någorlunda nära BF för att sedan sänka det igen. Inget av dessa två företag har med skärmen i någon Black Friday-kampanj och Webhallen anger inte på sin sida att priset någonsin legat högre än de 2690:- de nu tar för den. Som jag påpekat tidigare är det alltså noll företag som faktiskt uppfyller de kriterier du själv satt upp för dem i trådens titel "Prisjusteringar uppåt inför Black Friday". Inte hälften av de sex företagen, utan noll.

Det är lätt att se av prisjakts historik att priset på skärmen justerats ganska ofta och att flera företag gör det ungefär samtidigt. De stora aktörerna på marknaden håller dels koll på varandra och ändrar ofta priser baserat på vad konkurrenterna gör, och dessutom vill tillverkarna (Asus i det här fallet) gärna att deras återförsäljare kör kampanjer samtidigt. Huruvida det är "rätt" eller "fel" att företag ofta justerar priserna på en produkt är väl diskuterbart, men prisjusteringar i sig kvalificeras inte på långa vägar som vilseledande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inget av dessa två företag har med skärmen i någon Black Friday-kampanj

I mina ägon räcker det att de har höjt priset innan black friday och under dagen sänker priset för att det skall vara något som är med under black friday - även om det inte är med i någon reklam eller liknande....

Skulle de ta med alla prisförändringar i kampanjmaterialet så hade de nog kunnat ta med merparten av sina produkter.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

..... men prisjusteringar i sig kvalificeras inte på långa vägar som vilseledande.

Precis det som prisjusteringar före en uttalad kampanj leder till - förvirring, och upprörda kunder.

Speciellt när de märker ut att priset är sänkt visst antal % från säg 3290 till 2790 - där den minskningen blir betydligt högre och ser "bättre" ut - dvs VILSELEDANDE - än om priset varit kvar på 2790.

Precis vad som påpekats...och precis vad som hänt under dagen. Då är även som jag sa tidigare, helgen inte slut - 3 dagar kvar (inkl måndagen). Skulle gissa på att priserna förändras hos de som ännu inte ändrat.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

I mina ägon räcker det att de har höjt priset innan black friday och under dagen sänker priset för att det skall vara något som är med under black friday - även om det inte är med i någon reklam eller liknande....

Fast du har helt enkelt fel. Sorry. Att du ens fortsätter försöka när ingen butik ens hade den skärmen med i sin kampanj är bara fånigt.

Hade du kollat prisutvecklingen på just den skärmen de senaste månaderna hade du fått huvudvärk av hur ofta den går upp och ned. Så är det med alla produkter, de byter pris så gott som konstant. Det har ingenting med black friday att göra. Kollar man ännu djupare märker man dessutom att alla butiker byter pris ungefär samtidigt. Vet du varför? För att leverantören byter inköpspris flera gånger om dagen. Ta det från någon som jobbar i branschen.

Det är så enkelt, ta av dig foliehatten.