Bedragare på nätet - vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Bedragare på nätet - vad ska man göra?

Hej allihopa,

Vet inte om detta är rätt forumdel, flytta gärna tråden isåfall.

Jag och en kompis har råkat på en nätbedragare.

Han lägger ut annonser med bilder som han har hittat på Blocket eller Tradera. Ibland kopierar han också in hela beskrivningen i sina annonser.

När man mailar honom så vill han alltid skicka varan han "säljer" och han vill alltid ha pengarna i förskott till sitt bankkonto.
Han har uppgett, vid olika tillfällen, att han bor i Arjeplog, Gävle och Göteborg. Han ger inte ut sitt telefonnummer och han byter namn/efternamn.

Vi har kontaktat dom ansvariga för annonssidan och till slut har dom plockat bort de flesta av hans annonser. Vet inte om dom polisanmäler också.

Har fått tag på hans kontonummer. Kan man kontakta banken och uppge vad kontot troligtvis används till? Eller är det bättre att gå till polisen? Vad vill dom ha för bevis? Screenshots? Är det ens någon ide att ta det till polisen?

Känns inte som att jag vill låta honom "komma undan" med det. Någon sorts konsekvenser borde hans agerande få. Han verkar inte speciellt smart (eftersom vi lätt lyckades hitta originalbilderna) och snart kommer säkert någon annan på honom. Men han kan ju faktiskt hålla på ett tag och kanske lyckas han också svindla ett antal pers på pengar.

Vad skulle ni ha gjort?

/David

§8ish /moderator
Permalänk
Medlem

Polisanmälan. Punkt.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Polisanmäl (om det är värt besväret för dig) och gå vidare. Först kan du försöka att "hota" med att polisanmäla, vissa blir skraja och betalar tillbaka pengarna. Polisanmälan leder troligtvis inte någon vart såvida han inte blåst många, på stora summor.

Permalänk
Medlem

Han har inte blåst mig eller min polare heller.

Jag har också funderat på polisanmälan men undrar också om det tar på något större allvar (om han bara blir en siffra i statistiken och ingen någonsin lägger ner något jobb på att få tag på honom, varför ens bry sig). Jag funderar också konkret på vilken typ av bevisning polisen vill ha eller kräver för att ens lyssna på oss.

Permalänk
Medlem

Jag är (nästan) helt säker på att inte har blåst folk på större summor, eller har dom som mål. Han anstränger sig för dåligt. Förmodligen vill han bara dryga ut studiebidraget/lönen med lite extrapengar och tycker att det spännande som krydda på moset.

Permalänk
Inaktiv

Polisanmälan som ovanstående har sagt för att skona folk att i framtiden bli lurade att bedragna.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådstart redigerad*

Trådstart redigerat så att vi slipper uppmaningar till brott o.l. (§8).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om ni inte själva har blivit bedragna vet jag inte riktigt vad det är som ska polisanmälas..? Men ni kan ju alltid tipsa Polisen. Fortsätt att anmäla annonserna/auktionerna till granskning om det är möjligt. Det känns säkert som ett fjuttigt tillvägagångssätt men det kan kanske bidra till att färre personer blir bedragna om inte annat

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Inaktiv

Även om en personen som har lagt ut en annons har tagit någon annans bild och text rakt av, så betyder det inte att denna person faktisk säljer en sådan produkt. Lägger personen ut många såna hära annonser så väcker det dock misstankar.

Mitt råd är att tipsa polismyndigheten och om fler gör det så kanske det kan leda till något.

Permalänk
Medlem

Har nog kommit fram till att jag/vi inte orkar lägga ner tiden på att polisanmälan (har barn,jobb och därmed väldigt lite fritid). Han får la köra på då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Har nog kommit fram till att jag/vi inte orkar lägga ner tiden på att polisanmälan (har barn,jobb och därmed väldigt lite fritid). Han får la köra på då!

Nej han får inte köra på alls, har ni orkat lägga ner tid på att sitta och kolla honom så fortsätt med det plus att ni ska anmäla annonserna till Blocket samt tipsa Polisen.

Då har ni gjort det ni ska göra!

Permalänk
Medlem

Är det samma?

vet inte riktigt om jag råkade blev lurad igår... är det samma kontonummer? 5011 1072824

Visa signatur

MSI Z97 Gaming 9 AC - Intel i7 4790K - 16gb Corsair dominator - 256gb Samsung 850 Pro - 1000w Fractal Design nätagg - Sapphire Radeon R9 290X CF (referens) (R.I.P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekblad:

vet inte riktigt om jag råkade blev lurad igår... är det samma kontonummer? 5011 1072824

Nej, det är inte samma.