Över en miljon svenskar har drabbats av datorvirus de senaste 12 månaderna

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag har använt Linux/OSX i ~10 år nu och inte drabbats av något vill jag påstå att jag är till 99% säker, jämför du med Windows så känner jag mig trygg. Jag säger inte att det inte finns men risken är minimal att råka ut för något skadligt på *nix system jämfört med Windows.

Skrivet av Marticus:

Men snälla, du har hängt på swec sen 2008 och tror fortfarande att det inte finns virus till osx? Skäms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det måste vara det mest omtyckta "viruset" i historien som på bara tre månader har installerats av drygt 130 miljoner människor.

130 miljoner maskiner kanske, men med tanke på hur det sprids och trycks in i folks ansikten, med tanke på hur många jag läser som avinstallerar det igen, och även hur många som även har problem med att avinstallera/återställa, så håller jag mig till min kommentar.

Det sprids som ett virus.
"A computer virus is a malware program that, when executed, replicates by inserting copies of itself (possibly modified) into other computer programs, data files, or the boot sector of the hard drive; when this replication succeeds, the affected areas are then said to be "infected"."

Nu ska vi se, Windows 10 lägger in sig som ett störande program i tidigare Windows, som är svårare att få bort än många malware, då det återkommer i ny skepnad varje månad, det lägger sig först i download, sen packar det upp sig själv och utan att användaren har bett om det lägger en kopia i Windows.~BT mapp tex. Det lägger sen in nya data filer, ändra om booten och tar över datorn... det enda som skiljer är att man tvingas acceptera ett användaravtal (iaf om du har tur). Ibland får du glatt acceptera detta när det redan är för sent, typ som ett malware som hackar, låser din dator, sen kräver dig på pengar för att låsa upp. (Även om du fortfarande, trots flera artiklar om ämnet, vägrar inse detta).

Viruses often perform some type of harmful activity on infected hosts, such as stealing hard disk space or CPU time, accessing private information, corrupting data, displaying political or humorous messages on the user's screen, spamming their contacts, logging their keystrokes, or even rendering the computer useless.

Ironiskt även detta låter som hela Windows 10... den tar ditt HDD utrymme vid nerladdning och installation, utan att fråga, den tar CPU resurser för att göra detta (samt bandbredd) utan att fråga. Och ja.. OSet går ju in och förstör saker (finns en hel del som har tvingats ominstallera efter denna uppgradering pga saker gått sönder), OSet visar tom reklam och skit i startmenyn, samt lägger in en massa program och "appar" som inte alla vill ha. Den stör en med popups om omstarter/frågor i meddelande systemet, loggar vad man skriver/söker och skicka det över internet. Låter väldigt likt ett elakt malware...

However, not all viruses carry a destructive payload or attempt to hide themselves—the defining characteristic of viruses is that they are self-replicating computer programs which install themselves without user consent.

Här kommer det största liknelsen faktiskt, för Windows 10 försöker inte gömma sig, och är i grunden inte gjort för att förstöra folks system, men notera sista raden. Detta är jävligt på gränsen hur Windows 10 faktiskt gör just nu, och detta är verkligen inte okej. De är riktigt skrämmande nära den exakta definitionen av ett virus.

Varför inte bara låta folk vara, ge ut erbjudandet till de som vill, och acceptera att långt från alla vill. Då blir det inget virus längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Med tanke på att jag har använt Linux/OSX i ~10 år nu och inte drabbats av något vill jag påstå att jag är till 99% säker, jämför du med Windows så känner jag mig trygg. Jag säger inte att det inte finns men risken är minimal att råka ut för något skadligt på *nix system jämfört med Windows.

Ja det va lite bättre formulerat än ditt första inlägg isf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiXeR:

Med tanke på att jag har använt Linux/OSX i ~10 år nu och inte drabbats av något vill jag påstå att jag är till 99% säker, jämför du med Windows så känner jag mig trygg. Jag säger inte att det inte finns men risken är minimal att råka ut för något skadligt på *nix system jämfört med Windows.

Tiderna förändras.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.640435/mac-virus/sida/1/malw...

@Paddanx

Haha du är så sur för att Windows 10 är den bästa, mest omtyckta och snabbast anammade versionen av Windows någonsin.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.643348/windows-10-succe...

"Hälften av alla storföretag kommer börja uppdatera till Windows 10 under nästa år. Väntas slå både 7:an och 8:an med hästlängder."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@Paddanx

Haha du är så sur för att Windows 10 är den bästa, mest omtyckta och snabbast anammade versionen av Windows någonsin.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.643348/windows-10-succe...

"Hälften av alla storföretag kommer börja uppdatera till Windows 10 under nästa år. Väntas slå både 7:an och 8:an med hästlängder."

Nej, jag är sur därför att både personer som du har skygglappar framför ögonen och vägrar se problemen och tydligen är så besatt att du måste lyfta Windows 10 till skyarna. Om det nu är så bra, visa båda sidorna och låt folk avgöra det själv.

Jag anser verkligen inte Windows 10 vara det bästa, och den är endast snabbast anmanad för att MS bokstavligt trycker ner den i halsen på folk. Fanns en tid då jag var för Windows 10, men jag gillar inte maffia metoder där man ska tvingas till allt. Därför har jag också ändrat min åsikt och gått tillbaka till tidigare OS.

Jag anser att man måste se bortom det positiva och inte luras med skiten som du och MS verkar vilja sälja, eftersom ni uppenbarligen inte kan ta kritik på metoderna.

Du kanske ska läsa artikeln du länkar till ovan som svar till @KiXeR.

– Om man lägger ihop all malware som upptäckts för OSX någonsin så är det fortfarande mindre än antalet nya skadliga program som upptäcks för Windows – varje timme, säger Rich Mogull, analytiker för Securosis, till IDG News.

Detta är ett tydligt exempel på att du letar nålar i en höstack och gör hönor av fjädrar, samt inte kan se båda sidorna, när Windows fortfarande är betydligt mer utsatt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, ingen har sagt att det inte finns men det är betydligt färre än till Windows så för min egen del känner jag mig säker. Som i artikeln påvisarr Apple snabba med att släppa säkerhetsuppdateringar. Inget system är 100% säkert.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

@Paddanx

Kritisera är det enda du med flera gör hela dagarna lång, känns inte som att jag kan bidra med något som inte redan upprepats 100-tals gånger där. Själv är jag jävligt nöjd med mitt liv, min familj, mitt jobb, Windows 10 och har inget att klaga på Därför dras jag inte med i er negativa spiral där varje sten skall vändas för att hitta något att gnälla på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hehe, tycker alla borde dra igång en körning med Spybot Search & Destroy på sin dator och sedan återkomma om det finns något virus i datorn eller inte.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av warh0g:

Hehe, tycker alla borde dra igång en körning med Spybot Search & Destroy på sin dator och sedan återkomma om det finns något virus i datorn eller inte.

Kör man inget realtidsskydd spelar det ingen roll hur mycket du skannar, du kan inte vara säker på att allt kommer hittas i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kör man inget realtidsskydd spelar det ingen roll hur mycket du skannar, du kan inte vara säker på att allt kommer hittas i alla fall.

Kör man realtidsskydd så är man inte säker på att allt hittas heller, det enda man är säkert på är att datorn kommer att vara segare än den borde. Du kan ju testa att ladda upp filer på VirusTotal.com och se hur många av tillverkarna som faktiskt hittar virus i en fil som du vet har något på sig. Detta är dessutom det sättet som folk som skapar virus kan verifiera att deras nya version inte känns igen av de större aktörerna.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@Paddanx

Kritisera är det enda du med flera gör hela dagarna lång, känns inte som att jag kan bidra med något som inte redan upprepats 100-tals gånger där. Själv är jag jävligt nöjd med mitt liv, min familj, mitt jobb, Windows 10 och har inget att klaga på Därför dras jag inte med i er negativa spiral där varje sten skall vändas för att hitta något att gnälla på.

Om du verkligen läser allt jag skriver i alla forum så hade du vetat att jag långt från alltid kritiserar allt, dock är jag alltid skeptiskt till ändringar, då de sällan blir så bra som de kan bli, om man inte verkligen granskar dem. Är så verkligheten fungerar. Jag kritiserar för att försöka göra något bättre.

Om ingen hade sagt något om tex XBOX One så hade de krävt internet anslutning var 24:e timme och hade inte kunnat dela spel med vartannat tex. Dessa 2 sakerna ville MS göra, och folk sa ifrån, så de ändrade sig. Det ironiska är, jag tror inte ens Windows 10 hade blivit det OS det är om inte folk hade sagt ifrån med Windows 8, så din lycka hade i så fall blivit lite mindre. Så ibland är det faktiskt bra att vara kritisk, och säga ifrån.

Att kunna vara kritiskt till något, och kunna acceptera och respektera något negativt är inget som bör kunna göra dig eller någon annan "negativ", om du verkligen är nöjd med ditt liv. Du kan se det som en del av oss gör; "jag är nöjd med mitt liv, min familj, mitt jobb och Windows 7/8, och har ingen anledning att behöva ändra på det heller".
Och detta säger jag efter 6+ mån med Windows 10 och till att vara positiv till det. Får inte jag vara lycklig med det då, utan att jag måste tycka som du, annars är jag kritisk?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av zeagan:

Kör man realtidsskydd så är man inte säker på att allt hittas heller, det enda man är säkert på är att datorn kommer att vara segare än den borde. Du kan ju testa att ladda upp filer på VirusTotal.com och se hur många av tillverkarna som faktiskt hittar virus i en fil som du vet har något på sig. Detta är dessutom det sättet som folk som skapar virus kan verifiera att deras nya version inte känns igen av de större aktörerna.

Självklart inte, inget skydd är 100%-igt. Tror inte jag skrev det heller, men jag kanske kunde varit tydligare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

De där antivirus programen hittar aldrig nå virus när man söker igenom datorn. Så jag kör bara med windows inbyggda + Malewarebytes nu för tiden.

Ja, då kör du ju med antivirusprogram.

Om man däremot säger att man aldirg haft virus, men inte kör antivirusprogram har jag svårt att se hur man skulle kunna veta det. De flesta virus syns ju inte för användaren utan ligger och gör fulsaker i bakgrunden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Surt om der görs backup på ett korrupt system... Ni kör inte så ofta eller?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@SUMITOMO: Surt om der görs backup på ett korrupt system... Ni kör inte så ofta eller?

Jodå det körs inkrementella backuper och image varje natt.
Bossen gillar säkerhet, så det är inga problem så sett.

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att folk fortfarande pratar om att det är säkrare på OSX eller Linux. Det är ju bortom självklart att det skrivs mer kod för operativsystem som faktiskt har bra spridning, vilket såklart gäller allt från nyttoprogram till malware. Detta är en större faktor än någon av säkerhetsskillnaderna i systemen, framförallt eftersom den överlägset största anledningen till att råka ut för malware är okunskap hos användaren, så det framförs därmed på ett lustigt sätt i mina ögon. Det blir en lite tveksam komplimang.

Permalänk
Medlem

Va? Inte göra bankärenden eller köpa på nätet?

Går det ens att göra ärenden på banken utan internet nu för tiden?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Låter som att du är med i cirka 10 botnets skulle jag gissa på.

Min dator kanske är med i massor av botnät, men det är inget som drabbat mig. Och offret för en DDoS-attack borde väl ha fått ett eller flera ping från min IP, och om så är fallet ligger det väl i deras eget intresse att kontakta min ISP och meddela att den kund som använde den IP-adressen vid det tillfället kanske har virus? Eftersom det skulle röra sig om så många IP-nummer från skilda delar av världen kan jag förstå att det skulle kunna bli komplicerat, men det borde väl i så fall kunna finnas automatiserade system för att kunna upptäcka om en viss dator verkar vara med i flera DDoS-attacker, och därför inte bara råkade försöka kontakta en sajt samtidigt som den utsattes för en DDoS-attack?

Jag har haft denna fundering förut, och här kanske det finns någon expert som kan svara på om detta händer i verkligheten? Eller kanske offer för DDoS-attacker inte har resurser att följa upp efter att de utsatts? Eller kanske föredrar de att låta polisen jaga utpressare istället för att själva försöka få folk som mig att förstå att vi har oupptäckta virus på våra datorer?

Skrivet av hACmAn:

Sen kan man alltid undra vilka som får frågeformulären. Då jag får sådana så så brukar jag inte bry mig, tänker detta är oseriöst, jag blir en i statistiken som inte svarat. De två ggr då jag blev hotad att bli polisanmäld om jag inte svarade gjorde jag det. Var ett tag sedan nu, men tyckte det var skumt att man ska få två sådana med några års mellanrum det det ska vara "random". (slumgeneratorer ...)

Hotad att bli polisanmäld på riktigt? Eller var det bara en smärre överdrift? För jag skulle kunna tänka mig ett faktiskt hot om polisanmälan om någon blivit utsatt för en DDoS-attack och skickat en förfrågan om virus till en ISP, som sedan skickat den vidare till en kund vars dator varit med i DDoS-attacken. Men det borde väl inte rört sig om ett statistisk undersökning.

Och "random" innebär att samma person kan få samma undersökning med några års mellanrum. Random innebär också att du kan rulla samma siffra på en tärning två gånger i rad. Men om du spelar Götebörsen åker du dit för fusk om du rullar en sexa tre gånger i rad.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Skydded i Windows Defender som finns i Windows 10 får lika bra betyg som minst två andra "betal-antivirus" i den senaste mätningen på AV-Test. Och vinner över andra "betal-antivirus" när det gäller prestanda och användarvänlighet.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Inte så illa med tanke på att det är tänkt att vara ett base-line AV.

AV-test favoriserar alltid bitdefender och de antivirus som använder bitdefender som en del i systemet. Till exempel ESET som alltid får sämre betyg håller i praktiken exakt samma nivå som bitdefender. AV-test känns även väldigt dåliga när det finns bristfällig information i tillvägagångssätt för att få fram resultaten.

I dagens moderna värld kan man få virus på det mesta. Enda säkra att inte få virus är att sluta använda internet. Virus kommer idag i många olika former, att säga att man har eller inte har virus är väldigt svårt med tanke på vi är människor och inga robotar. Även datorer kan göra fel och ha svårt att hitta något elakt på direkten däremot kan datorer analysera en stor mängd data och med tiden rätta till felen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillsing:

Min dator kanske är med i massor av botnät, men det är inget som drabbat mig. Och offret för en DDoS-attack borde väl ha fått ett eller flera ping från min IP, och om så är fallet ligger det väl i deras eget intresse att kontakta min ISP och meddela att den kund som använde den IP-adressen vid det tillfället kanske har virus? Eftersom det skulle röra sig om så många IP-nummer från skilda delar av världen kan jag förstå att det skulle kunna bli komplicerat, men det borde väl i så fall kunna finnas automatiserade system för att kunna upptäcka om en viss dator verkar vara med i flera DDoS-attacker, och därför inte bara råkade försöka kontakta en sajt samtidigt som den utsattes för en DDoS-attack?

Jag har haft denna fundering förut, och här kanske det finns någon expert som kan svara på om detta händer i verkligheten? Eller kanske offer för DDoS-attacker inte har resurser att följa upp efter att de utsatts? Eller kanske föredrar de att låta polisen jaga utpressare istället för att själva försöka få folk som mig att förstå att vi har oupptäckta virus på våra datorer?

Hotad att bli polisanmäld på riktigt? Eller var det bara en smärre överdrift? För jag skulle kunna tänka mig ett faktiskt hot om polisanmälan om någon blivit utsatt för en DDoS-attack och skickat en förfrågan om virus till en ISP, som sedan skickat den vidare till en kund vars dator varit med i DDoS-attacken. Men det borde väl inte rört sig om ett statistisk undersökning.

Och "random" innebär att samma person kan få samma undersökning med några års mellanrum. Random innebär också att du kan rulla samma siffra på en tärning två gånger i rad. Men om du spelar Götebörsen åker du dit för fusk om du rullar en sexa tre gånger i rad.

EDIT:
Mer OT än ON
De jag fick var faktiskt statliga.
Om jag inte minns helt fel hade det med uppdragsgivaren att göra. Och inte bara http://www.scb.se/
Edit: Den myndighet som hade bett scb om undersökningen.

Ediit2:
Random är som du säger, men min erfarenhet har riktigt med detta att göra utan att man vet hur den rullar. Är att det finns väldigt dåliga slumpgeneratorer. Och att få till en bra är problematiskt utan att använda missvisa med variabler. Vad är tilltäkligt bra är ett samtal för ett annat tillfälle anser jag. Ska tillägas som redan sätts att jag inte är en programmerare.

Random, slump, betyder kortfattat. Okänd anledning till.

Edit3:
Minna fråga formulär var en passas om hur man kan veta om statistiken stämmer. De handlade inte om dator virus.
Därav Mark Twain, i avslutningen på inlägget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Antivirus (suite) kan vara av ondo, varningar som duggat ganska tätt på sistone:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.647189/trend-micro