Permalänk

Var ligger närmsta bas-station?

Tjena! Hur tar jag reda på var telemasterna från de olika operatörerna ligger, helst alla på samma karta? Både för 3G- och 4G-näten. Hittar bara "täckningskartor" som visar hur bra täckningen är där jag bor, men jag vill se var själva stationerna ligger.

/Marz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är nog enklast att ringa de olika operatörerna och kolla, vissa kan ha master väldigt nära, men antennerna kanske inte är riktade mot dig tex.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Kolla på teracom.se

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Kolla på teracom.se

Visar väl bara tv-master?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon sådan karta sedan pts la ner sändarkartan vilket säkert kan vara bra i dessa terroist och spioneritider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Visar väl bara tv-master?

Jo jag kom på det efter ett tag.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av aluser:

Tror inte det finns någon sådan karta sedan pts la ner sändarkartan vilket säkert kan vara bra i dessa terroist och spioneritider

Aha okej. Men då vet jag i alla fall, tack för det! Blir väl till o ringa runt då helt enkelt!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Varför är placeringen viktig, täckningen är väl det som betyder något ? Är du för nära en station så får du ofta dålig täckning så placeringskartor är svåra att tolka rätt om det är funktionen du är ute efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför är placeringen viktig, täckningen är väl det som betyder något ? Är du för nära en station så får du ofta dålig täckning så placeringskartor är svåra att tolka rätt om det är funktionen du är ute efter.

Vill veta vart jag ska rikta en riktantenn Varför får jag sämre täckning om jag är närmare en mast?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara snurra på med antennen tills du hittar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Vill veta vart jag ska rikta en riktantenn Varför får jag sämre täckning om jag är närmare en mast?

signalerna går över dig helt enkelt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Vill veta vart jag ska rikta en riktantenn Varför får jag sämre täckning om jag är närmare en mast?

Därför att spridningen inte är linjär i alla vinklar och ju närmare du kommer, ju kortare sträcka har sändarantennen på sig att sprida signalen (och/eller utnyttja reflektioner). Det kan finnas helt döda områden i den omedelbara närheten, där signalen saknas helt.

Olika exempel:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Lego Master

Här har du lite att ta dig igenom för en ökad förståelse för radiovågors spridning osv:
https://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_(radio)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Marzupilami:
Faktum är att den länk du hade i din förra tråd om förstärka täckingen, har du svara på din egen fråga i denna.
I det testet de gjorde med olika saker för att förbättra motttagningen finns en länk till en sida som visar täcking, men man kan byta till att master visas på den sidan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag lider själv av kass täckning hemma iom att jag bor på en "slät åker vid Vänern" och har masten relativt nära, antennerna i sig skickar signalen över mig och det finns samtidigt väldigt lite som skapar reflexer så mobiltäckningen blir ganska dålig hemma just pga av att sändaren är relativt nära och området är "platt och lågt"

Däremot går det bra att ta emot Norsk radio och ta emot tvsändningar som gått över Vänern från Värmland

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Marzupilami:
Faktum är att den länk du hade i din förra tråd om förstärka täckingen, har du svara på din egen fråga i denna.
I det testet de gjorde med olika saker för att förbättra motttagningen finns en länk till en sida som visar täcking, men man kan byta till att master visas på den sidan.

Kan man? För jag kom aldrig på hur man gjorde, trodde de hade tagit bort det där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Kan man? För jag kom aldrig på hur man gjorde, trodde de hade tagit bort det där.

I den gråa ruta där man kan bocka ur 2G/3G/4G längst till höger finns Coverage/Towers klicka på Towers, och voila master visas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

I den gråa ruta där man kan bocka ur 2G/3G/4G längst till höger finns Coverage/Towers klicka på Towers, och voila master visas.

?

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marzupilami
Vad använder du för webläsare?
Blockeras javascript/flash etc.?

Dold text

Jag använder en webläsare som heter Maxthon när jag ska kolla sidor som jag misstänker behöver javascript/flash, för att i FireFox så använder jag NoScript + att jag inte har Flash aktivt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Marzupilami
Vad använder du för webläsare?
Blockeras javascript/flash etc.?

Jag använder en webläsare som heter Maxthon när jag ska kolla sidor som jag misstänker behöver javascript/flash, för att i FireFox så använder jag NoScript + att jag inte har Flash aktivt.

Jag använder Chrome på Samsung S5. Det visade sig lösa sig när jag gick in på Chrome via datorn istället. Konstigt, kartan fungerade ju i övrigt på mobilen...

Men nu kan jag se masterna i alla fall, fantastiskt! Enligt kartan har jag en mast på 620 meters avstånd och en mindre mast på 420 meters avstånd. Mellan mitt hus och masterna är det en dal och mitt hus är på ungefär samma höjd som masttopparna. Har inte kollat om det är helt fri sikt. Är detta positivt eller negativt, med fri sikt och så menar jag? Hur kan jag ta reda på vilken jag ska satsa på, den mindre som är närmare, eller den större längre bort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Enligt kartan har jag en mast på 620 meters avstånd och en mindre mast på 420 meters avstånd. Mellan mitt hus och masterna är det en dal och mitt hus är på ungefär samma höjd som masttopparna. Har inte kollat om det är helt fri sikt. Är detta positivt eller negativt, med fri sikt och så menar jag? Hur kan jag ta reda på vilken jag ska satsa på, den mindre som är närmare, eller den större längre bort?

Ja, fri sikt är bra, då finns det inget som "stjäler" signalen.

När jag kollade mitt område så har jag flertal master runt omkring mig men ända strular 3G för mig i mina telefoner
När jag frågade min operatör angående detta, svarade de att inte alla master är riktade mot mig.

Så att svara på om du ska satsa på den stora eller lilla masten är svårt att säga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.