Permalänk

Vad ska jag uppgradera?

Tjena! Nu är det ju snart dags för black friday och jul, tänkte då passa på att uppgradera datorn!

Datorn jag använder nu fungerar fin fint men vore inte helt fel men en FPS boost. Spelar allt från WoW, DayZ, Arma 2/3, fallout, CS:GO osv..
Skulle då sitta fint med en lite mera FPS in-game.

Specs:
Grafikkort: GeForce GTX 760 (3GB)
Processor: Intel Core i5-4440 3.1GHz
Chipset: Intel H81
Minne: 8GB DDR3 1600MHz (16 Max)
nätaggregat: 500W

Vill inte direkt ha en "monster dator" som klarar alla spel på ultra. Men vore fint att få en ganska stabil FPS på high på dem flesta spelen, och ultra på vissa andra (Bortsett från DayZ/Arma..) Har väl en budget på ca 1000-3000 kr. (Kan kanske sträcka mig till 4000kr, men hoppar helst över det ).

Tack på förhand!

Permalänk

@pot_the pote: vilket nätagg & chassi ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@Frontareen: vilket nätagg & chassi ?

Inte helt säker på det. Datorn heter Asus M51AD-NR006S.
All info jag kunde hitta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2437016

Permalänk

@pot_the pote: Jag skulle föreslå att uppgradera till ett GTX 970.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av pot_the pote:

Inte helt säker på det. Datorn heter Asus M51AD-NR006S.
All info jag kunde hitta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2437016

ett nytt nätagg och grafikkort R9 390/380 GTX 960/970

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Frontareen: Jag skulle föreslå att uppgradera till ett GTX 970.

Skrivet av Grönahunden:

ett nytt nätagg och grafikkort R9 390/380 GTX 960/970

Tack för svaren, kunde nästan anat att grafikkortet skulle behövas uppgraderas. Sitter och kollar på dessa 2 https://www.komplett.se/product/824749/datorutrustning/grafik...
https://www.komplett.se/product/864696/datorutrustning/grafik...

Antar att det inte spelar någon roll vilken jag väljer? Men vad ska jag uppgradera nätagget till? Något förslag?

Permalänk

@pot_the pote: Skyrim är ju nästan samma motor som Fallout 4. använde man HD texturpaket till Skyrim så behövde man +3GB av vad ja läst på olika forum.. 970 har 3,5 som kan utnyttjas dom sista 0,5GB räknar ja inte med..

skulle ja vara du skulle ja gå på R9 390 8GB varianten om du vet att du kommer vilja ha mycket extra texturer som ska laddas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pot_the pote:

Tack för svaren, kunde nästan anat att grafikkortet skulle behövas uppgraderas. Sitter och kollar på dessa 2 https://www.komplett.se/product/824749/datorutrustning/grafik...
https://www.komplett.se/product/864696/datorutrustning/grafik...

Antar att det inte spelar någon roll vilken jag väljer? Men vad ska jag uppgradera nätagget till? Något förslag?

GTX 970 blir en bra investering, ett nytt nätaggregat är nog inte nödvändigt då ditt nuvarande skall vara på 500w.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@pot_the pote: Nej det spelar ingen större roll, även om jag personligen hade valt ASUS Strix. Ang. dit nätaggregat så tror jag inte du behöver byta ut det för att du uppgraderar till ett GTX 970. R9 380/390 kräver lite mer ström och då kan det börja bli på gränsen, speciellt om nätagget är av lite sämre kvalité, vilket det ofta är i sådana färdiga datorpaket.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Tack igen för alla svar, blir nog en ASUS Strix iallafall. Riktigt bra pris på den atm.

Står att den har ett extra krav på en 8-stifts PCI Express-strömkontakt för att fungera, hur vet jag att jag har det? Eller är det bara att köpa en adapter till det? Ursäktar för att jag ställer så många frågor, vore ju lite tråkigt att köpa den och sedan få reda på att den inte fungerar. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pot_the pote:

Tack igen för alla svar, blir nog en ASUS Strix iallafall. Riktigt bra pris på den atm.

Står att den har ett extra krav på en 8-stifts PCI Express-strömkontakt för att fungera, hur vet jag att jag har det? Eller är det bara att köpa en adapter till det? Ursäktar för att jag ställer så många frågor, vore ju lite tråkigt att köpa den och sedan få reda på att den inte fungerar. :/

Tänk på att strix kortet är både lägre klockat ifrån fabrik, samt klockar inte lika högt som MSI/EVGA och Gigabyte alternativen. Adapter brukar medfölja de flesta grafikkort, annars köper du helt enkelt en http://www.inet.se/produkt/8600959/adapter-2xmolex-till-8-pin...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@pot_the pote: ja har alltid varit lite tveksam till nätaggen i märkesdatorer just för att dom är billigast möjliga just för att den datorn du köpte ska klara av den,
Watt är verkligen inte allt det handlar om hur stabilt den klarar av det eller om den rätt var det är skickar ut 24V istället för 12V

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

@Frontareen: ja har alltid varit lite tveksam till nätaggen i märkesdatorer just för att dom är billigast möjliga just för att den datorn du köpte ska klara av den,
Watt är verkligen inte allt det handlar om hur stabilt den klarar av det eller om den rätt var det är skickar ut 24V istället för 12V

Har du något förslag kanske? Hittade denna för halva priset, den borde väl fungera. https://www.komplett.se/product/773377/datorutrustning/ntaggr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pot_the pote:

Har du något förslag kanske? Hittade denna för halva priset, den borde väl fungera. https://www.komplett.se/product/773377/datorutrustning/ntaggr...

Ditt befintliga nätaggregat räcker och blir över.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Ditt befintliga nätaggregat räcker och blir över.

om man bara räknar watt, ja då räcker det och blir över. vilken tur att det finns Volt & Ampere också ?

@pot_the pote corsair budget agg kan ja aldrig rekommendera
http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design-550w-integra-m-p2...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Skruvade isär datorn och hittade ett Asus Original Delta DPS-500AB-6 A 500 W. Nu har ni något att jobba med. Ska jag ha kvar detta eller är det nödvändigt att köpa ett nytt? försöker spara så mycket pengar som möjligt så vill endast köpa om det är nödvändigt, annars väntar jag till ett senare tillfälle

Permalänk
Skrivet av pot_the pote:

Skruvade isär datorn och hittade ett Asus Original Delta DPS-500AB-6 A 500 W. Nu har ni något att jobba med. Ska jag ha kvar detta eller är det nödvändigt att köpa ett nytt? försöker spara så mycket pengar som möjligt så vill endast köpa om det är nödvändigt, annars väntar jag till ett senare tillfälle

ett gammalt nätagg är lite som en osäkrad bomb den kan hålla i flera år till med GTX 970, den kan också gå sönder nästa vecka, går den sönder så finns chansen att den tar med sig andra delar i datorn lite som med blixtnedslag, man får oftast inga direkta förvarningar månader,veckor,dagar innan det smäller..

ingen annan kan välja åt dig det är dina pengar köpa nytt nätagg eller spara, men då finns ju chansen att du har 20kg skrot.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

om man bara räknar watt, ja då räcker det och blir över. vilken tur att det finns Volt & Ampere också ?

@pot_the pote corsair budget agg kan ja aldrig rekommendera
http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design-550w-integra-m-p2...

Visst är det så, men även det sämsta nätaggregat brukar ha ett godkänt ampere värde.

Skrivet av pot_the pote:

Skruvade isär datorn och hittade ett Asus Original Delta DPS-500AB-6 A 500 W. Nu har ni något att jobba med. Ska jag ha kvar detta eller är det nödvändigt att köpa ett nytt? försöker spara så mycket pengar som möjligt så vill endast köpa om det är nödvändigt, annars väntar jag till ett senare tillfälle

Du får skriva in angivet A Värdet på 12v linorna som är specificerat på klisterlappen, som återfinns på nätaggregat. Alternativt ta en bild och ladda upp.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Visst är det så, men även det sämsta nätaggregat brukar ha ett godkänt ampere värde.

och ampere värde brukar ju inte ändras med åldern på nätagget ?
om ex kondensatorerna på ett så gammalt agg går sönder så blir det ganska ostabil spänning, har det några negativa effekter för resterande datordelar ?

Citat:

Du får skriva in angivet A Värdet på 12v linorna som är specificerat på klisterlappen, som återfinns på nätaggregat. Alternativt ta en bild och ladda upp.

ja vet hur man räknar antal Watt men Det är inte konstant, komponenterna i ett nätagg har en viss livslängd.
(varför skriver jag detta du borde redan veta hur det funkar)?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

[quote postid="15822302" userid="251512" name="Peppar2014"]
Visst är det så, men även det sämsta nätaggregat brukar ha ett godkänt ampere värde.
och ampere värde brukar ju inte ändras med åldern på nätagget ?
om ex kondensatorerna på ett så gammalt agg går sönder så blir det ganska ostabil spänning, har det några negativa effekter för resterande datordelar ?

[quote postid="15822302" userid="251512" name="Peppar2014"]
Du får kolla in angivet A Värdet på 12v linorna som är specificerat på klisterlappenja vet hur man räknar antal Watt men Det är inte konstant, komponenterna i ett nätagg har en viss livslängd.
(varför skriver jag detta du borde redan veta hur det funkar)?

Förändras inte nämnvärt trots att det är ett oem nätaggregat, oavsett är 500w tillräckligt för ett GTX 970 i en märkesdator. Men vill du intala TS att köpa ett nytt nätaggregat så är det upp till dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: intala TS att hans nätagg kommer dö ?
nej nej nätagg dör ju aldrig har aldrig någonsin hänt. det var säkert grafikkortets fel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644