Behöver vägledning i laptopdjungeln! Budget 10-15.000 kr

Permalänk
Medlem

Behöver vägledning i laptopdjungeln! Budget 10-15.000 kr

God afton!

TL;DR: Vill pensionera min stationära och köpa bärbar. SP4 i5 bra/anus? Rekommendera mig något! Budget 10-15.000kr.

Jag är i jakt på en ny dator och vill gärna komma bort från stationärt. Dock så har jag problem med att hitta en bärbar som tilltalar mig..

Hade från början ett budgettak på 8-10.000 kr, men har följt och blivit intresserad av Microsoft Surface Pro 4 de senaste månaderna. Speciellt versionen med Core i5 8GB 256GB SSD. Vad jag inte märkte var att min budget vips hade ökat till 15.000 kr(SP4+tangentbord)!

Jag är fortfarande mer eller mindre inställd på Surface Pro 4, men nu när jag mentalt har ställt in mig på att lägga ut mer pengar än vad jag tänkt från början så har jag börjat tveka och istället titta mig om efter alternativ. Har sett flera goda recensioner men när jag surfar runt på sidor som t.ex Reddit/r/surface så ser jag skrämmande många som har problem på olika områden och även flera som lämnar tillbaka sina enheter.

Varför jag riktade in mig på Surface Pro 4 var främst för att det är en kraftfull, 2-in-1, mobil sak som i mina ögon vrålar premiumkänsla. Och pennan! Skulle jättegärna vilja ha en enhet som jag kan anteckna/rita på!

Men jag lurar på vad det finns för alternativ att rekommendera inom min budget (gärna billigare än SP4 i5).

Vad jag vill kunna göra på datorn är egentligen ingenting utöver det vanliga. Surfa med många(många) tabbar, Photoshop samt lätt programmering. När det kommer till spel så spelar jag inte ofta nu för tiden men vill ändå kunna ha möjlighet till det. Vad som intresserar mig är lätta(medium?)-tunga spel som Diablo 3, CS:GO, Dota2, Heroes of the Storm. Bonus vore att kunna köra World of warcraft och Overwatch när det väl kommer. Sen är en ultrabonus som sagt att kunna kunna använda en stylus!

Har ni några tips på alternativ åt mig? (inte Apple)
Gärna någon snygg, med bra byggkvalité och så långt ifrån alienwaredesign det går

Bör tillägga att jag inte kommer köpa något i år. Utan det kommer bli tidigast någongång under Q1 2016, så vet ni någon modell som inte släppts ännu så går det lika bra!

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Snygg + bra byggkvalite = De flesta Lenovo. Särskilt Thinkpad datorerna är riktigt rejäla! Det kan vara knepigt att hitta en modell med bra prestanda till ett bra pris däremot. Själv sitter jag på en Lenovo Flex 2 14", slimmad & robust med väldigt bra prestanda.