Silverstone SX500-LG: Irriterande tickande ljud vid låg belastning

Permalänk
Medlem

Silverstone SX500-LG: Irriterande tickande ljud vid låg belastning

Min dator har flyttat in i ett mITX-chassi och jag bytte då ut nätagget. Tyvärr så ger det ifrån sig ett väldigt irriterande tickande ljud när det är obelastat. Nån som har erfarenhet av Silverstone SX500-LG (500 W)? Eller har några tips om vad man kan göra för att förbättra situationen (en tråd kanske)? Överväger nu att gå tillbaka med det, då alla andra delar är knäpptysta...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är helt kosher att hänvisa till annat forum, men på Hardforum under "Small form factor systems" finns en tråd dedikerad till just denna PSU. Den dras tyvärr med lite olater ljudmässig; tickande/klickande, kvittrande vid fläktstart (vilket tyvärr sker ofta pga det semipassiva utförandet), vinande vid normalbelastning etc. Det är lite av ett lotteri om du får en tystlåten eller ljudlig enhet. Själv är jag mycket nöjd med min men vet inte om det beror på att jag har tur, har för dålig hörsel eller att ljuden inte uppstått ännu. Det skall dessutom vara rejäl skillnad på version 1.0 och 1.1. (Jag har 1.1)

Det finns, för den äventyrlige, lite modifikationer man kan göra men de kan du läsa om i tråden på Hardforum.

Permalänk
Medlem

Jag har flera av de problem som Gray beskriver. Har tyvärr inte så mycket mer att säga än att jag själv kommer att lämna tillbaka min enhet till återförsäljaren.

Permalänk
Medlem

@Gray: Tack för tipsen. Har kollat lite där. Ska öppna chassi o kolla vilken version jag har senare

Permalänk
Medlem

@aquilla:

Gör så, du kan ju prova att få byta din enhet där du köpte den och förklara din upplevelse. Det har ju gjorts många gånger med grafikkort så det borde kunna funka även med PSUer.