Permalänk
Medlem

144hz skärm LÅST i 60fps

Tja!

Gick nyss ifrån en dålig gammal 60 hz skärm till en acer predator xb270hu (144hz). Har sedan jag köpte den krigat med att få den att alltid köra i 144fps. Det verkar som att alla mina spel är "låsta" i 60 fps. Börjar bli smått galen, har lyckats köra i 144fps endast när jag ominstallerar mina drivrutiner till mitt gtx 980 ti, sedan när jag startar om datorn så går alla spel tillbaka till 60fps.
(ja, Vsync är av)
Någon annan som känner igen sig och kan ge några tips?

Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R1 | Mobo: Asus Maximus V Gene | CPU: i5 3570k @ 3.4Ghz med en Corsair H80 | RAM: 8gb @1600Mhz | GPU: Asus GTX 670 | PSU: Corsair HX750 | Systemdisk: intel 520 120gb | Lagringsdisk: WD 5400rpm 2TB

Permalänk
Medlem

Satt i mjukvaran för grafikkortet att det ska vara i 144hz?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

@scoorch: Antar att du använder rätt kabel, alltså inte HDMI?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har du satt uppdateringsfrekvens i windows?

https://i.imgur.com/bhW5MZ8.png

Permalänk
Medlem

Du använder väl DVI kabel?

Permalänk
Medlem

@RealPower: Jag hoppas du menar displayport. Båda må fungera men displayport är klart överlägsen.

Permalänk
Medlem

Kolla så vsync är av även i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@RealPower: Jag hoppas du menar displayport. Båda må fungera men displayport är klart överlägsen.

Ser ingen anledning till att använda någon över den andra, använder den som följer med skärmen. Båda ger likvärdig bild och kan visa över 60hz.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: jag fick då men en DP kabel och den är så enormt mycket smidigare att arbeta med och koppla in/ut om man behöver göra något.

Kanske bara är BENQ som skickar med full uppsättning kablar?

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Pamudas: jag fick då men en DP kabel och den är så enormt mycket smidigare att arbeta med och koppla in/ut om man behöver göra något.

Kanske bara är BENQ som skickar med full uppsättning kablar?

nope, följde med en VGA kabel till min benq skärm:/ fick lägga 400kr då på en dvi-kabel som förövrigt skickades åt fel håll i sverige

OT:
Kolla vad windows är ställt på, samt drivisarna för kortet

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ea78 inte svarat så tror jag vi är ganska låsta just nu.

Det jag skulle vilja veta är om han har något på en annan port inkopplad som kör 60hz, en annan skärm, tv, projektor mm.
OS och kablar. Specifika spel som det hoppar tillbaks till. 144hz efter ominstallation. Är det då före eller efter du startade om datorn som 144hz fungerade.

Mer info helt enkelt.

Edit:
Samma problem med en annan drv?
Samma problem i en annan Windows installation?
Samma problem med samma Windows installationstal fast med en ny användare som du inte konfigurerat?
Glapp på kabeln?
So that the screan is reddetected now and then?
Broken card so that the driver restart now and then?

(kan inte vissa svenska ord då fick det bli eng som är stavat en kratta)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jepp, jag använder displayport sladden som kom med skärmen, har även satt på 144hz både i windows och nvidias kontrollpanel, har även "force" stängt av vsync i nvidias kontrolpanel :S

Har iofs inte testat med en annan drivrutin, kan det göra skillnad? den senaste tycker man ju ska vara den bästa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R1 | Mobo: Asus Maximus V Gene | CPU: i5 3570k @ 3.4Ghz med en Corsair H80 | RAM: 8gb @1600Mhz | GPU: Asus GTX 670 | PSU: Corsair HX750 | Systemdisk: intel 520 120gb | Lagringsdisk: WD 5400rpm 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ea78:

Jepp, jag använder displayport sladden som kom med skärmen, har även satt på 144hz både i windows och nvidias kontrollpanel, har även "force" stängt av vsync i nvidias kontrolpanel :S

Har iofs inte testat med en annan drivrutin, kan det göra skillnad? den senaste tycker man ju ska vara den bästa

Kanske dum fråga men är skärmen inställd på 144hz i alla upplösningar? Vet inte hur benqs menysystem fungerar.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av ea78:

Tja!

Gick nyss ifrån en dålig gammal 60 hz skärm till en acer predator xb270hu (144hz). Har sedan jag köpte den krigat med att få den att alltid köra i 144fps. Det verkar som att alla mina spel är "låsta" i 60 fps. Börjar bli smått galen, har lyckats köra i 144fps endast när jag ominstallerar mina drivrutiner till mitt gtx 980 ti, sedan när jag startar om datorn så går alla spel tillbaka till 60fps.
(ja, Vsync är av)
Någon annan som känner igen sig och kan ge några tips?

Tack på förhand.

Vilka spel har du problem att få 144Hz i? För en del spel, till exempel Chivalry kräver att du modifierar i config-filen (eller ini-filen) för att tvinga spelet att köra i högre uppdateringsfrekvens. Sedan brukar jag sätta config-filen i skrivskyddat läge så att spelet inte kan ändra tillbaka värdet till 60Hz (eller vad det nu var för Hz från början).

Permalänk
Medlem

@furuliden: Typ dota 2 och fallout 4.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R1 | Mobo: Asus Maximus V Gene | CPU: i5 3570k @ 3.4Ghz med en Corsair H80 | RAM: 8gb @1600Mhz | GPU: Asus GTX 670 | PSU: Corsair HX750 | Systemdisk: intel 520 120gb | Lagringsdisk: WD 5400rpm 2TB

Permalänk
Medlem

@Lineri: Du har ju dock en budgetskärm som inte behöver DVI-DL eller DP så det är föreståeligt.

Permalänk
Medlem

@ea78: fallout 4 vill du absolut inte ha i 144 Hz, för hög fps så går motorn sönder.

Dota2 finns det ju refresh rate i settings så det borde vara väldigt straightforward där.

Permalänk
Medlem

För att reda ut en sak, skärmen har enbart DP-anslutning och sladd ingår.

Aktivera g-sync i nvidia inställningarna, sitter inte vid speldatorn nu men det finns två ställen att välja det på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Har aktiverat g sync i nvidias kontrollpanel, var kan man annars göra det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R1 | Mobo: Asus Maximus V Gene | CPU: i5 3570k @ 3.4Ghz med en Corsair H80 | RAM: 8gb @1600Mhz | GPU: Asus GTX 670 | PSU: Corsair HX750 | Systemdisk: intel 520 120gb | Lagringsdisk: WD 5400rpm 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ea78:

@Json_81: Har aktiverat g sync i nvidias kontrollpanel, var kan man annars göra det?

Kollat på inställningarna på själva skärmen, dvs. klickat dig i menyn PÅ skärmen?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@ea78: Fallout 4 är låst till 60fps, det kvittar vilken skärm du har.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

har du två skärmar? Isf, när du ska spela, stäng av den andra skärmen/ta bort alla program som är på den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ea78:

@Json_81: Har aktiverat g sync i nvidias kontrollpanel, var kan man annars göra det?

Har du ändrat här med?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har du en annan skärm inkopplad samtidigt?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q