Första CPU överklockningen (i5 3570K)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Första CPU överklockningen (i5 3570K)

Tjena. Registrerade precis på forumet så det här är mitt första inlägg. Har pysslat med min första CPU överklockning i dagarna och tänkte därför kolla med de som är lite mer erfarna/insatta på området. Jag har tidigare bara mjukvaruklockat grafikkort.

Min processor har ett par år på nacken så de flesta recensioner och överklockningar jag hittat är från ca 2012-2013.

Mitt system:

Asrock Z77 Extreme4
i5 3570K
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming (överklockad 100 core / 80 mem över fabriksOCn med MSI Afterburner)
Ballistix Sport 2x8 VLP 1600 mhz minne
Samsung 830 SSD
Fractal Design Newton R2 650W PSU
Cooler Master 212 EVO (om jag inte minns fel)

Jag utgick framförallt från den här guiden när jag klockade: http://www.overclock.net/t/1198504/complete-overclocking-guid...

Men läste/kollade såklart runt lite på andra håll också.

Jag bestämde mig för att använda offset voltage och turbo volt istället för fixed. Efter att ha tweakat lite och snabbtestat varje steg med ca 7 min prime95 så körde jag ett test på 1h i AIDA64 med alla stresstest inbockade (CPU FPU cache sys mem local disk GPU). Jag har testat lite med AIDA64 Linx och Prime95 och AIDA64 är den som mördat mitt system hårdast av dem, iaf med de inställningar jag använt.

Enligt guide ovan satte jag offset voltage +0.005 och turbo volt på +0.004. Jag satte LLC på 2 (75% eller näst högsta värdet) efter att ha misslyckats med ett snabbtest vid 3800 mhz i prime95 med LLC 3 (50%).

Här är en skärmdump vid 1hs test i AIDA64: http://imgur.com/lTQbNWW Jag syncade HWinfo64 med teststarten så att mina genomsnittsvärden skulle vara någorlunda korrekta.

Jag blev lite förvånad att jag inte behövde höja på volten ytterligare för att köra 4500 mhz (dubbelkollade mätningen i CPU-Z). De flesta OC recensioner jag sett för min CPU har betydligt högre värden. Däremot verkar det som om mina temperaturer nått en kritisk gräns då maxvärdet är över 90 grader? Efter de tester jag gjort med AIDA64 Linx och Prime95 så har AIDA64 klart högst temperaturvärden, jag antar det har att göra med att jag stresstestar hela mitt system på en gång?

Med tanke på att volten är så pass låg (jag tänkte mig 1.3 max även om jag sett diverse rekommendationer att gå upp till 1.4 eller 1.5) så borde det väl annars finnas utrymme att pressa CPUn ännu mer? Min låda är ganska dammig då jag är relativt kass på att hålla rent där (bara snabba avdammningar de gånger jag bytt komponenter). Har aldrig använt mig av tryckluft för att damma av men har sneglat lite på det nu. Hur pass mycket kan man rimligen förvänta sig sänka temperaturerna i datorn med tryckluftsbehandling på en låda som samlat damm i ett par år? Är en bättre kylare ett måste om jag vill pressa CPUn mer?

Jag lär uppgradera moderkort/processor om ca 2 år eller så.

Tack om du orkade läsa hela vägen och ett ännu större tack för den som har svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Mar 2014

Hej!

Jag tycker att det låter som en bra ide att gå igenom din dator totalt med tryckluft. Eftersom du sitter på luftkylare och förmodar att du inte varit så noga att göra rent fläktar m m när du väl varit i lådan?
Sen tycker jag själv att du ska byta kylpasta på cpu:n också om det är något du inte brukar göra emellanåt, det kan sänka temperaturen en bit!
Gör rent lådan, byt kylpasta, kolla över chassi-fläktarna ( Kan ju vara som så att de är rätt trötta efter flera år, så du inte får ett bra luftflöde som din cpu-kylare vill ha )

Till klockningen så är jag inte expert på området, men baby-steps är vad jag kört med. Dvs klockar upp med små steg.

Jag själv märkte på en av mina datorer att tempen blev ovanligt hög, så jag bestämde mig för att ta ut alla komponenter, damma/torka av chassit ordentligt. Märkte då att en chassifläkt var lite dålig så böt ut den. Tryckte tillbaka alltihopa, böt kylarpasta på cpu och gpu medans jag ändå höll på. När jag fick igång burken igen så var det en rejäl skillnad på temperaturerna!