Alternativ till windows remote med flera users

Permalänk
Medlem

Alternativ till windows remote med flera users

Hej, Jag ska ställa en server hos en vän som vill kunna använda den som desktop för surf, spotify och allt annat, men jag vill även kunna använda den som server, fjärrstyrd här hemifrån SAMTIDIGT som hon jobbar med den. Bör jag lära mig hur ESXI funkar eller finns det nåt annat som inte kräver en veckas pluggande och 10 timmars uppdateringar? Jag är alltså ute efter nåt som är aktuellt. Tråden om ESXI är ett par år gammal nu, finns det nyare alternativ? Det gör inget om det kostar lite, bara det är lättsamt att använda. Tips please?

Edit: Jag vill alltså kunna installera/driva flera egna servers/desktops utan att det stör användaren hemma som sitter och jobbar med datorn.

Burken i sig är powerfull nog, det är kunskapen om vettiga program jag söker.

tillägg
Permalänk
Medlem

Windows server och terminal services räcker eller?
Annars har du lillebror till VM Ware esxi, workstation (en ytterligare vm i befintlig windows miljö)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det som gör ESXi och andra hypervisors till ett problem för ditt syfte över att de är inte gjorda för att någon ska sitta och arbeta vid datorn samtidigt som den kör servrar i bakgrunden.

vill du att datorn ska fungera som vanligt samtidigt får du kika på tex virtualbox eller vmware workstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Det som gör ESXi och andra hypervisors till ett problem för ditt syfte över att de är inte gjorda för att någon ska sitta och arbeta vid datorn samtidigt som den kör servrar i bakgrunden.

vill du att datorn ska fungera som vanligt samtidigt får du kika på tex virtualbox eller vmware workstation.

Hyper-v i server/workstation tillåter dock hans scenario då ett os virtualiseras och visas per automatik.

Permalänk
Medlem

Finns ju hyper-v i Skrivbordsversionerna av windows 10 och 8:a.

Fördelen med en Windows server standard licens är att du får köra två virtuella maskiner på samma licens. Det finns "desktop experience" på Windows server att installera.