Vad ska jag ha istället för Windows XP??

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ha istället för Windows XP??

Hej!

Jag har fortfarande windows XP på min dator och när jag skulle skaffa bankID genom min bank så stod de att det inte går eftersom mitt operativsystem har gått ut eller är för gammalt eller vad det nu stod.

Iaf, jag behöver ett nytt operativsystem till min dator men jag vet inte vad jag ska ha, och det ska helst vara gratis eller så billigt som möjligt. Finns det någon som kan hjälpa mig och ge tips?
Jag kan typ inget om datorer så jag har ingen aning om vad jag ska göra eller om det ens går att ha ett annat operativsystem på min dator(?) för det är en äldre bärbar dator jag använder. Det är en HP Pavilion och kanske den heter dv4000 också.

Jag vore väldigt tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

Permalänk
Medlem

Om linux fortfarande stödjer bankID (vilket jag ej vet) så rekommenderar jag Linux Mint.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Tyvärr tog BankID bort linuxsstöd hösten 2014 (the bastards)
Har du smartphone kan du skaffa mobilt bankid, annars är du rätt låst till windows eller mac os

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du vill ha ut av ditt operativsystem, nu vet jag inte vilka som stöder bankid grejen men om du vill fortsätta med windows och känner dig bekväm med det är det väl bara att skaffa windows 7 eller 8.1, stänga av några jobbiga funktioner och installera classic shell så bör det kännas rätt bekant. Linux är väl också ett alternativ men har i min erfarenhet en högre inlärningskurva en windows, sen så är det ju också gratis så det kan det väl vara värt.

Permalänk

Du har inte stöd för vista/win7 eller senare, det innebär inte att du inte kommer att kunna installera eller köra det, men du kommer inte att få optimerade drivers.
Men stänger du av aero (men det borde inte vara på från början) borde du kunna köra bankid i alla fall, men datorn lär bli seg och därför kanske dualboota med linux (eller XP om det känns bekvämast, men det skulle jag definitivt överge)

Du kan ju alltid googla dv4000 och windows 7 så är det garanterat flera stackare som försökt och lyckats hitta alternativa drivers för att pressa in win 7 i samma modell....

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Det senaste Windows kostar runt 1000kr. (Windows 10) Då du har en rätt gammal dator så är det inte säkert att drivrutiner fungerar som det ska och risken är att datorn kommer krångla. Installerar ett nytt operativsystem kan även vara väldigt svårt för nån som inte kan något om datorer. Så det jag Rekommenderar är att gå och köpa en ny dator med Windows 10 förinstallerat och datorn behöver inte kosta mer än 3000kr om du bara surfa/betala räkningar.

Det finns inte så mycket som fungerar till en 10år gammal dator längre.

Permalänk

Angående pris så är det tyvärr möjligen om du kan få studentrabatt som det kan bli billigt med en officiell licens,
Billiga licenser från andra siter eller ebay o.dl. kan funka men riskerar att blockas då dom brukar vara oem licenser som säljs i en legal gråzon, och piratversioner medför risker för virus, rootkits och annat trevligt...

möjligen skulle du kunna köra en virituell androidmaskin med ett program som heter vmware i ditt XP och köra mobilt bankid den vägen...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

Det är dags att köpa ny dator, tro mig. Någon av de här duger nog utmärkt, vilken som beroende på hur stor skärm du behöver:
14": http://www.inet.se/produkt/1972914/asus-e402ma-celeron-2gb
11" (mindre skärm=mindre, lättare dator): http://www.inet.se/produkt/1972890/lenovo-s21e-20-baytrail-2g...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Då har antagligen en så gammal dator så att det inte finns stöd för Windows 8 och 10, Windows kan fungera men det är inte säkert. Inga av dessa är dock gratis.
Linux är gratis men stödet för BankID har tagits bort. Mobilt BankID kan ersätta detta.

Skrivet av Vlandza:

Beror ju på vad du vill ha ut av ditt operativsystem, nu vet jag inte vilka som stöder bankid grejen men om du vill fortsätta med windows och känner dig bekväm med det är det väl bara att skaffa windows 7 eller 8.1, stänga av några jobbiga funktioner och installera classic shell så bör det kännas rätt bekant. Linux är väl också ett alternativ men har i min erfarenhet en högre inlärningskurva en windows, sen så är det ju också gratis så det kan det väl vara värt.

Inläringskurvan för Linux, om vi menar Mint, Ubunt etc, är definitivt inte högre, snarare lägre, det var länge sedan man var tvungen att jobba med kommandoprompt.
De som har problem med Linux är de inbitna Windowsanvändare som inte kan släppa Windowstänket.
Min mor, 80+, lärde sig Linux Mint mycket snabbare är Windows 7, från XP, och behöver betydligt mindre hjälp att köra Mint än var hon behövde för XP.
Linux är mycket bra alternativ om man inte kör spel.

Permalänk

Om den datorn fyller dina behov i dagsläget hade jag letat upp något modernare begagnat till vrakpris. Det känns knappast värt att lägga flera tusenlappar på hårdvara och OS bara för att betala räkningarna.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade kört Win 7 av någon variant.

Om du tycker att Win 7 är för "tungt" så går det att göra med "klassisk stil" och alla visuella effekter och dylikt avstängt.
Det tar då ungefär lika mycket prestanda från datorn som ditt XP gjorde, dock lite mer RAM-minne samt mer plats på hdd.
Men samtidigt får du väga in smidighet/kompabilitet mot att mecka med små linux dist'ar osv som kanske stödjer A men inte B...

Vill du vara ärlig, men inom "grå zon" så kan du alltid återanvända en gammal OEM nyckel från en maskin som inte längre är i bruk.

Detta är INTE samma sak som att köpa en MAK-nyckel som är stulen från ett företag etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@NoWin:
Så det har alltså blivit enklare numera, kanske värt att pröva igen då det var ett tag sedan jag prövade linux och då använde jag endast kommandoprompt.