AOC G24PQU 144hz upplever ingen förbättring mot min ASUS 60hz

Permalänk

AOC G24PQU 144hz upplever ingen förbättring mot min ASUS 60hz

Som rubriken lyder så har jag idag köpt en AOC G24PQU 144hz.
Har haft två exakt likadana tidigare och upplevt en klar förbättring med 144hz, både i windows egna animationer och i spel.
Med denna nya skärmen upplever jag det som om jag körde en 60hz skärm.
Har dubbel och trippelkollat och skärmen står på 144hz, med medföljande dvi-kabel.

Min fråga, är det möjligt att windows rapporterar 144hz, men att den egentligen går i något annat?
Eller är jag helt enkelt dum i huvudet och letar fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Som rubriken lyder så har jag idag köpt en AOC G24PQU 144hz.
Har haft två exakt likadana tidigare och upplevt en klar förbättring med 144hz, både i windows egna animationer och i spel.
Med denna nya skärmen upplever jag det som om jag körde en 60hz skärm.
Har dubbel och trippelkollat och skärmen står på 144hz, med medföljande dvi-kabel.

Min fråga, är det möjligt att windows rapporterar 144hz, men att den egentligen går i något annat?
Eller är jag helt enkelt dum i huvudet och letar fel?

1. vad kör du med för Windows?
2. vad kollar du med för program?
3. vad kör du för grafikkort?
4. kopplat på rätt port på grafikkortet om det har flera kanske bara en av dom klarar av 144hz.

Kanske fel på något?
Själv märker jag med jätte skillnad mellan 60 och 144hz folk säger att man inte gör det dom har inte testat att spela med båda jävla skillnad

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Prova aktivera vsync i något spel där du har över 144fps och kolla om den låser sig på 144fps. Tyckte jag läste nånstans om nån som hade samma problem med just den modellen..

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Som rubriken lyder så har jag idag köpt en AOC G24PQU 144hz.
Har haft två exakt likadana tidigare och upplevt en klar förbättring med 144hz, både i windows egna animationer och i spel.
Med denna nya skärmen upplever jag det som om jag körde en 60hz skärm.
Har dubbel och trippelkollat och skärmen står på 144hz, med medföljande dvi-kabel.

Min fråga, är det möjligt att windows rapporterar 144hz, men att den egentligen går i något annat?
Eller är jag helt enkelt dum i huvudet och letar fel?

Haha jag har gått och irriterat mig på samma sak. Om du går in i windows display settings, kan du sätta refresh till över 60? Jag gissar att du, som jag, kopplat in dual-link DVI kabeln i en single-link DVI port. Har du två DVI portar, prova att byta

Permalänk
Skrivet av vinylens:

1. vad kör du med för Windows?
2. vad kollar du med för program?
3. vad kör du för grafikkort?
4. kopplat på rätt port på grafikkortet om det har flera kanske bara en av dom klarar av 144hz.

Kanske fel på något?
Själv märker jag med jätte skillnad mellan 60 och 144hz folk säger att man inte gör det dom har inte testat att spela med båda jävla skillnad

1. Windows 8.1
2. Kollar med Rivatuner statistics server (FPS Counter helt enkelt)
3. MSI GTX 970
4. Testat med båda DVI portarna!

Permalänk

@liquisole:

Testade aktivera V-sync i starcraft, låste sig till 144 fps.
Windows tabben för monitorn säger 144hz.
Nvidias grafikinställning säger 144hz
Skärmens infopanel säger att den går i 143hz vertical refresh ^^

Permalänk
Skrivet av Efta:

Haha jag har gått och irriterat mig på samma sak. Om du går in i windows display settings, kan du sätta refresh till över 60? Jag gissar att du, som jag, kopplat in dual-link DVI kabeln i en single-link DVI port. Har du två DVI portar, prova att byta

Jag kan ställa om windows till 144hz, jajamän!
Kan ju kolla specsen på grafikkortet, om den säger något om de olika DVI portarna!

Permalänk

Verkar som den ena är DVI-D och den andra DVI-I @Efta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneralWinters:

Verkar som den ena är DVI-D och den andra DVI-I @Efta:

Har du provat att byta? Endast dual-link kan ge 144hz, för mig stod det 144hz fast jag såg mycket väl att det var 60hz. Dock kunde jag inte byta till 144 i windows, men kanske är annorlunda för nvidia?

Permalänk
Skrivet av Efta:

Har du provat att byta? Endast dual-link kan ge 144hz, för mig stod det 144hz fast jag såg mycket väl att det var 60hz. Dock kunde jag inte byta till 144 i windows, men kanske är annorlunda för nvidia?

Det står på grafikkortet att porten jag använder nu är DVI-D, men ja, jag har testat att byta!

Permalänk

Gjorde ett test på testufo och den rapporterar 144hz
Jag antar att jag ställer för höga krav?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

testufo.com innehåller ett gäng testbilder där du kan jämföra ifall det flyter på olika sätt på skärmarna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

testufo.com innehåller ett gäng testbilder där du kan jämföra ifall det flyter på olika sätt på skärmarna.

Ska kika på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker mig nog kunna urskilja en skillnad på 144hz testerna.
Men inser att det nog är motionblur jag upplever som fullständigt orimlig. Helt otroligt smetig bild med allt som rör sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GeneralWinters:

Tycker mig nog kunna urskilja en skillnad på 144hz testerna.
Men inser att det nog är motionblur jag upplever som fullständigt orimlig. Helt otroligt smetig bild med allt som rör sig.

Menar du att den ena skärmen smetar mer? Då är det antagligen olika overdrive-inställningar på skärmarna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Menar du att den ena skärmen smetar mer? Då är det antagligen olika overdrive-inställningar på skärmarna.

De båda skärmarna smetar lika mycket, alltså, 144hz skärmen ser ungefär lika smetig ut i rörelse som 60hz skärmen. Konstigt bara för jag tycker att de två tidigare skärmarna jag haft av samma fabrikat har vart bättre, men jag kanske minns fel helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

dubbelpost.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

@GeneralWinters:

Många som har samma problem som du, även med g2460Fq;

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/3jlgny/new_moni...

Är antagligen bara att lämna tillbaka skärmen då den är felaktig.

http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Där kan du testa om din skärm skippar frames

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

Tack, känns bra att det inte bara är jag.
Tror du webhallen känner till begreppet "frameskipping" och att man kan lämna tillbaka på det?

@liquisole:

Permalänk
Skrivet av liquisole:

@GeneralWinters:

Många som har samma problem som du, även med g2460Fq;

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/3jlgny/new_moni...

Är antagligen bara att lämna tillbaka skärmen då den är felaktig.

http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Där kan du testa om din skärm skippar frames

Gjorde ungefär samma tester som TS i den länken.
Filmade testufo i 240fps och spelade upp i slowmotion, helt klart 60 fps, ingen skillnad överhuvudtaget
Frameskipping testet var horribelt dessutom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@GeneralWinters:

Du är knappast den första som lämnar den tillbaka pga det, så antagligen vet de om saken sen tidigare

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av liquisole:

@GeneralWinters:

Du är knappast den första som lämnar den tillbaka pga det, så antagligen vet de om saken sen tidigare

Har du fått kläm på om det är generellt för skärmen, eller om jag troligen fått ett dåligt exemplar? Med andra ord, bör jag byta fabrikat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@GeneralWinters:

Vet faktist inte om det har kommit en ny fixad version av skärmen eller hur det ligger till.. säkrast är det kanske att ta en nyare modell eller helt annat märke. Men tror de på webbhallen vet mer

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Har två sådana skärmar sedan ngt år tillbaks, införskaffade mig nu en tredje förra veckan. Tänkte ha denna som huvudskärrm när jag spelar... men va fan det gick ju inte att spela! skärmen hängde ju inte med överhuvud taget oavsett om man kör 60 elr 120 elr 144......
kändes som man vore riktigt på sniskan!!! lol!Har testat alla möjliga inst men inget hjälper, så nu är den på väg tillbaks....
PS: Dom andra två funkar klockrent.

Permalänk

Jag gjorde ett återköpt på Webhallen efter många om och men.
Dom är ju inte särskilt pigga på att man returnerar provade varor.

Väntar ett tag med ny skärm, blev en SSD istället

Permalänk
Medlem

Köpt en likadan och märker knappt nån förbättring från min 7 år gamla 60Hz skärm, även fast alla inställningar och tester säger 144 Hz. Hade inte provat 144 Hz innan så tänktr inte mkt på det föräns mina vänner påpeka att det inte såg ut som 144 Hz. Sedan jämförde jag med deras och insåg att det var något skumt. Ska prova med en dp kabel med. Men tror du det är en giltig reklameringsanledning detta? Ångerrätten har nämligen löpt ut. Kallas detta frameskipping? Tacksam för svar, skönt att man inte ensam