Permalänk
Medlem

Köpa minne till ASUS M4A79XTD EVO

Byggde ihop av en gammal datordelar en server som kör Hyper-V av ett ASUS M4A79XTD EVO moderkort.
Den har fungerar riktigt bra och är nöjd över den.

Dock har den för lite minne för att kunna köra den som en virtuell server optimalt.
Speciellt om jag nu planerar att köra 3 operativsystem för just nu kör jag 2 st.

Det jag har nu är 1333Mhz minnen
2x2GB
1x4GB
Så totalt har jag 8 GB men tänkte jag skulle de den var den nu klara av och i detta fall är det 16 GB

Tittade runt lite på 1333mhz minnen och om man nu skulle köra 4x4GB eller 2x8GB.
Vad jag förstår så rek att köra i 2x8GB men vet inte om det även gäller virtuella servrar??
När det gäller priset så verkar det inte spela någon roll om det är 4 eller 2 st minnen för det blir nästan samma pris i slutet endå.

När jag var på väg att sluta leta för idag så komm jag ju på att visst i fasiken, den har ju stöd för 1666mhz och snabbare minnen är inte fel. Dock så trodde jag det skulle vara dyrare men det var det inte?

1333mhz
2x8GB = ca 873 kr
4x8GB = ca 888 kr

1666mhz
2x8GB = ca 878 kr
4x4GB = ca 888 kr

Dock hoppas man nu att de har fixat problemet för när man sökte lite info om minne till detta moderkort så hittade man personer som hade problem med 1666mhz minnen men de trådarna var ca 3 år gammla

Den info som man har från tillverkaren är

4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR3 1800(O.C.)/1600/1333/1066 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture

Samt en länk till en lista för "memory QVL" men den ska man väll inte behöva gå efter?

Permalänk
Medlem

Köpte 2x8GB minnen och satte i då tillverkaren säger att det går max köra 16 GB
En kollega tjatade till sig att varför inte sätta in den 4GB jag hade och jag sa flera gånger att den klarar bara 16GB.Men han sa de skadar inte att testa.

Sagt och gjort när jag satte in minnerna jag köpte plus de 4GB och startade så sa den inget och blev lite förvånad när man såg att man hade nu 20GB minne på maskinen??
Får erkänna för min vän att han hade rätt och jag hade fel.

Dock så var den gamla bara 1333mhz medan de nya var 1600 så jag misstänker då att den klockar ner 1600 till 1333 men det gör ju inget för det kommer inte ha tunga grejer som kräver snabb minneshantering utan jag behöver mycket minne så allt orkar med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheCazz:

Köpte 2x8GB minnen och satte i då tillverkaren säger att det går max köra 16 GB
En kollega tjatade till sig att varför inte sätta in den 4GB jag hade och jag sa flera gånger att den klarar bara 16GB.Men han sa de skadar inte att testa.

Sagt och gjort när jag satte in minnerna jag köpte plus de 4GB och startade så sa den inget och blev lite förvånad när man såg att man hade nu 20GB minne på maskinen??
Får erkänna för min vän att han hade rätt och jag hade fel.

Dock så var den gamla bara 1333mhz medan de nya var 1600 så jag misstänker då att den klockar ner 1600 till 1333 men det gör ju inget för det kommer inte ha tunga grejer som kräver snabb minneshantering utan jag behöver mycket minne så allt orkar med.

Du ka plocka ner CPU-Z och kolla minnet och vilken hastighet de körs i, så slipper du gissa menar jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jovisst men eftersom jag kör HyperV och misstänker att jag måste köra från hosten så låter jag det vara för det fungerar ju