Permalänk
Livsnjutare 😎

Äger du en Elcykel ?

Jag bor relativt centralt och tar mig ofta runt i stan idag med moped, mina 30år till trots.
Det är sjukt smidigt att kunna gena, parkera lite var som helst och driftskostnaden är skit och ingenting (~55kr/tank håller i 2 veckor)

Men jag har börjat snegla på att sälja det motordrivna 2-hjuls åket för en Elcykel istället.
Försäkringen för en EU-moped är trots allt som en bil om den ligger halv-försäkrad.

Så jag tänkte väl bara kolla om någon annan här på forumet är i samma sits, eller redan äger en Elhojj och isåfall vad ni kollat på?

Jag har funderat ett tag, och provkört lite olika modeller.
Men då jag skall skjutsa ungarna till dagis med varje dag, året runt så vill jag hellre ha en mitt-monterad motor än en som sitter i främmre nav'et (vilket verkar vanligast.)

Därmed har jag kikat på de modeller som har Bosch's motor, och då version 2 utan denna.

Denna cykeln är jag inne på nu:

Batavus Garda, Mattsvart
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3035376
http://www.faglum.se/store/p/elcyklar-180476/batavus-garda,-m...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Själv äger jag en 60 år gammal cykel (DBS) där motorn är min egen muskelstyrka. Har fungerat bra hittills och gratis motion får man också.

Min är dock röd och ej rostig.

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Själv äger jag en 60 år gammal cykel (DBS) där motorn är min egen muskelstyrka. Har fungerat bra hittills och gratis motion får man också.
http://1.bp.blogspot.com/-2JMNOd2i9QA/T5p8ONst9EI/AAAAAAAAAjc/6PKy_D_KtG8/s1600/IMGP2554.JPG
Min är dock röd och ej rostig.

Haha, vilken raritet!

Jag äger en hybrid-hojj med, alltså en bladning utav racer och landsvägcykel.

Den kan man pendla riktigt bra med, och har en schysst hastighet.
Enda problemet är att man blir svettig och jävlig och skall man då in till jobbet och hålla möten och dylikt (jobbar på kontor och inom utveckling) så måste man ta en dusch när man kommer fram. Visst, det finns (men det är i källaren, och så tar det tid osv)

Därav min tanke att köra dubbla hojjar - för olika ändamål.

Att sedan frakta grejer på en hybrid är typ omöjligt, det är ryggsäck som gäller, och då man "ligger framåtlutad" på en sådan cykel, likt en racer, så är maten eller saker man har med sig bara en stor röra när man kommer fram..

I-lands problem?, kanske.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har en Ecoride Ambassador 28" 8vxl el-cykel, den är visserligen framhjulsdriven men jag tycker den fungerar bra istället för Eu-mopeden jag åkte på innan för att slippa ta bilen på kortsträckor inom samhället.

Tyckte också Eu-moppen var för dyr att försäkra, närmar sig vad bilförsäkringen kostar och då har jag ändå helförsäkring med fri körsträcka och extra allt i tillägg på bilförsäkringen.

Helt sjuk premiesättning på Eu-mopeder även om man är 55+ med fullbonus så får man samma premie som en färsk 16åring som kör som en galning. Kostar mer att försäkra moppen än vad den gamla kina moppen är värd.

El-cykeln är jätteskön att glida iväg på, och inte trilskas den att starta som moppen om den stått några dagar.

Man kan parkera hur som helst också då det är en cykel jämfört med mopeden, kanske inte något problem på landet fast i staden kan man få böta om man ställt Eu-moppen på trottoaren om det vill sig illa.

Har inte haft större problem med att framhjulet slirar loss men man kan välja någon av de lägre tre fasta hastigheterna så blir motorn svagare också i starten och då fungerar det bättre om det är halt. Fast jag brukar helst undvika cykla på vintern om det är halt.

Ska du skjutsa ungar vintertid är det nog helt rätt tänkt med mittmotor, utanpåliggande kjedjeväxlar bör också undvikas vintertid.

Åker man inte extremt långt så batteriet tar slut är el-cykeln mycket smidigare än en moppe även om Eu-mopeden går lite fortare.
På kortare avstånd spelar det inte så stor roll och om man måste strula med att få liv i moppen kan det gå fortare med cykeln rentav.

Nej det är ett otroligt lyft med el-cykel jämfört med en vanlig cykel om man inte vill bli svettig samtidigt så är det bara att stänga av eller minska på motordrivningen om man vill ha motion eller utöka räckvidden.

Det står upp till 50km räckvidd/laddning på min fast i praktiken handlar det om runt 30km om motorn får jobba lite. Kan tänka mig att man kanske är nere på 20km på vintern.

Å andra sidan väger inte laddaren så mycket och batteriet är lätt att ta lös och med sig in så ska man vara någonstans en längre stund så är det bara att ladda under tiden.

Jag rekommenderar helt klart el-cykeln framför mopeden, jag är jättenöjd med den för kortresor.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Airborne:

Jag har en Ecoride Ambassador 28" 8vxl el-cykel, den är visserligen framhjulsdriven men jag tycker den fungerar bra istället för Eu-mopeden jag åkte på innan för att slippa ta bilen på kortsträckor inom samhället.

Tyckte också Eu-moppen var för dyr att försäkra, närmar sig vad bilförsäkringen kostar och då har jag ändå helförsäkring med fri körsträcka och extra allt i tillägg på bilförsäkringen.

Helt sjuk premiesättning på Eu-mopeder även om man är 55+ med fullbonus så får man samma premie som en färsk 16åring som kör som en galning. Kostar mer att försäkra moppen än vad den gamla kina moppen är värd.

El-cykeln är jätteskön att glida iväg på, och inte trilskas den att starta som moppen om den stått några dagar.

Man kan parkera hur som helst också då det är en cykel jämfört med mopeden, kanske inte något problem på landet fast i staden kan man få böta om man ställt Eu-moppen på trottoaren om det vill sig illa.

Har inte haft större problem med att framhjulet slirar loss men man kan välja någon av de lägre tre fasta hastigheterna så blir motorn svagare också i starten och då fungerar det bättre om det är halt. Fast jag brukar helst undvika cykla på vintern om det är halt.

Ska du skjutsa ungar vintertid är det nog helt rätt tänkt med mittmotor, utanpåliggande kjedjeväxlar bör också undvikas vintertid.

Åker man inte extremt långt så batteriet tar slut är el-cykeln mycket smidigare än en moppe även om Eu-mopeden går lite fortare.
På kortare avstånd spelar det inte så stor roll och om man måste strula med att få liv i moppen kan det gå fortare med cykeln rentav.

Nej det är ett otroligt lyft med el-cykel jämfört med en vanlig cykel om man inte vill bli svettig samtidigt så är det bara att stänga av eller minska på motordrivningen om man vill ha motion eller utöka räckvidden.

Det står upp till 50km räckvidd/laddning på min fast i praktiken handlar det om runt 30km om motorn får jobba lite. Kan tänka mig att man kanske är nere på 20km på vintern.

Å andra sidan väger inte laddaren så mycket och batteriet är lätt att ta lös och med sig in så ska man vara någonstans en längre stund så är det bara att ladda under tiden.

Jag rekommenderar helt klart el-cykeln framför mopeden, jag är jättenöjd med den för kortresor.

Tack för ditt otroligt välskrivna inlägg!

Det låter som att du upplevt delar utav det jag har, med svindyra försäkringar och allt vad det innebär i ångst när räkningen kommer.
Driftskostnaden utöver just försäkringen är minst sagt försumbar, tankar fullt för ~55kr och det håller i 2 veckor, så det är runt 1400kr per år i bensin/drivmedel... skrattretande
Min moppe kör jag ändå ganska mycket, sett det att det faktiskt är en moped och inte en bil
Jag låg 2014 på strax över 100mil och nu 2015 har jag passerat 160mil nu, och då är det några månader kvar.

Men det är meckigt med ungarna och dagis, byta färdmedel och allt det där, så jag skall ta "steget" som sagt.

Nu till det som skiljer oss åt.
Min moped är en Gilera Stakler Nkd från 2008, detta är ingen billig "slit-å-släng" moppe, eller kina-kopia.
Nya går dessa maskiner på mellan 24-28k, och de håller ett "bra" andrahandsvärde, jag kan få runt 8000 för den nu vid försäljning.
Förutom detta har det varit EXTREMT driftsäker, av de 2,5åren jag nu haft den har den aldrig krånglat vid start.
El-starts knappen har jag bara tryckt in i 0,5sek och Wrrm!, igång. Alltid, varje gång.
Den stod även första vintern oanvänd i 4 månader (numera kör jag vintertid med), och även efter denna dvala så startade den DIREKT med knappen. Separat oljetank, digital hastighetsmätare och massa annat skönt.

Så jag har inga problem med mopeden alls, känner mer att jag riskerar att få böter snart för att jag parkerar den som att det vore en cykel (känns helt fläng att ställa mig på en hel P-ruta och blockera ev. bilar i en redan överfull stad...?) och ibland så tar man väl någon cykelväg en kortare sträcka för att slippa kö'a med bilar etc.
Med tanke på hur jag kör och parkerar är jag nog anpassad för den spanska marknaden och trafiken, men det är en annan femma

Detta beteendet har ju gjort att jag "leker lite med lagen" och förr eller senare är det en polis som ser mig köra på den förbjudna sträckan, och/eller en negativ P-lisa som bara gör sitt jobb....

Det andra som skiljer oss nu då
Det är modellen utav cykel jag kollar på, vi har helt skilda prisklasser här.
Den du har har ett nypris på ~15 000kr, den jag kikar på är ~28 000kr.
Och det är mer än bara märket Batavus och Bosch som spelar in i det...
Räckvidden med batteriet och den motorn som sitter på nämnd modell ovan är mellan 12-14mil, faktiska mil i 25km/h.
Det är flera gånger mer än vad jag behöver, men jag vill ha Bosch -motorn, dels pga placeringen... men även en sak till.

... Chippning.
Bosch motorerna av revision 1.x och 2.x kan du chippa så de trycker ut vad de faktiskt är gjorda för på andra marknaden i världen (vi i Sverige är så mesiga..) - och detta är 50km/h.

Det är på denna punkten vi direkt snackar om en värdig utmanare till en moped.
Nu är ju givetvis olagligt att köra med en sådan cyckel, då maxial tillåtna hastighet för en el-driven cykel är 25km/h.
Men, jag bara säger att man kan göra modden, och göra ingreppet i sig är inte olagligt.

Med det sagt så säger jag inte heller att detta är något jag kommer göra, men tanken finns iaf där - även om den får gro i något år eller två för att sedan se om det blir eller inte blir.
Men att möjligheten finns, är en ganska viktig punkt för mig iaf, eftersom detta inte är något man ändrar i efterhand.

Men det låter som du är enormt nöjd med din el-cykel och inte ångrar din "uppgradering" en sekund ?
Jag har velat länge nu, ett år eller lite mer. Beställde till och med en cykel ihop vänner när de beställde sina, men ändrade mig sedan dagen därpå då det var en enklare modell i instegs-segmentet, och jag ville utvärdera lite mer innan jag kastade bort en hel del pengar på något jag kanske inte var helt nöjd med.

Men denna gången får jag köra på känner jag, sälja moppen och säga "Hej cyklist!"

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Har du provat elcykel med mittmotor?
Hur upplever du de?

Jag är sugen på elcykel. Men vill helst inte köpa något skräp och vill samtidigt inte lägga för mycket.
Problemet är dels att jag har en del elaka backar i närheten av där jag bor som är brantare än vanliga backar.
Provat mors elcykel i någon av de jobbigare backarna och man märkte att den blev överbelastad. Då var sadeln för låg för mig så jag fick ut sämre av min egen kraft än om jag haft den inställd efter mig, men ändå.
Hennes cykel har 250W framhjulsnav.
Helst skulle jag vilja ha en elcykel som är bättre på att klättra. Om det då är kraftigare motor (mer effekt/watt) eller mittmotor eller en kombination av båda som är lösningen?
Sen skulle jag också vilja ha en med lågt motstånd. Så om man cyklar på plant underlag med assisten avstängd att man knappt märker skillnaden på elcykel och vanlig trampcykel, så man inte blir "tvingad" att alltid använda elen.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av GuessWho:

@andreas_dock: Har du provat elcykel med mittmotor?
Hur upplever du de?

Jag är sugen på elcykel. Men vill helst inte köpa något skräp och vill samtidigt inte lägga för mycket.
Problemet är dels att jag har en del elaka backar i närheten av där jag bor som är brantare än vanliga backar.
Provat mors elcykel i någon av de jobbigare backarna och man märkte att den blev överbelastad. Då var sadeln för låg för mig så jag fick ut sämre av min egen kraft än om jag haft den inställd efter mig, men ändå.
Hennes cykel har 250W framhjulsnav.
Helst skulle jag vilja ha en elcykel som är bättre på att klättra. Om det då är kraftigare motor (mer effekt/watt) eller mittmotor eller en kombination av båda som är lösningen?
Sen skulle jag också vilja ha en med lågt motstånd. Så om man cyklar på plant underlag med assisten avstängd att man knappt märker skillnaden på elcykel och vanlig trampcykel, så man inte blir "tvingad" att alltid använda elen.

Hej!

Jag har provat alla modeller på marknaden faktiskt, och det är en Bosch du skall ha.
De är mycket mer naturliga i kraftöverföringen än vad en framhjulsdriven är, dessutom kraftfullare. Har man låg växel i eller stänger av motorn/assistenten så märks knappt någon skillnad mot en "vanlig" cykel.
Exakt samma känsla kommer du aldrig att få, mycket pga en Elcykel med motor och batteri väger mycket mer och därmed blir cykeln tyngre att driva framåt, och ja - den känns tyngre - för den är det.

Men åter till ditt scenario.
Jag har cyklat på precis en sådan cykel du skall sikta på, och det är en eldriven mountainbike egenligen. Största skillnaden mot de vanliga Bosch -motorerna (vi pratar endast Bosch här, och mittdrivna - inga framhjulsnav) är att terräng-hojjarna är utrustade med "Bosch Performance" motorer istället för de vanliga som sitter på dam/herr och city -modellerna.

Det är samma motor, men den är programmerad annorlunda - enkelt förklarat har de mer explosiv kraft just för uppförsbackar, branta stigningar och snabba skillnader i hög/låg fart där det bromsas, accelereras, bromsas hårt igen - osv.

Som jag skrev i inlägget ovan så beställde jag en Elcykel för c:a 1år sedan tillsamans med några vänner, varav en utav dem köpte precis en sådan eldriven mountainbike med Bosch Performance -motorn. Jag lånade den en stund efteråt och drog några varv upp i skogen med just sjukt branta backar, starka sluttningar osv.. Haha, man bara log och garvade hela tiden, cykeln gör allt jobb även i de jobbigaste stigningarna. Närmast jämförelse är väl en cross, skillnaden är att du var låst till 25km/h (vilket är SNABBT i skogen!) och att man trampade med benen hela tiden, men man blir inte trött! Cykeln ger kräm även om du har lägsta växeln i, så bokstavligen räcker det att veva med benen - så kör cykeln själv.

De är dock inte billiga.
Snittpriset är i samma klass jag kikar på, alltså mellan 25-30 och uppåt beroende på växlar, ram, material osv.

Men du får vad du betalar för, helvete vilka cyklar det är!
Han köpte en Cube, minns inte exakt modell dock.

Hoppas du får lite mer klarhet nu

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

... Chippning.
Bosch motorerna av revision 1.x och 2.x kan du chippa så de trycker ut vad de faktiskt är gjorda för på andra marknaden i världen (vi i Sverige är så mesiga..) - och detta är 50km/h.

Det är på denna punkten vi direkt snackar om en värdig utmanare till en moped.
Nu är ju givetvis olagligt att köra med en sådan cyckel, då maxial tillåtna hastighet för en el-driven cykel är 25km/h.
Men, jag bara säger att man kan göra modden, och göra ingreppet i sig är inte olagligt.

Med det sagt så säger jag inte heller att detta är något jag kommer göra, men tanken finns iaf där - även om den får gro i något år eller två för att sedan se om det blir eller inte blir.
Men att möjligheten finns, är en ganska viktig punkt för mig iaf, eftersom detta inte är något man ändrar i efterhand.

Nu är jag inte jätteinsatt eller uppdaterad, men det har skrivits en del om en lagändring som ska träda i kraft vid årsskiftet där det ska bli möjligt att typgodkänna elcyklar med motor upp till 1kW och som får gå i upp till 45km/h. Den kommer så inte att räknas som cykel utan som moped klass II och det blir ju en lite märklig hybrid mellan cykel och moped eg.
Eftersom du åtmisntone flyktigt tänkt tanken enl. ovan tänkte jag bara flika in det. Det kan ju ev vara värt att vänta på och se vad försäkring och sånt landar på med ett dylikt fordon.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av dumbo:

Nu är jag inte jätteinsatt eller uppdaterad, men det har skrivits en del om en lagändring som ska träda i kraft vid årsskiftet där det ska bli möjligt att typgodkänna elcyklar med motor upp till 1kW och som får gå i upp till 45km/h. Den kommer så inte att räknas som cykel utan som moped klass II och det blir ju en lite märklig hybrid mellan cykel och moped eg.
Eftersom du åtmisntone flyktigt tänkt tanken enl. ovan tänkte jag bara flika in det. Det kan ju ev vara värt att vänta på och se vad försäkring och sånt landar på med ett dylikt fordon.

Ok!, det var mer än vad jag visste!

Får helt klart ta och kolla om detta, speciellt tanke på att det är så nära i tiden borde ju cykelhandlare vara ganska insatt i vad som gäller och inte, och vad som ev. kommer.

Tack för info!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Hur har det gått? Har det inhandlats någon elcykel? Funderar på att köpa denna till farsan nu när han fyller 60. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Elcykel/Elcykel-28-3-va... Är det något du provat/rekommenderar? 24v/200w är väl i klenaste laget. Men gubbfan är ganska slink och har bra kondis, det duger nog Är inte så sugen på att beställa från annan butik, Biltema ligger nära till hands om han är missnöjd/strul.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Intressant det där med "chippning" av elcykel, hade ingen aning om att det var möjligt Hur går det till rent praktiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ok!, det var mer än vad jag visste!

Får helt klart ta och kolla om detta, speciellt tanke på att det är så nära i tiden borde ju cykelhandlare vara ganska insatt i vad som gäller och inte, och vad som ev. kommer.

Tack för info!

Här har vi det ultimata för din del, kan fan inte bli bättre.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Här har vi det ultimata för din del, kan fan inte bli bättre.

/Lifooz

Synd bara att du inte får köra med den på allmänna vägar, det var väl många år sen dem förbjöd dem i trafik tror jag. Synd för dem är jävligt coola.
"Ej godkänd för bruk i trafiken."

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen att man inte får köra i trafik? typiskt svensk överförmynderi

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Rekordmedlem

Jag cyklar i princip dagligen förutom dagarna med allra sämst väder på vintern för då åker jag buss, det blev 1220 mil på pendelcyklen 2015 och jag har börjat kolla på Kahlkoffs elcyklar med utanpåliggande växel, jag har idag en vanlig (ej el) Kallkoff med Sram imotion9 växel och den är mycket trevligare än Shimanos interna (bortsett från Alfine 11) men det går ju även att ha elcyklar med Rohlhoffväxel http://www.rohloff.de/en/products/ om man vill ha en riktigt bra intern växel, (de är ju bara bäst och outslitliga bara man sköter oljebytena)

"Damram" går ju bort omedelbart eftersom de är hemska att cykla på oavsett fabrikat då är de för instabila för att kännas säkra.
Kallkoff har Imulsemotorerna och de är nog de bästa drivsystemen på marknaden, de har bra räckvidd (kring 20 mil/laddning) de innebär inte heller nån större belastning om man cyklar utan motorhjälp utan cykeln känns som vilken normal cykel som helst i det fallet.
Jag skulle gärna ta en sån här om jag skulle skaffa en färdigbyggd elcykel med internväxel just nu >

http://www.kalkhoff-bikes.com/en/bikes/e-bike/e-performance/k...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du redan har en cykel köp ett konverteringskit istället, förstår att det känns lockande att köpa en exklusiv produkt, men du kommer bara gråta mer när den blir stulen...

http://www.rull.se/Ombyggnadskit,_el-cykel

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jo men det har hänt lite saker!

Det blev en Batavus Garda '16, dam-modell med cykelkorg och vinterdäck (dubb).
Som jag nämnde tidigare är planen att ha denna cykel året om och den skall ersätta en moped och bil vid kortare sträckor.

Har precis passerat 20mil med den, och kört både längre och kortare sträckor för att känna av hur växlarna fungerar, räckvidden på batteriet och olika assistans-lägen.

Är väldigt nöjd såhär långt, och mopeden har jag inte rört sedan den köptes.
Har även valt att ta cykeln istället för bilen när man skall göra ärenden.

Bosch-motorn ger en mycket mer naturlig assistans än en nav-motor som de lite enklare modellerna har. Dock är inte nav-modellerna dåliga - de gör vad de skall och kostar mindre.
Jag ville dock ha Bosch'en av lite olika anledningar, se tidigare inlägg.

Om man skall ta några negativa saker (men detta gäller alla el-cyklar rent generellt) så är det att man måste låsa dem med hängslen och livrem. Jag snackar då ett vanligt ram-monterat lås, men även en kedja eller vajer som löper runt och i ramen och som man då kan låsa fast cykeln vid någon stolpe eller annan fast installation.
Stöldbegärligheten på dessa cyklar är stor pga. värdet.
Detta är något man insett i efterhand.

Sedan är det även en del konkande på batteriet, dels pga. stöldrisk men även att det blir avsevärt mycket sämre om det står ute i kyla och i värsta fall vid denna årstiden - minusgrader.
Så även när man lämnat cykeln hemma skall batteriet helst förvaras inomhus och i rumstemperatur för optimal livslängd och laddningen skall hålla.
För Bosch-modellerna bör man även ta av den sk. "HMI'n", alltså datorn som kontrollerar motorn, visar hastigheter, styr kraft etc.

@MrQke: Jag skulle inte rekommendera den cykeln.
Förstår att priset känns lockande, men vi snackar budget-budget-budget här.
Gå hellre ihop med andra och köp lite bättre saker.
Och ja, 24v/200w är väldigt klent... men visst - bättre än inget.

@KKay: Jo det kan man, det är väldigt olika / inte så lätt att hitta sätt för "kina-modellerna" som säljs på biltema, eller de billigare alternativen hos cykelhandlarna, men för etablerade system (såsom Bosch) så finns det färdiga chip att köpa.
Ingreppet görs dock på egen risk, garanti förbrukas samt är olagligt i Sverige.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Synd bara att du inte får köra med den på allmänna vägar, det var väl många år sen dem förbjöd dem i trafik tror jag. Synd för dem är jävligt coola.
"Ej godkänd för bruk i trafiken."

Äh inget att bry sig om. Säg något fordon som inte är förbjudet snart för 15+are.
Eporna vill dom ha bort, och 25mopparna skall ha krav på körkort.

Åååh jag orkar fan inte med asen till politiker.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/