Köra trimmad moped, bli av med B kort?

Permalänk

Köra trimmad moped, bli av med B kort?

Tjenare!

Är 23 vårar och tog mitt B-körkort när jag var 18,5. Så prövotiden osv är väl borta. Har aldrig åkt dit för något med bilen innan.

Min fråga är om jag köper en äldre 30 moppe som har 70cc och toppar cirka 65-70km/h och snuten tar mig när jag bränner förbi, kan jag förlora mitt B-kort då?

Ska inte pendla dagligen med den utan köra såkallade "mopperallyn" med några gubbar på jobbet

Kan tillägga att jag åkte dit i laserkoll som 14åring med en Reiju Drac i 95km/h på 50 väg och allt jag fick då var en utskällning så öronen blödde.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Eftersom en trimmad moped kommer klassas som lätt mc så tar dom nog lappen utav dig.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan du göra.

Polisen kommer att ge dig böter för en hastighetsöverträdelse.

Transportstyrelsen kommer att fundera över din lämplighet att framföra fordon i trafiken.

Länsstyrelsen => Transportstyrelsen
Permalänk

Om du blir tagen på trimmad moppe brukar domen bli olovlig körning, samt oskattat fordon. Normal påföljd verkar efter snabb googling vara indraget körkort.

Permalänk

Fan låter inte så nice, gubbarna har kört i 10år+ och bra mycket fortare men har väl haft tur antar jag.

för väl prutta fram i 30 haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Beror lite på hur trevliga poliserna är som stoppar dig. Jag blev stoppad med min Honda MT5 som gick i 50 på en gågata och dom bara stannade mig och snackade lite om den, Sen var det bara att tuta och köra!

Tror inte att man alltid har sådan tur dock, Så är det värt att riskera det? Nej jag tycker inte det. Köp en cross och kör på bana istället det är mycket roligare kan jag lova

Permalänk
Medlem

Ja, du kan bli av med körkortet.
https://lagen.nu/1998:488#K5P3S1

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Beror lite på hur trevliga poliserna är som stoppar dig. Jag blev stoppad med min Honda MT5 som gick i 50 på en gågata och dom bara stannade mig och snackade lite om den, Sen var det bara att tuta och köra!

Tror inte att man alltid har sådan tur dock, Så är det värt att riskera det? Nej jag tycker inte det. Köp en cross och kör på bana istället det är mycket roligare kan jag lova

Jo det är väl roligare men lite omständigare nu när man har lägenhet i stan och inget garage (finns dock en mopedhydda här).

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Om man trimmar en 30moppe så den går över 45km/h räknas den som en MC. Tittar man på länken här så står det att man bara får en varning?

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis...

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Eftersom en trimmad moped kommer klassas som lätt mc så tar dom nog lappen utav dig.

Skrivet av SimpanDirr:

Om man trimmar en 30moppe så den går över 45km/h räknas den som en MC. Tittar man på länken här så står det att man bara får en varning?

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis...

Var har ni fått det från att det räknas som mc?
Att du har gjort en olaglig förändring av ett fordon borde rimligtvis inte gör det till ett annat fordonslag.

Permalänk
Medlem

"Om man inte har något körkort överhuvudtaget och man inte gjort sig skyldig till något annat trafikbrott är den sannolika påföljden 30 dagsböter. Beloppet avgörs av inkomsten.

Har en person B-behörighet men inte A och kör motorcykel är påföljden också 30 dagsböter. En viktig skillnad är att alla olovliga körningar hamnar hos Transportstyrelsen, som gör en utredning om körkortsingripande. Transportstyrelsen kan besluta om varning eller körkortsåterkallelse"

Permalänk
Medlem

Om inte annat borde du ju tappa kortet på princip om du har 70cc och toppar <70km/h.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har hört att det är "bättre" att köra en skattad och försäkrad MC utan körkort med rätt behörighet än att köra trimmad moped ?

Med tanke på att mopeden dessutom blir oreggad, oskattad och oförsäkrad MC utöver att körkort saknas..

Du får ta din moppe på släp

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Högst troligt kommer polisen be åklagaren att få ta kortet på plats. Om din prövotid har gått ut kommer du få tillbaka kortet efter ett antal månader och påföljden blir dagsböter som baseras på din inkomst. Anledningen till att du enbart fick en utskällning (du fick garanterat en prick i straffregistret också) är att du inte är straffmyndighet som 14 åring. Påföljden blir däremot att om du åker dit för brott i igen då du har en prick är högre straff. Pricken har du i 10 år.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Högst troligt kommer polisen be åklagaren att få ta kortet på plats. Om din prövotid har gått ut kommer du få tillbaka kortet efter ett antal månader och påföljden blir dagsböter som baseras på din inkomst. Anledningen till att du enbart fick en utskällning (du fick garanterat en prick i straffregistret också) är att du inte är straffmyndighet som 14 åring. Påföljden blir däremot att om du åker dit för brott i igen då du har en prick är högre straff. Pricken har du i 10 år.

Däremot kan väl föräldrars körkort hänga löst om barnet åker dit ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Var har ni fått det från att det räknas som mc?
Att du har gjort en olaglig förändring av ett fordon borde rimligtvis inte gör det till ett annat fordonslag.

För att jag själv åkte dit när jag var 15-16.
Olovlig körning för oregistrerad lätt mc

Tog mopeden på plats
Tog allt trim
Uppskjutet körkortstillstånd 6månader
1500kr i böter

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Var har ni fått det från att det räknas som mc?
Att du har gjort en olaglig förändring av ett fordon borde rimligtvis inte gör det till ett annat fordonslag.

http://www.twostrokerider.se/fragor-till-trafikpolisen-juni/

"Det är precis som 30-mopeder. Där har vi en gräns på 40 km/h och en gräns på 45 km/h. Går den fortare än 45 är det en MC."

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Om inte annat borde du ju tappa kortet på princip om du har 70cc och toppar <70km/h.

På en moped från 70 talet är det bra fort att nå 70

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Dessa mopperallyn.. Om det är innanför inhägnat område så är det tillåtet att köra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Däremot kan väl föräldrars körkort hänga löst om barnet åker dit ?

Nej.

Körde själv olovligt med bil när jag var 14 år och åkte dit. Och ingen "prick" i straffregistert.

(Nöp nycklarna till mossan o farsans bil när dom vart bortresta)

Faktum är: (Om vi nu kan ponera ett grovt exemplar) är du under 15 år kan du faktiskt gå in och råna en bank, och åka dit, men inga böter, inget fängelse. Och ingenting som straffar dina föräldrar.

Det som "straffar" i att "råna en bank" är att Socialstyrelsen blir autoinkopplad i hela familjen.
Och det som följer är oftast LVU eller HVB.

Straffet föräldrarna får, är att dom "mister sin son" för en tid. (och det är ett tungt straff för dom)

Men du får never ever en prick i polisens register om dom slår dig i systemet, men den finns alltid kvar i soc mappar, så länge du lever.

Uppskjutet körkortstillstånd är vanligt, men ingen "prick"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, så att köra fordon, utan rätt behörighet, ger bara böter. Du kan köra buss, med passagerare, och tung släp efter, påföljden blir densamma. Om det sker enstaka gånger kommer inte körkortet dras in, utan det blir bara böter. (Kör man yrkesmässigt är dock arbetsgivaren i en farlig situation, men det är en helt annan sak. Arbetsgivaren kan få böter, och än värre, bli av med trafiktillstånd osv.)
Däremot så är trimmad moped inte bara "MC" utan även oregistrerad, oskattad, och oförsäkrad, osv. Fängelse finns med på straffskalan... Däremot tror jag inte "bli av med körkortet" är aktuellt, utan det är som ovan. Det görs en individuell prövning, och har man inget annat i bagaget, så kommer körkort/behörigheten inte påverkas.

Fast jag hade nog tyckt att det vore dumt att ta chansen...

Skrivet av skog1s:

Nej.

Körde själv olovligt med bil när jag var 14 år och åkte dit. Och ingen "prick" i straffregistert.

(Nöp nycklarna till mossan o farsans bil när dom vart bortresta)

Fast i dag säger regelverket att om du kör trimmat, med föräldrarnas vetskap, är de ansvariga. Likväl som om du lånar bilen av någon, och inte bara snor nycklarna bakom deras rygg. I det senare fallet kan föräldrar / vänner bli av med körkortet. Trimmad moped vet jag inte om föräldrarna kan bli av med kortet för...

Skrivet av skog1s:

Faktum är: (Om vi nu kan ponera ett grovt exemplar) är du under 15 år kan du faktiskt gå in och råna en bank, och åka dit, men inga böter, inget fängelse. Och ingenting som straffar dina föräldrar.

Bankråns scenariot... Som bankrånande minderårig kan du dömas till böter, som dina föräldrar blir skyldiga att betala. Men då måste du vara under 15. Är du över 15 hamnar skulden på dig, eftersom du är straffmyndig. Mer troliga scenarion är dock småstölder, snatterier, misshandlar osv. Bankrån brukar man vara lite äldre när man börjar med.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Bankråns scenariot... Som bankrånande minderårig kan du dömas till böter, som dina föräldrar blir skyldiga att betala. Men då måste du vara under 15. Är du över 15 hamnar skulden på dig, eftersom du är straffmyndig. Mer troliga scenarion är dock småstölder, snatterier, misshandlar osv. Bankrån brukar man vara lite äldre när man börjar med.

B!

Som sagt, det var "ett ponera"

t e x personrån, för några år sen vart det väldigt vanligt, att väldigt unga som utförde personrån i en tid.... Same shit...typ.

Men eftersom vi ändå kör på så ...

Eller varför inte Mord scenariot...

Dom som mördade Kevin i Arvika 98.
Hur gamla var dom? 6 och 8 år?

Mord brukar man vara lite äldre när man börjar med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Mord är enkelt, bankrån, kanske inte fullt lika enkelt. Men det var som sagt inte kritik mot exemplet i sak, och faktum kvarstår, du kan bli dömd till böter och / eller skadestånd, och är du under 15, blir det dina föräldrar som får betala. Är du 15 och uppåt, hamnar de på dig, i ditt namn, och du blir personligen skyldig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Det är inte tillåtet att uppmana till brott i forumet (se § 8 i reglerna). Därför kan vi inte acceptera en tråd där någon erkänner att den överväger att begå brott och med anledning av det ber om råd.