Permalänk
Medlem

Första dator bygget

Hej!
hade tänkt inhandla min första gaming dator nu till helgen och undrar om det finns någon snäll själ här på forumet som kan hjälpa mig? Spelar mest Black ops och heartstone, men vore bra att även kunna spela kommande titlar på så högt som möjligt. Förutom Windows och trådlöst nätverkskort så har ni fria händer. Budgeten ligger på 10k. här är en lista jag har slängt ihop den ligger lite över men jag hoppas kunna spara in lite under black friday.
Prisjakt.com
Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 100R | SSD: intel 535 SSD 120GB | Harddrive: WD blue 1TB | CPU: i5 4690K @ 3.5 Ghz | CPU Cooler: Hyper TX3 Evo | GPU: RADEON R9 380 STRIX 4GB | PSU: Corsair CX 750M | MB: MSI Z97 Gaming| RAM: Kingston hyper x fury 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

@Mr_znake: Jag hade bytt ut nätagget, just Corsair CX ska inte vara bra vad jag hört och läst. Den är gjord på billiga komponenter, t.ex. Capxon-kondensatorer. nätaggregatet är inget man ska snåla på då det är den komponent som strömförsörjer hela datorn. Ett nätagg som håller länge, levererar stabil spänning med låga rippelvärden och gärna semipassiv drift är det man vill ha, t.ex. EVGA Supernova G2 eller Corsair RMx (du kan läsa recensioner om dem här på Swec).

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Mr_znake: Jag hade bytt ut nätagget, just Corsair CX ska inte vara bra vad jag hört och läst. Den är gjord på billiga komponenter, t.ex. Capxon-kondensatorer. nätaggregatet är inget man ska snåla på då det är den komponent som strömförsörjer hela datorn. Ett nätagg som håller länge, levererar stabil spänning med låga rippelvärden och gärna semipassiv drift är det man vill ha, t.ex. EVGA Supernova G2 eller Corsair RMx (du kan läsa recensioner om dem här på Swec).

Tack för tipset ska kika närmare på det, tyvärr låg dom du länkade lite över min budget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 100R | SSD: intel 535 SSD 120GB | Harddrive: WD blue 1TB | CPU: i5 4690K @ 3.5 Ghz | CPU Cooler: Hyper TX3 Evo | GPU: RADEON R9 380 STRIX 4GB | PSU: Corsair CX 750M | MB: MSI Z97 Gaming| RAM: Kingston hyper x fury 16GB 1600Mhz

Permalänk
Avstängd

@Mr_znake: detta blir en bra investering, licensnyckel kan köpas billigt på olika sidor. http://www.inet.se/kundvagn/visa/8806133/2015-11-26

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_znake:

Hej!
hade tänkt inhandla min första gaming dator nu till helgen och undrar om det finns någon snäll själ här på forumet som kan hjälpa mig? Spelar mest Black ops och heartstone, men vore bra att även kunna spela kommande titlar på så högt som möjligt. Förutom Windows och trådlöst nätverkskort så har ni fria händer. Budgeten ligger på 10k. här är en lista jag har slängt ihop den ligger lite över men jag hoppas kunna spara in lite under black friday.
Prisjakt.com
Tack på förhand.

Roade mig lite med att sätta ihop en Skylakedator:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8806107/2015-11-26

Notera att processorn INTE är överklockningsbar. Direkt ur lådan är den ungefär lika snabb som din i5 på enkärniga processer och ca 20% bättre på multitasking. Fördelen är att den drar 20 watt mindre. Överklockad kan nog din i5 prestera bättre.

Jag gick ner till ett m-ATX-moderkort och en m-ATX chassi med ljuddämpade väggar. Valde en GeForce eftersom den drar mindre ström vilket jag behövde för det aktuella nätagget.

Det var mest för skoj jag satte ihop det, men om alla komponenter fungerar som de ska kommer du ha en fin dator.

PS. Jag skippade en SSD eftersom jag tycker syftet med de försvinner om man bara ska ha den till Windows, vilket jag förutsätter när du bara valt 120GB. Bättre ha en större SSD och köra alla program och spel från SSD, eller nöja sig med lite sämre överföring och köra med en billigare HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

PS. Jag skippade en SSD eftersom jag tycker syftet med de försvinner om man bara ska ha den till Windows, vilket jag förutsätter när du bara valt 120GB. Bättre ha en större SSD och köra alla program och spel från SSD, eller nöja sig med lite sämre överföring och köra med en billigare HDD.

Inga problem att köra de viktigaste spelen och program på en 120GB, kör själv det. Windows 10 tar ju bara upp ~15 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voff89:

Inga problem att köra de viktigaste spelen och program på en 120GB, kör själv det. Windows 10 tar ju bara upp ~15 GB.

Sånt vet man bäst själv. Givetvis är en SSD snabbare och därmed trevligare. Men om man inte har så stora lagringskrav varför inte lägga lite mer på en Samsung 250GB SSD och avvakta med en HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Sånt vet man bäst själv. Givetvis är en SSD snabbare och därmed trevligare. Men om man inte har så stora lagringskrav varför inte lägga lite mer på en Samsung 250GB SSD och avvakta med en HDD?

Fick just syn på att Inet säljer en HyperX 250GB SSD för 799kr: http://www.inet.se/produkt/5316384/hyperx-fury-240gb?utm_sour...

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut tack för alla förslagen, men blev lite nyfiken @peppar2014 vart hittar man en billig nyckel??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 100R | SSD: intel 535 SSD 120GB | Harddrive: WD blue 1TB | CPU: i5 4690K @ 3.5 Ghz | CPU Cooler: Hyper TX3 Evo | GPU: RADEON R9 380 STRIX 4GB | PSU: Corsair CX 750M | MB: MSI Z97 Gaming| RAM: Kingston hyper x fury 16GB 1600Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_znake:

Ser väldigt bra ut tack för alla förslagen, men blev lite nyfiken @peppar2014 vart hittar man en billig nyckel??

Skickades från m.sweclockers.com

g2play t.ex.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Xeraton: såg just i din signatur att du har ett cx aggregat. Har du haft några problem med det eller är det bara vad du hört av andra?

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 100R | SSD: intel 535 SSD 120GB | Harddrive: WD blue 1TB | CPU: i5 4690K @ 3.5 Ghz | CPU Cooler: Hyper TX3 Evo | GPU: RADEON R9 380 STRIX 4GB | PSU: Corsair CX 750M | MB: MSI Z97 Gaming| RAM: Kingston hyper x fury 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

@Mr_znake: Min brorsa som också har ett cx-agg har haft problem med det. Han fick byta det då datorn började stänga av sig när grafikkortet blev belastat (och därmed drar mer ström), agget höll helt enkelt på att ge upp då det inte klarade av att leverera tillräckligt med ström längre. Jag har klarat mig hittills (ca 2 år) med mitt, men vet inte hur länge till det kan tänkas hålla, jag kanske bara haft tur eller fått ett bättre exemplar. Men det är är ju långt ifrån bara min brorsa som haft problem med det, räcker med att googla "corsair cx problems" så får du upp massor av trådar på diverse forum. Jag hade hållit mig borta från det agget i alla fall Fractal Design Integra nätaggregaten som andra här rekommenderat skall dock vara både billigt och bra enligt Sweclockers recension/test av agget.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd