Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Hjälp mig välja CPU

Hej, jag ska uppgradera grafikkort till 2st "MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC" och undrar vad för processor som behövs för att inte skapa en flaskhals, jag vill ha intel men lyssnar gärna på andra förslag. Behöver även veta hur många watt ni tror mitt nätagregat behöver.

Tack för svar på förand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Billigaste i5 eller högre blir utmärkt, antigen på Haswell eller Skylake platformen. Kör du bara ett kort så räcker det med ett 500w nätagregat, kolla bara upp så det har de kontakter du behöver.

|MSI P67A C45 B3|i5 2500k|Sapphire HD7970|4x2 GB Corsair XMS3|FD R3|SSD 128 + 240gb|2x 1 TB + 2x 500gb HDD | Windows 10 Pro| Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
台北市南港區
Registrerad
Aug 2008

Med två GTX 970 hade jag nog kört på 800W eller uppåt vad gäller nätagg. CPU-mässigt hade jag nog gått på i5-6600K eller i7-6700K. För spelprestanda är Broadwell annars väldigt bra, dvs i7-5775C, men då sitter man där med en redan utdaterad plattform och DDR3.

För slö för att dricka whisky, nu säljer jag cykelkomponenter i kolfiber istället.

Life is like a box of chocolates. It doesn't last as long for fat people.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Meantek:

Med två GTX 970 hade jag nog kört på 800W eller uppåt vad gäller nätagg. CPU-mässigt hade jag nog gått på i5-6600K eller i7-6700K. För spelprestanda är Broadwell annars väldigt bra, dvs i7-5775C, men då sitter man där med en redan utdaterad plattform och DDR3.

Är det redan så utdaterat? Skulle två GTX 970 få sämre prestanda än en GTX 980? (avsett för gaming)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
台北市南港區
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Myspysen:

Är det redan så utdaterat? Skulle två GTX 970 få sämre prestanda än en GTX 980? (avsett för gaming)

Nej, grafikkorten är inte utdaterade, men plattformen Broadwell-CPU:erna är avsedd för är inte färsk. Däremot skulle jag säga att det är onödigt att börja med två grafikkort i SLI, det ger upphov till en hel del extra felkällor, funkar inte alltid med alla spel, etc. Ta budgeten du har för två 970 och köp ett 980 eller 980 Ti istället.

För slö för att dricka whisky, nu säljer jag cykelkomponenter i kolfiber istället.

Life is like a box of chocolates. It doesn't last as long for fat people.