Sony gör officiell app för Playstation 4 Remote Play till PC/Windows och Mac

Permalänk
Melding Plague

Sony gör officiell app för Playstation 4 Remote Play till PC/Windows och Mac

För den som inte vill vädra lädret på inofficiellt stöd för Playstation 4 Remote Play till PC framgår nu att Sony arbetar på en officiell app för strömning från spelkonsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg för en massa år sedan när man gick i skolan och spel var det viktigaste. Vi fick en skol-laptop och självklart påverkade den ens effektivitet.
Laptopen var väldigt svag dock, så jag letade efter massor med alternativ för att just kunna streama spel från datorn hemma, vilket aldrig gick riktigt bra.

Det är kul att det är flera stora företag som nu satsar en hel del på streaming av spel. Latensen är bland det mest störande, så ju fler som arbetar på att lösa alla problem, desto bättre
Nu spelar jag inte lika ofta längre, men när det exempelvis kommer till emulatorer och liknande, spel som helst ska spelas på en TV med kontroller, är det skönt att inte behöva flytta på stationära datorn hela tiden.
Nu har jag redan de flesta konsoler, men att exempelvis kunna använda Dolphin istället för Wii är mycket roligare då man faktiskt kan tvinga till full-HD, anti-aliasing och liknande grafiska förbättringar.
Konsolernas kontroller fungerar dessutom med PC vilket är perfekt.
Saknar endast en NES och SNES-dosa.

Permalänk
Skrivet av Majora:

Jag kommer ihåg för en massa år sedan när man gick i skolan och spel var det viktigaste. Vi fick en skol-laptop och självklart påverkade den ens effektivitet.
Laptopen var väldigt svag dock, så jag letade efter massor med alternativ för att just kunna streama spel från datorn hemma, vilket aldrig gick riktigt bra.

Det är kul att det är flera stora företag som nu satsar en hel del på streaming av spel. Latensen är bland det mest störande, så ju fler som arbetar på att lösa alla problem, desto bättre
Nu spelar jag inte lika ofta längre, men när det exempelvis kommer till emulatorer och liknande, spel som helst ska spelas på en TV med kontroller, är det skönt att inte behöva flytta på stationära datorn hela tiden.
Nu har jag redan de flesta konsoler, men att exempelvis kunna använda Dolphin istället för Wii är mycket roligare då man faktiskt kan tvinga till full-HD, anti-aliasing och liknande grafiska förbättringar.
Konsolernas kontroller fungerar dessutom med PC vilket är perfekt.
Saknar endast en NES och SNES-dosa.

Vill du ha en NES/SNES dosa, kolla på alibaba, finns nog ganska billigt där med usb (vet att N64 finns där i alla fall)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det bästa vore ju om Sony kunde göra så man kunde använda VLC eller motsvarande. Hur skönt vore det inte ifall man bara kan tuta in en USB och direkt börja kolla på filmen som ligger där. Givetvis ska den kunna klara av subs etc också. Fattar inte varför det här inte fanns med från början.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nidnus:

Det bästa vore ju om Sony kunde göra så man kunde använda VLC eller motsvarande. Hur skönt vore det inte ifall man bara kan tuta in en USB och direkt börja kolla på filmen som ligger där. Givetvis ska den kunna klara av subs etc också. Fattar inte varför det här inte fanns med från början.

Sony är även ett gigantiskt mediabolag som producerar både musik och film. Därför är de tämligen bakåtsträvande när det gäller all form av distribution av media. Det var Sony som lastade in så mycket DRM i sina CD-skivor att de inte fick ha kvar den officiella CD-loggan. De fick sluta med det när folk upptäckte att de skickade med root-kit. Playstation 3 såg ut att kunna bli den perfekta vardagsrumsenheten med spel, Blu-ray och strömmad video. Fast då låste Sony ner den så det inte gick att spela h.264 och de blockade de alternativa OS som fanns till den. Det gick att spela upp h.264 om man satte upp en mediaserver på en dator som då fick realtidsenkoda till Playstation, något som var allt annat än smidigt. Sony är helt enkelt inte intresserade av att erbjuda en perfekt mediaupplevelse för att de är övertygade om att all film som inte ligger på en DVD eller Blu-ray är piratad och det vill de inte veta av.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ah, informativt svar. Merci.

Tycker det hela låter som att skjuta sig själv i foten. Hade det inte varit för att Last of Us endast finns på ps4 så hade jag valt en xb1 av precis den här anledningen.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Ah, informativt svar. Merci.

Tycker det hela låter som att skjuta sig själv i foten. Hade det inte varit för att Last of Us endast finns på ps4 så hade jag valt en xb1 av precis den här anledningen.

Om man hoppas på appar så är det nog Xbox man ska satsa på. Lär ju bli en del universala appar som släpps nu när Xbox har Windows 10 med deras store.
VLC utvecklaren som har släppt och håller på att utveckla en universal app för Windows 10 desktop och mobile kanske även släpper den till Xbox.
Tweet ifrån utvecklaren
http://www.gamesreviews.com/news/02/vlc-could-come-to-xbox-on...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Ah, informativt svar. Merci.

Tycker det hela låter som att skjuta sig själv i foten. Hade det inte varit för att Last of Us endast finns på ps4 så hade jag valt en xb1 av precis den här anledningen.

Det finns Plex-stöd om man köper plexpass (prenumeration) bättre än inget.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Om man hoppas på appar så är det nog Xbox man ska satsa på. Lär ju bli en del universala appar som släpps nu när Xbox har Windows 10 med deras store.
VLC utvecklaren som har släppt och håller på att utveckla en universal app för Windows 10 desktop och mobile kanske även släpper den till Xbox.
Tweet ifrån utvecklaren
http://www.gamesreviews.com/news/02/vlc-could-come-to-xbox-on...

Betyder det att Kodi/XBMC kanske hittar tillbaks till Xbox igen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24