Permalänk
Medlem

greattech

Hej
den 24 kl. 21 har jag beställd en Infinity Define på greateach hemsidan och valt delbetalning från sweawebpay. dagen efter kl. 21 har jag skickat ett mejl till dem om att avbeställa order. men jag fick svar att jag kan inte avbeställa och jag har inte rätt till ångersrätt då jag har beställt i nätet men valt att betala delbetalning. Han/hon säger att jag måste till butiken visar ID blir godkänd för delbetalning då blir det avtal i butik då gäller inte ångersrätt.
Jag kontaktar kundtjänst och de säger att jag har redan ett avtal då jag beställt i nätet och BLIVIT godkänd att betala som delbetalning.så Jag har ingen rätt till ångersrätt.
Nu vet jag inte om jag har ett avtal med dem eller inte. Om jag har avtal med dem så det skett på distans så ångersrätt gäller om jag har ingen avtal så jag kan avbeställa order utan någon kostnad.
Jag kontaktat konsumentverket också och de säger att jag har rätt till ångersrätt men de nu svarar inte till mitt mejl.
Det är en färdigt datorn. Jag har alldrigt köpt delar för att montera.
Har någon något erfarenhet av dem med liknande problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips inför framtida köp är att du söker i vårt stora och innehållsrika forum innan du beställer, då hade du iaf blivit förvarnad om att Greattech har en "kreativ" kundhantering.

Välkommen hit, om än i ett tråkigt ärende.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag är absolut inget proffs inom det här området.

Men oavsett om det är delbetalningen eller ej, då vara inte ens är "hanterad fysiskt", då ska de väl vara bara för dom att annullera ordern?

http://www.greattech.se/Retur.html

Jag blir dock inte förvånad att det är Greattech som är i blåsväder igen.

Hoppas det reder ut sig för dig

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Greattech
Skrivet av momo2015:

Hej
den 24 kl. 21 har jag beställd en Infinity Define på greateach hemsidan och valt delbetalning från sweawebpay. dagen efter kl. 21 har jag skickat ett mejl till dem om att avbeställa order. men jag fick svar att jag kan inte avbeställa och jag har inte rätt till ångersrätt då jag har beställt i nätet men valt att betala delbetalning. Han/hon säger att jag måste till butiken visar ID blir godkänd för delbetalning då blir det avtal i butik då gäller inte ångersrätt.
Jag kontaktar kundtjänst och de säger att jag har redan ett avtal då jag beställt i nätet och BLIVIT godkänd att betala som delbetalning.så Jag har ingen rätt till ångersrätt.
Nu vet jag inte om jag har ett avtal med dem eller inte. Om jag har avtal med dem så det skett på distans så ångersrätt gäller om jag har ingen avtal så jag kan avbeställa order utan någon kostnad.
Jag kontaktat konsumentverket också och de säger att jag har rätt till ångersrätt men de nu svarar inte till mitt mejl.
Det är en färdigt datorn. Jag har alldrigt köpt delar för att montera.
Har någon något erfarenhet av dem med liknande problem?

Hej,

Vi lämnar 60 dagar ångerrätt på alla köp. Detta även om man har uppgraderat datorn, fått den monterad eller ändrat ordern enligt önskemål. Vi har inga undantag och tar emot alla utan någon kostnad för kunden förutom returfrakten.

Det går bra att avbeställa en order som vi inte behandlat utan kostnad enligt villkoren på hemsidan.

Ångerätten gäller dock alla köp som sker på hemsidan där ordern skickas till dig med exempel Posten eller är förbetald med exempel kort och hämtas från butiken. Köper du en dator från butiken eller bokar från hemsidan och slutför ordern i butik med delbetalning (går endast att slutföra delbetalningen efter ID-kontroll i butik) gäller inte ångerrätten eller om du betalar med kort i butiken.

Gällande mejl som vi skulle slutat svara så har du fått svar på mer än 5 st mail inom 1h och ditt senaste mejl är skickad igår under natten som du ännu inte fått svar på. Svar bör komma under dagen.

Du får även gärna skicka PM med kontaktuppgifter till konsumentvägledaren som sagt något annat då vi inte har fått samma svar tidigare och tagit fram villkoren utifrån det. Vi tar gärna upp detta med konsumentverket och diskuterar villkoren om det är annat som gäller enligt lag och svaret du fått utav konsumentverket.

EDIT: När du slutför din order framgår det i kundvagnen att du endast blir kreditgodkänd när du skriver in ditt personnummer. Du tecknar/slutför avtalet först vid ID kontroll i butiken. Antigen går krediten igenom eller så blir du nekad direkt på hemsidan.

- GT

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte att det framgår helt tydligt ifall TS verkligen varit i butiken för att bli godkänd.

Oavsett så är det inte helt klockrent att man kan skippa ångerrätten även om man behöver komma till butiken för att bli godkänd för delbetalning. Om huvuddelen av affären sköts på distans är det ett distansköp. Tex har det varit på tapeten om ångerrätten gäller ifall man beställer en vara på nätet och hämtar ut den på ett utlämningsställe och det gör den. Så detta ärende har flera komponenter. Ska datorn skickas med posten hem till TS så är det förmodligen ändå ett distansköp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Greattech-trådarna har något automagiskt över sig.

Nyregistrerad medlem med problem och Greattech svarar inom en kvart.

Kan nästan tro det rör sig om provokativ marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej,

Vi lämnar 60 dagar ångerrätt på alla köp. Detta även om man har uppgraderat datorn, fått den monterad eller ändrat ordern enligt önskemål. Vi har inga undantag och tar emot alla utan någon kostnad för kunden förutom returfrakten.

Det går bra att avbeställa en order som vi inte behandlat utan kostnad enligt villkoren på hemsidan.

Ångerätten gäller dock alla köp som sker på hemsidan där ordern skickas till dig med exempel Posten eller är förbetald med exempel kort och hämtas från butiken. Köper du en dator från butiken eller bokar från hemsidan och slutför ordern i butik med delbetalning (går endast att slutföra delbetalningen efter ID-kontroll i butik) gäller inte ångerrätten eller om du betalar med kort i butiken.

Gällande mejl som vi skulle slutat svara så har du fått svar på mer än 5 st mail inom 1h och ditt senaste mejl är skickad igår under natten som du ännu inte fått svar på. Svar bör komma under dagen.

Du får även gärna skicka PM med kontaktuppgifter till konsumentvägledaren som sagt något annat då vi inte har fått samma svar tidigare och tagit fram villkoren utifrån det. Vi tar gärna upp detta med konsumentverket och diskuterar villkoren om det är annat som gäller enligt lag och svaret du fått utav konsumentverket.

- GT

En knapp kvart för att ens få reda på trådens existens, utreda ärendet och skriva ett utförligt svar..?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

GREATTECH- Ångersrätt

Hej

Den 24 nov har jag beställd en Infinity Define ( en datorn och inte delar för montering) på nätet hos Greattech med delbetalning 3-24mån (Sveawebpay).
Dagen efetr kl. 21 skickade jag ett mejl till dem och sagt att jag tänker avbeställa detta order. Jag fick svar att jag kan inte avbeställa och jag har inte rätt till ångersrätt. De har sagt att jag har beställt på nätet och delbetalning så jag måste till butiken och visar ID och efter att Sweawebpay har godkänd min kredit då blir det avtal så jag har ingen ångersrätt.
Jag ringer till Kundtjänst och de säger att allting är klart och jag har ett avtal med dem ocg det är bara att hämta datorn och jag har ingen ångersrätt då jag HAR redan ett avtal.
Så DEt går inte att ha och INTE ha avtal samtidigt. Man har antingen avat eller ej. Om jag har avtal så det har skett på distans så enligt distanslagen har jag ångersrätt. Och om jag har ingen avtal så jag kan avbeställa den varan som jag har beställt.
Jag har kontaktat konsumentverket och de säger att jag har ångersrätt.
Nu vill greatech support inte svara och kundtjänsten säger att det står i deras hemsidan 48 Arbetstimmar tar det tid innan de svarar.
Har ni något liknande problem med dem?

Permalänk
Medlem

Detta luktar som att Greattech försöker dra uppmärksamhet till sig igen, tycker även jag att det är konstigt att ni har lyckats hitta tråden, undersöka ärendet och skriva igenom erat svar i tråden allt på ca 15 minuter...

Permalänk

Ja du är inte ensam.
Sök på "Greattech sweclockers"

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Greattech
Skrivet av SUMITOMO:

Greattech-trådarna har något automagiskt över sig.

Nyregistrerad medlem med problem och Greattech svarar inom en kvart.

Kan nästan tro det rör sig om provokativ marknadsföring.

Skrivet av Seriously:

En knapp kvart för att ens få reda på trådens existens, utreda ärendet och skriva ett utförligt svar..?

Skrivet av Destromath:

Detta luktar som att Greattech försöker dra uppmärksamhet till sig igen, tycker även jag att det är konstigt att ni har lyckats hitta tråden, undersöka ärendet och skriva igenom erat svar i tråden allt på ca 15 minuter...

Då vet jag det till nästa gång, borde väntat med att svara så snabbt Finns nog bättre kategorier/ämnen för att skapa trådar som köpråd av speldatorer istället för konsumenträtt för att dra uppmärksamhet till sig själv. Brukar vi inte alltid vara snabba med alla trådar?

Svaret från mig var mer eller mindre ett standard svar. Fanns varken mycket att utreda eller undersöka förutom några mejl och svaret kunden fått är i princip samma som ts fått från supporten som jag lämnat här.

Som många redan vet här så uppdaterade vi våra villkor för ett par månader sen med bland annat 60 dagar ångerrätt. Vi accepterar alla köp (ångerrätt) oavsett produkt/ändring/orsak så länge produkten är i nyskick utan någon kostnad för kunden eller avgifter utom returfrakten från kund till oss. Vid samma tidpunkt undersökte vi även detta med att boka på hemsidan och hämta från butik vilket vi fått svar på hur det ska vara (bland annat från konsumentverket).

Svaret till ts var därför inget jag behövde undersöka eller utreda. Eftersom ts har varit kontakt med konsumentvägledaren så tar vi gärna uppgifter till denna person för att diskutera vidare vad man anser är felaktigt och rättar oss efter det.

- GT

Permalänk
Medlem

@Greattech:
Jag kan inte se var i er hemsidan står att man har rätt till ett begränsat antal emejl per timme för att svara. Jag tror/tycker att support / kundtjänst ( som det framgår från namnet) har till uppgift att svara till alla frågor. oavsett om det är 1 eller hundra per timme.

Du kunde väl svara på mitt mejl istället. du anar inte hur mycket du har förstörd min vecka bara för att du verkade otrevligt i dina mejl.
Jag skickar kontakuppgifter till den som jag pratat med i konsumentverket så du kan kontakta dem.

Det var inte första gången som jag köpt från er trotts att jag hört massa sk.. om er. Men nu tror jag på de saker alla andra säger.
Ni har inte tydligt förklarat vad kunden har för rättigheter och i vilken situation. Mitt tips är att kolla på alla andra liknande hemsidor så ni kan i värsta fall "kopiera" deras.

Permalänk
Greattech
Skrivet av momo2015:

@Greattech:
Jag kan inte se var i er hemsidan står att man har rätt till ett begränsat antal emejl per timme för att svara. Jag tror/tycker att support / kundtjänst ( som det framgår från namnet) har till uppgift att svara till alla frågor. oavsett om det är 1 eller hundra per timme.

Du kunde väl svara på mitt mejl istället. du anar inte hur mycket du har förstörd min vecka bara för att du verkade otrevligt i dina mejl.
Jag skickar kontakuppgifter till den som jag pratat med i konsumentverket så du kan kontakta dem.

Det var inte första gången som jag köpt från er trotts att jag hört massa sk.. om er. Men nu tror jag på de saker alla andra säger.
Ni har inte tydligt förklarat vad kunden har för rättigheter och i vilken situation. Mitt tips är att kolla på alla andra liknande hemsidor så ni kan i värsta fall "kopiera" deras.

Jag kan dock inte se att varken jag eller supporten eller någon annan sagt något om att vi har begränsat antal mejl? Supporten svarar dock mejl hela tiden i turordning. Din senaste mejl är från natten (igår) som du inte fått svar på, dock ser jag att du redan fått svar på dina frågor tidigare på samma mejl som du återigen skickat. Vi svarar dock inte på mejl där samma kund gång på gång kommer med samma mejl när han/hon fått svar på sina frågor och att vi inte har fler svar att lämna. Du har även fått besked om att du är välkommen med nya mejl om du har nya frågor utöver det du redan fått svar på flera gånger.

Du får gärna utvecklat sista raden då jag inte ser vad det är vi saknar på våra köpevillkor som alla andra liknande hemsidor har? Du går gärna citera/länka till en hemsida som har dessa villkor som vi saknar.

Skicka gärna uppgifterna till mig här på Sweclockers (PM) så återkommer jag till dig så fort jag pratat med konsumentvägledaren du har haft kontakt med.

- GT

Permalänk
Medlem

@Greattech:
Jag har Mejlat dig hennes kontakt uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Då vet jag det till nästa gång, borde väntat med att svara så snabbt Finns nog bättre kategorier/ämnen för att skapa trådar som köpråd av speldatorer istället för konsumenträtt för att dra uppmärksamhet till sig själv. Brukar vi inte alltid vara snabba med alla trådar?

Svaret från mig var mer eller mindre ett standard svar. Fanns varken mycket att utreda eller undersöka förutom några mejl och svaret kunden fått är i princip samma som ts fått från supporten som jag lämnat här.

Som många redan vet här så uppdaterade vi våra villkor för ett par månader sen med bland annat 60 dagar ångerrätt. Vi accepterar alla köp (ångerrätt) oavsett produkt/ändring/orsak så länge produkten är i nyskick utan någon kostnad för kunden eller avgifter utom returfrakten från kund till oss. Vid samma tidpunkt undersökte vi även detta med att boka på hemsidan och hämta från butik vilket vi fått svar på hur det ska vara (bland annat från konsumentverket).

Svaret till ts var därför inget jag behövde undersöka eller utreda. Eftersom ts har varit kontakt med konsumentvägledaren så tar vi gärna uppgifter till denna person för att diskutera vidare vad man anser är felaktigt och rättar oss efter det.

- GT

Ni hittar tråden, tar reda på vilken kund det gäller och skriver ett långt svar på en kvart men har inte kl 14.00 bemödat er att svara på TS mejl som TS skickat inatt? Och det är väl klart att det ger mycket uppmärksamhet att skriva på ett forum? Dra du dina slutsatser så drar jag mina. Trevlig helg.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Att ångra en beställning som inte hunnit komma någonstans går inte under ångerrätten. Innan leverans/byggnad kan du alltid avbeställa, helt kostnadsfritt så länge säljaren inte hunnit dragit på sig några kostnader eller har avtalat om avbeställningsavgift. Det går inte att avsäga rätten att avbeställa för att ni inte hade varorna i lagret eller liknande. Det går under KKöpL inte lag om distansavtal då. Ångerrätten gäller när du mottagit varan om den inte tydligt har förhandlats bort. Att säga upp kreditavtal (som inte börjat gälla) kan säkert vara svårare, men en butik ska såklart inte ha några pengar för något som de inte levererar så det borde inte vara så svårt.

Permalänk
Medlem

Sist en sån här tråd var uppe med exakt samma frågeställning(webhallen gällde det då har jag för mig) så kom man fram till att man har ångerrätt om man har beställt datorn via nätet, betalt den över nätet och sen hämtat ut den i butik. Hade man betalt den i butiken vid avhämtning så har man inte ångerrätt då det inte längre är ett distansavtal. Avtalet görs när man betalar och kvittot man får är själva bekräftelsen av avtalet.

Hur som helst så tjänar man nog på som företag att låta en person dra sig ur en affär istället för att den gnäller på forum. Oavsett om man har rätt eller fel.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@greattech
Jag undrar hur det är med öppetköp hos er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av momo2015:

@greattech
Jag undrar hur det är med öppetköp hos er?

Skickades från m.sweclockers.com

Han svarade ju ovanför? Läs svaren du får av butiken så blir det lättare.

Citat:

Hej,

Vi lämnar 60 dagar ångerrätt på alla köp. Detta även om man har uppgraderat datorn, fått den monterad eller ändrat ordern enligt önskemål. Vi har inga undantag och tar emot alla utan någon kostnad för kunden förutom returfrakten.

Det går bra att avbeställa en order som vi inte behandlat utan kostnad enligt villkoren på hemsidan.

Ångerätten gäller dock alla köp som sker på hemsidan där ordern skickas till dig med exempel Posten eller är förbetald med exempel kort och hämtas från butiken. Köper du en dator från butiken eller bokar från hemsidan och slutför ordern i butik med delbetalning (går endast att slutföra delbetalningen efter ID-kontroll i butik) gäller inte ångerrätten eller om du betalar med kort i butiken.

Gällande mejl som vi skulle slutat svara så har du fått svar på mer än 5 st mail inom 1h och ditt senaste mejl är skickad igår under natten som du ännu inte fått svar på. Svar bör komma under dagen.

Du får även gärna skicka PM med kontaktuppgifter till konsumentvägledaren som sagt något annat då vi inte har fått samma svar tidigare och tagit fram villkoren utifrån det. Vi tar gärna upp detta med konsumentverket och diskuterar villkoren om det är annat som gäller enligt lag och svaret du fått utav konsumentverket.

EDIT: När du slutför din order framgår det i kundvagnen att du endast blir kreditgodkänd när du skriver in ditt personnummer. Du tecknar/slutför avtalet först vid ID kontroll i butiken. Antigen går krediten igenom eller så blir du nekad direkt på hemsidan.

- GT

Permalänk
Medlem

Oj skickat fel text!!

Skickades från m.sweclockers.com