Permalänk
Medlem

Carbide 330R + H60

Hej,

Är en glad novis som satt ihop ett system på BF-rean. Nu när hetsat klart med mina inköp blev jag lite eftertänksam och vänder mig tacksamt till någon med mer erfarenhet av kylning än jag med en fråga.

Jag har köpte ett Corsair Carbide 330R (Black) som har en 140mm fläkt (in - front) och en 120mm (ut - rear). På taket sitter en ljudisolerad skiva som inte släpper in (eller ut) luft. Till min CPU (6600K) köpte jag en Corsair H60 radiator med planen att sätta den på 120mm fläkten bak. Så mitt system är 140 mm front (stock) in och 120mm rear med monterad radiator ut. Jag tänkte fästa radiatorn på chassit stockfläkt (ut) och den medföljande fläkten framför radiatorn (också ut). Exempelbild

Frågan: Kommer detta räcka för att skapa tillräckligt luftflöde eller bör jag byta ut någon komponent/chassi. Jag kan såklart ta av taket och ljudisoleringen där. Men då känns det ju som att tjusningen med just det chassit försvinner. Jag tänkte mig även försöka på att överklocka något om kylningen tillåter det. Målet är ett relativt tyst chassi som överlever en lättare klockning.

Tack för er tid.

Permalänk
Medlem

Ifall någon googlar på liknande fråga: Ja, det fungerar. Processorn ligger på 30-35 i idle och cirka 55 i load (några timmar GTA5) med ljudisolering (tak) på. Har inte stresstestat mer än så.

Tråden får gärna låsas.