Permalänk
Medlem

Datorn startar ej. Hjälp!

Hej!

Jag var inne och köpte nytt grafikkort för 1 timme sedan.
Kom hem, stängde av datorn, drog ut alla sladdar, öppnade datorn, använde en fiberduk för att ta bort lite damm på ovansidan av nätaggregatet, skruvade av skuvarna som gör att grafikkortet sitter där den ska (den som redan sitter i min dator) och ser sen att det nya grafikkortet är för stort för chassit.

Så jag satte tillbaka skruvarna och stängde sedan datorn och satte i sladdarna igen. (USB, el och skärm)
Och nu startar inte datorn, jag har också testat att kolla om någon sladd ligger löst men så är inte fallet.

Vad kan då va fel?

Permalänk
Medlem

Med startar inte, menar du Windows?
Eller att den inte ger ifrån sig minsta lilla "pip" med andra ord "sten död"?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Med startar inte, menar du Windows?
Eller att den inte ger ifrån sig minsta lilla "pip" med andra ord "sten död"?

Helt stendöd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att berätta vilken dator det gäller, alla delar, inklusive nätaggregatet, precis som den klistrade tråden föreslår.

Antagligen måste du flasha till senaste moderkorts-BIOS, men det är en ren gissning eftersom vi inte har en aning om datorn i övrigt, eller ens vilket grafikkort det gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Börja med att berätta vilken dator det gäller, alla delar, inklusive nätaggregatet, precis som den klistrade tråden föreslår.

Antagligen måste du flasha till senaste moderkorts-BIOS, men det är en ren gissning eftersom vi inte har en aning om datorn i övrigt, eller ens vilket grafikkort det gäller.

Jag har alltså inte bytt grafikkortet om det är de du tror, allt är exakt som det var innan jag stängde av datorn.

Processor: Intel i5 3570k
Ram: Corsair 8 Gb 1333Mhz
Moderkort: Gigabyte H67M-D2-B3
Grafikkort: AMD Sapphire Radeon HD 7580
Nätaggregat: EVGA Supernova NEX 750B1 (bronze)
Och hårddiskarna är helt vanliga hårddiskar, dessa kan jag inte namnet på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DiNoXXo: Kanske en dum fråga, men det har hänt förr.
Du slog inte om strömbrytaren (1/0) på baksidan av nätagget och glömt slå tillbaka den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@DiNoXXo: Kanske en dum fråga, men det har hänt förr.
Du slog inte om strömbrytaren (1/0) på baksidan av nätagget och glömt slå tillbaka den?

Ja, det var en dum fråga.
Där är inte problemet heller tyvärr.
Önskar att det var så enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

Ja, det var en dum fråga.
Där är inte problemet heller tyvärr.
Önskar att det var så enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ville bara kolla, för det har ju som sagt hänt förr att folk glömt det..

Ser du om moderkortet får ström, någon led som tänds?
Får du indikation att nätagget startar?
Inte hört något sprakande när du skulle starta igen?
Luktar det bränt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ville bara kolla, för det har ju som sagt hänt förr att folk glömt det..

Ser du om moderkortet får ström, någon led som tänds?
Får du indikation att nätagget startar?
Inte hört något sprakande när du skulle starta igen?
Luktar det bränt?

Har ingen LED på moderkortet så helt omöjligt för mig att veta tyvärr.
Den är som sagt helt stendöd så inget ljud heller.
Nej, det luktar ej bränt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

Har ingen LED på moderkortet så helt omöjligt för mig att veta tyvärr.
Den är som sagt helt stendöd så inget ljud heller.
Nej, det luktar ej bränt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fläkten skall ju starta på nätagget.
Kolla även dom modulära sladdarna så dom inte lossnat.
220V sladden sitter ordentligt i nätagget, men det har du kanske redan kollat.
Kolla sen också att inte sladden till startknappen lossnat från sina stift.

Ingen säkring som gått i lgh/hus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Fläkten skall ju starta på nätagget.
Kolla även dom modulära sladdarna så dom inte lossnat.
220V sladden sitter ordentligt i nätagget, men det har du kanske redan kollat.
Kolla sen också att inte sladden till startknappen lossnat från sina stift.

Ingen säkring som gått i lgh/hus?

Precis, men ingen fläkt reagerar.
Har kollat strömkabeln och de modulära sladdarna också.
Sladden sitter på sitt stift.
Och inga säkringar har gott då jag har ett stort grenuttag med lampa som lyser i denna stund.

Måste tillägga att jag precis ringde komplett och pratade med dem.
Patrik som han heter, kunde nästan konstatera att nätaggregatet är problemet eftersom det inte "klickar" när jag klickar på knappen.

Kul om det är nätaggregatet då jag köpte det för 7-8 månader sedan.
Bra skit, som man kallar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

Precis, men ingen fläkt reagerar.
Har kollat strömkabeln och de modulära sladdarna också.
Sladden sitter på sitt stift.
Och inga säkringar har gott då jag har ett stort grenuttag med lampa som lyser i denna stund.

Måste tillägga att jag precis ringde komplett och pratade med dem.
Patrik som han heter, kunde nästan konstatera att nätaggregatet är problemet eftersom det inte "klickar" när jag klickar på knappen.

Kul om det är nätaggregatet då jag köpte det för 7-8 månader sedan.
Bra skit, som man kallar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo han har nog rätt i att det lagt av, men du har ju garanti i så fall.

Sen är B modellen inte deras bästa på långa vägar.
Be att få byta till ett 750W G2 istället och lägg till för merkostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo han har nog rätt i att det lagt av, men du har ju garanti i så fall.

Sen är B modellen inte deras bästa på långa vägar.
Be att få byta till ett 750W G2 istället och lägg till för merkostnaden.

Då drar jag denna slutsatsen att testa och byta nätaggregat eller be Netonnet att felsöka den och sedan få en sådan du föreslog.

Tack så hjärtligt för allt allesammans för det lilla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan behöva ställa in grafikrutinerna på har för mig 640 x 480 innan man byter grafikkort. Där ska de allra flesta fungera.

Sen kanske nya grafikkortet kräver en strömsladd också.
(Vanligt är att 12v-kontakten på moderkortet inte sitter i när den inte alls startar. Du kanske kom åt den då grafikkorten byttes.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiNoXXo:

Hej!

Jag var inne och köpte nytt grafikkort för 1 timme sedan.
Kom hem, stängde av datorn, drog ut alla sladdar, öppnade datorn, använde en fiberduk för att ta bort lite damm på ovansidan av nätaggregatet, skruvade av skuvarna som gör att grafikkortet sitter där den ska (den som redan sitter i min dator) och ser sen att det nya grafikkortet är för stort för chassit.

Så jag satte tillbaka skruvarna och stängde sedan datorn och satte i sladdarna igen. (USB, el och skärm)
Och nu startar inte datorn, jag har också testat att kolla om någon sladd ligger löst men så är inte fallet.

Vad kan då va fel?

Fiberduk kan inte de orsak esd skador?
Du kan ju prova ta ur alla delar och bara ha de viktigaste så som cpu,EN ram sticka ev SSD/HDD för att se om det startar.

Skrivet av abki:

Man kan behöva ställa in grafikrutinerna på har för mig 640 x 480 innan man byter grafikkort. Där ska de allra flesta fungera.

Sen kanske nya grafikkortet kräver en strömsladd också.
(Vanligt är att 12v-kontakten på moderkortet inte sitter i när den inte alls startar. Du kanske kom åt den då grafikkorten byttes.)

Det sant det kräver väl 8pin och 6pin, men borde inte datorn hoppa igång oavsett?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Man kan behöva ställa in grafikrutinerna på har för mig 640 x 480 innan man byter grafikkort. Där ska de allra flesta fungera.

Sen kanske nya grafikkortet kräver en strömsladd också.
(Vanligt är att 12v-kontakten på moderkortet inte sitter i när den inte alls startar. Du kanske kom åt den då grafikkorten byttes.)

Man kan också behöva läsa hela tråden innan man svarar, då ser man att han aldrig bytte kortet

Sen var du fått det med grafikinställningarna ifrån vet jag inte, men det stämmer dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man kan också behöva läsa hela tråden innan man svarar, då ser man att han aldrig bytte kortet

Sen var du fått det med grafikinställningarna ifrån vet jag inte, men det stämmer dock inte.

Man kan behöva läsa hela inlägget också ibland.
Det går att komma åt kontakten. Är den inte helt i med spärrar så kan 12v-delen ramla ur. Ibland behöver man även plocka ner mer än vanligt.

Grafikinstälningarna bruka rekommenderas vid byte av kort. Många har gemensam drivrutin för lägre upplösning men samma drivrutin går inte till alla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Man kan behöva läsa hela inlägget också ibland.
Det går att komma åt kontakten. Är den inte helt i med spärrar så kan 12v-delen ramla ur. Ibland behöver man även plocka ner mer än vanligt.

Grafikinstälningarna bruka rekommenderas vid byte av kort. Många har gemensam drivrutin för lägre upplösning men samma drivrutin går inte till alla grafikkort.

Jo sladdarna brukar hoppa av för att man lossar skruvarna till grafikkortet.

Som sagt, vet inte var du får det med grafikinställningarna ifrån, men det stämmer inte.
Om man monterar ett nytt grafikkort och inte drivarna passar så ställer kortet om sig själv till VGA rutinen och upplösningen ändras automatiskt.
Däremot om man byter till ett kort som inte har samma drivare skall man se till och avinstallera alla tidigare drivare innan man kör in dom nya, men även där justeras inställningarna automatiskt när man tar bort de gamla.

Tror du blandar ihop det med skärmbyte, har du t.ex. en 1440 skärm och byter till en 1080 måste du justera ner innan du byter.