Permalänk
Medlem

12gb ram visar att jag bara har 4gb

Hejsan. börjar med 3 bilder för att få lite information ur vägen: http://imgur.com/a/w5CdR

Kort o gott så fick jag hjälp att beställa delar och så fick jag allt monterat av en vän som jag inte har kontakt med längre. Så jag som inte kan något om datorer gav min vän pengarna och har njutit av min dator sen dess.

Nu ville jag uppgradera mitt ram minne från 4 gig till 8 så fallout 4 skulle flyta på så jag öppnar burken för att titta på ram minnet för att se vad jag har. Då visar det sig att det är det 2x6gb (12gb) minne i datorn. Så nu känner jag mig som största idioten men problemet består.. varför har jag inte 12gig ram när jag kollar "egenskaper på datorn" eller när jag kollar på CPU som jag ladda ner så står det att varje minne är 2gig och inte 6.
Kan tillägga att mitt moderkort "Gigabyte Technology P61-DS3-B3" stödjer 1333mhz ram som högst medans de ram som jag använder är på 1600Mhz men enligt google sökningar ska det inte vara något större problem?

Använder Windows 7 Home Premium 30 dagars trail om det skulle kunna vara något problem?

Om någon har förslag skulle det uppskattas.. ni har o göra med Sveriges mest okunniga så prata gärna bebis språk.

Tackar /Tomatn11

Solved! tack

Radera inte originalinläggen, det förstör tråden för andra!
Permalänk
Medlem

Det står ju 6*2GB på stickorna, det vill säga att du har 2 ur ett set av totalt 6 stickor som blir totalt 12 GB, men i och med att du bara har två stickor så får du ju bara 4 GB.
Anledningen att de en gång har sålts som ett kit med 6 stickor är för att de var ämnade till att användas i ett Tri-channel system så som några av Intels äldre Extreme plattformar.

Permalänk
Medlem

@loefet: Jag förstår. missuppfattade det hela totalt då. tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Tomatn11: Inga problem.

Permalänk

Ingen som funderat över var dom andra fyra stickorna är om han bara har två av sex i datorn ??

Det är alltså detta kittet som han har: https://www.komplett.se/product/444159#

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Lustigt, jag köpte en begagnad dator för ett par månader sedan, och jag fick två exakt likadana stickor med som bonus!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomatn11:

Hejsan. börjar med 3 bilder för att få lite information ur vägen: http://imgur.com/a/w5CdR

Kort o gott så fick jag hjälp att beställa delar och så fick jag allt monterat av en vän som jag inte har kontakt med längre. Så jag som inte kan något om datorer gav min vän pengarna och har njutit av min dator sen dess.

Nu ville jag uppgradera mitt ram minne från 4 gig till 8 så fallout 4 skulle flyta på så jag öppnar burken för att titta på ram minnet för att se vad jag har. Då visar det sig att det är det 2x6gb (12gb) minne i datorn. Så nu känner jag mig som största idioten men problemet består.. varför har jag inte 12gig ram när jag kollar "egenskaper på datorn" eller när jag kollar på CPU som jag ladda ner så står det att varje minne är 2gig och inte 6.
Kan tillägga att mitt moderkort "Gigabyte Technology P61-DS3-B3" stödjer 1333mhz ram som högst medans de ram som jag använder är på 1600Mhz men enligt google sökningar ska det inte vara något större problem?

Använder Windows 7 Home Premium 30 dagars trail om det skulle kunna vara något problem?

Om någon har förslag skulle det uppskattas.. ni har o göra med Sveriges mest okunniga så prata gärna bebis språk.

Tackar /Tomatn11

Solved! tack

Välkommen hit!

Sweclockers forum är en kunskapsbank som alla har tillgång till och ska kunna söka i i efterhand för att få tips om hur olika problem funnit sin lösning. Om du då raderar hela ditt inlägg när du tycker det är löst förstör tråden och därmed möjligheten för andra att ha glädje av lösningen i efterhand.

Jag ber dig därför att inte göra så i fortsättningen och jag har återställt ditt originalinlägg.

*Trådskaparens raderade originalinlägg återskapat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro