Är denna deal för bra för att vara sann?

Permalänk
Medlem

Är denna deal för bra för att vara sann?

Hej!

Jag hittade precis vad som verkar vara en kanondator för priset hos HP.
En har ju tidigare hört skräckhistorier om märkesdatorer av denna typ, men då handlar det mest om kass prestanda per krona vilket inte verkar vara ett problem här.

Datorn i fråga: http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=P1K17EA&opt=UUW&sel=DTP

I och med att datorn innehåller såväl 6600K som ett 970, samt både SSD och SATA, verkar det vara extremt mycket prestanda för de 9999 kronor den kostar.

Jag ville mest kolla med er här om det är något jag missar och om den egentligen inte är något att ha.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

dyrt tkr jag.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

asdyrt ju?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Den kostar 14 990 ink moms står det ju.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, förlåt! Jag glömde nämna att man skriver in rabattkod för 33% rabatt. Den landar alltså på 9999 med rabatt. Ursäkta otydligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Den kostar 14 990 ink moms står det ju.

Finns också en 33%-ig rabattkod överst på sidan!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska använda datorn till men för dom pengarna kan du sätta ihop något eget och få mer valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

@Sasser:

Tack för svaret! Menar du att jag kan hitta delar till ett nybygge som är bättre för 9999 kronor, eller utgick du också från ursprungspriset på 14 999?

Permalänk
Medlem

@Edpon Helt okej deal om du drar dig från att bygga eget!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det är ett jättebra pris. Nästan synd att man inte behöver en dator. När det är bra rabatt är märkesdatorer väldigt prisvärda, har faktiskt en Asus själv. Det kan dock vara svårt att uppgradera dem, speciellt denna som är så liten.

Det finns ett potentiellt problem, och det är att lådan är för liten för att klara kylningen så att antingen prestandan eller ljudnivån blir lidande.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@quadpod:

Tack för svar! Egentligen är jag nog inte helt ovillig att bygga själv. Har vänner som skulle kunna hjälpa mig med det praktiska om det krisar. Känns bara inte som att jag kan hitta ett komplett bygge (även om jag plockar ihop separata delar) med både 6600K och 970 för under 10k. Rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edpon:

Oj, förlåt! Jag glömde nämna att man skriver in rabattkod för 33% rabatt. Den landar alltså på 9999 med rabatt. Ursäkta otydligheten

Skrivet av quadpod:

Finns också en 33%-ig rabattkod överst på sidan!

Missade det! Det är det ju faktiskt ett väldigt bra pris. Men man får ju mindre valmöjligheter över kylning etc om man inte bygger själv.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

@MakeCoke:

Uppskattat med utförlig hjälp där Tänker att jag i värsta fall skulle kunna kasta in komponenterna i en R5a i framtiden, om ljudnivå eller värme skulle visa sig vara ett problem. Får för mig att det även då är en kungdeal.

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på om det kan vara så att HP kastar in de absolut sämsta möjliga delarna. Känns onekligen lite läskigt att de inte specificerar vilken 970-modell och vilka DDR4-minnen det handlar om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edpon:

@MakeCoke:

Uppskattat med utförlig hjälp där Tänker att jag i värsta fall skulle kunna kasta in komponenterna i en R5a i framtiden, om ljudnivå eller värme skulle visa sig vara ett problem. Får för mig att det även då är en kungdeal.

Det är inte helt säkert att det fungerar. Moderkort och nätaggregat kan vara icke-standard. Försök att söka fram andra som har öppnat datorn för att se vad där är i. I min Asus sitter det t.ex. ett helt vanligt Asus-moderkort och ett vanligt nätaggregat som är helt okej.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt datorn i alla fall. Antar att erbjudandet går ut vid midnatt. Man har ju trots allt 14 dagars öppet köp också, så kan du försöka hitta mer info.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Bra pris, schysst garanti. Värt att slå till på. Visst kan du få delar billigare men det lär inte skilja många hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edpon:

Jag funderar också på om det kan vara så att HP kastar in de absolut sämsta möjliga delarna. Känns onekligen lite läskigt att de inte specificerar vilken 970-modell och vilka DDR4-minnen det handlar om...

Det är precis detta som är problemet om du köper såna här. Om du istället plockar ihop en egen burk med standardkomponenter som har hög kvalitet och långa garantitider kanske det kommer kosta aningen mer, men det blir så mycket enklare i längden (generellt sett).
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2977551
Där har du en maskin som saknar kylare, 1TB-disken och windowslicens, men den är antagligen bestående av mycket mer kvalité än det du hittar i HPs dator. Om du sen vill byta komponenter om några år (uppgraderinger/byta trasig del) så kan du va säker på att den hembyggda har standardmått som förenklar byten/uppgraderingar. OM det sedan är så att du redan HAR en gammal 1TB-disk liggandes, eller ett chassi med standardmått etc etc. så kan du ju bara återanvända det istället. Då får du ju ner priset markant.

Visa signatur

Z97A - 4690K - GTX770 - XMS3 8GB - G2 750W - Define R3

Permalänk
Medlem

@Amoz:

Tack! Jag tror du övertygade mig om att bygga själv istället. Jag drar nog ihop något liknande SweClockers vinterdator, något som är mer uppgraderingsvänligt. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edpon:

@Amoz:

Tack! Jag tror du övertygade mig om att bygga själv istället. Jag drar nog ihop något liknande SweClockers vinterdator, något som är mer uppgraderingsvänligt. Tack

Jag har 6600K och GTX 970 under 9999kr Sen vill jag tipsa om att Inet har gratis montering över helgen!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Jag har 6600K och GTX 970 under 9999kr Sen vill jag tipsa om att Inet har gratis montering över helgen!

Har du en bra lista på det?

Permalänk

tyckte priset var bra, inget fantastiskt men jag hade aldrig gjort mig besväret att bygga en egen när man får dom grejerna hemskickade färdigt ur kartong med schysst garanti.

HP har standard delar i sina nuförtiden så att uppgradera är inga problem om man nu skulle vilja det.

ang kvaliten på en HP burk så är den precis lika bra som grejerna du köper i butik från t.ex asus. Du får dock inga kylflänsar designade som vapen eller annat, i mina ögon, oviktigt.

Blir ju dyrare att bygga själv när jag kollade priset på ett par delar :/

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av IBruffYou:

Har du en bra lista på det?

Bara leta upp delarna i min signatur! Dock är det utan OS och sen vet jag inte om det står i samma pris idag.. Du har iaf 10 minuter på dig att hitta billigare nu på Black Friday

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

tyckte priset var bra, inget fantastiskt men jag hade aldrig gjort mig besväret att bygga en egen när man får dom grejerna hemskickade färdigt ur kartong med schysst garanti.

HP har standard delar i sina nuförtiden så att uppgradera är inga problem om man nu skulle vilja det.

ang kvaliten på en HP burk så är den precis lika bra som grejerna du köper i butik från t.ex asus. Du får dock inga kylflänsar designade som vapen eller annat, i mina ögon, oviktigt.

Blir ju dyrare att bygga själv när jag kollade priset på ett par delar :/

Lite nyfiken, vad är det för mobo och PSU som sitter i dem då?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Yorg:

Lite nyfiken, vad är det för mobo och PSU som sitter i dem då?

HP har kört Foxconn i sina burkar sen jag vet inte gud när

Min "speldator" är byggd från en gammal HP Pavilion med en I5 2400 och ett foxconn moderkort.

En föredetta vän till mig köpte en splitter ny hp med en 4670K i och han hade också ett foxconn

Så är ganska säker på att det är ett foxconn som hänger med.

Ang agget så är det Delta som sitter i. både dell och HP har haft Delta som tillverkat deras agg.

Delta gör riktigt bra OEM agg!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem

HPs företagsdatorer bara går och går (även utanför de första 3 åren). Mycket sällan de går sönder i de sammanhang jag använder de iaf, så om de "vanliga" datorerna är lika stabila är de att rekommendera så länge priset är rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro