Kan jag flytta windows 10?

Permalänk

Kan jag flytta windows 10?

Hej! Jag är 12 år och min pappa köpte delar till en dator på black friday. Vi glömde att köpa OS men trodde att man kan kanske flytta sitt OS från sin nuvarande dator. Den dator jag har just nu är inte en gaming dator och det är därför jag vill ha en ny. För att spara pengar undrar jag om man kan flytta sitt OS från den nuvarande till en SSD på den nya.

//Elias

NEW COMPUTER SPECS:
-MSI GTX 970 4GB Tiger
-I5-4690K
-16GB RAM DDR3
-1TB Seagate
-250GB SSD (Crucial)

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilken version av Windows du har

OEM eller inte

Var Windows installerat från början i gamla datorn eller köpte ni en Windows vid sidan om.

Är det en märkesdator så är det med 99% säkerhet låst till den datorn

Men byta ut delar i den ska inte spela någon roll

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Ska det stämma så låser Microsoft op till moderkortet så har du samma moderkort bör det funka

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Min pappa köpte en acer dator innan med Win 8. Dock så kommer jag ha nytt moderkort. Kan man ta serial koden och använda den på den nya datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliazzzzz:

Min pappa köpte en acer dator innan med Win 8. Dock så kommer jag ha nytt moderkort. Kan man ta serial koden och använda den på den nya datorn?

Om du skall följa licensavtal så är svaret nej.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Hur ser jag om jag har Win OEM??

Hej, jag är 12 år och min pappa har köpt en dator (beställt delar till en). Så jag undrar om jag kan flytta mitt nuvarande OS till den andra datorn. Har hört att det inte går med OEM men vet inte hur jag kan se det. (har win 10)

//Elias

Permalänk
Hedersmedlem

Minns jag rätt finns det isf "OEM" som en del av Windows produkt-ID som man hittar under datorns egenskaper. Vet inte var det syns i W10 eller om det är samma som tidigare. Det är iaf så med W7.

Edit: Kollade W8 och där finns det i kontrollpanelen och System. "OEM" som del av produkt-ID där också. Borde vara samma på W10.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Minns jag rätt finns det isf "OEM" som en del av Windows produkt-ID som man hittar under datorns egenskaper. Vet inte var det syns i W10 eller om det är samma som tidigare. Det är iaf så med W7.

Edit: Kollade W8 och där finns det i kontrollpanelen och System. "OEM" som del av produkt-ID där också. Borde vara samma på W10.

Så här ser det ut: https://gyazo.com/caf63c9c685dc3647660f2c3d6a61a0c

Permalänk
Medlem

@MutliMan: Jag har windows 10 pro och på min står det också OEM på slutet av produkt nyckeln.

@Eliazzzzz: Kontrollera i samma fönster vad som står högst upp under 'Windows utgåva'. Du kommer lättast dit genom att trycka start-knappen och skriva 'system' , sen enter.

Permalänk

Är datorn av märket ACER som det står? I så fall är det garanterat OEM om den installerades på fabrik.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

@Eliazzzzz: Är det en gratisuppdatering eller kom datorn med W10? Om det är en uppdatering kanske det är specialnyckel för just det och man kan därför inte avgöra OEM-statusen.

Någon med mer kunskpaer får svara.

Tråden är för övrigt felplacerad. Ditt ämne är Windows och det har vi två olika avdelningar för, Windows och Windows 10. Flyttar tråden, men tänk på detta i fortsättningen.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Edit: Du har ju redan skapat en tråd om din OS-flytt. Vi tillåter inte flera trådar om samma ämne, se §3.3 i reglerna.

Dags att läsa samtliga regler innan du fortsätter.

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Eliazzzzz: Är det en gratisuppdatering eller kom datorn med W10? Om det är en uppdatering kanske det är specialnyckel för just det och man kan därför inte avgöra OEM-statusen.

Någon med mer kunskpaer får svara.

Tråden är för övrigt felplacerad. Ditt ämne är Windows och det har vi två olika avdelningar för, Windows och Windows 10. Flyttar tråden, men tänk på detta i fortsättningen.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Edit: Du har ju redan skapat en tråd om din OS-flytt. Vi tillåter inte flera trådar om samma ämne, se §3.3 i reglerna.

Dags att läsa samtliga regler innan du fortsätter.

*Trådar sammanfogade*

När min pappa köpte den så var den i WIN 8 sedan uppdaterade jag den till WIN 10.

Permalänk

Jag undrar om jag kan ta min produkt nyckel och ladda ned WIN 10 från microsoft's hemsida och lägga det på en USB/DVD och sedan bara använda nyckel för att låsa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliazzzzz:

Jag undrar om jag kan ta min produkt nyckel och ladda ned WIN 10 från microsoft's hemsida och lägga det på en USB/DVD och sedan bara använda nyckel för att låsa upp.

Säger det igen.

Om du skall följa licensavtal så är svaret nej.

Du får inte flytta din Windows 10.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller