Lurad vid köp av skärm på blocket

Permalänk
Medlem

Lurad vid köp av skärm på blocket

Jag köpte för 3 dagar sedan en skärm på blocket som enligt säljaren skulle vara en "Acer GN246HL" men idag så märkte jag att det var en "Acer GR235H", Alltså en liknande men betydligt sämre och äldre datorskärm. Jag betalade kontant och fick inget kvitto eller liknande utan bara skärmen och sladdarna. Skulle helst få tillbaka pengarna, Men går det att polisanmäla om han inte går med på det? Han har fortfarande inte tagit bort eller redigerat blocket annonsen.

Permalänk
Medlem

Ta en bild på annonsen och spara. Sen säger du till säljaren att du vill lämna tillbaka skärmen mot att du får pengarna tillbaka då det är fel produkt han sålt. Lite klantigt av dig också men det kanske inte hör hemma.

Går han inte med på det så kan du väl anmäla honom men för vad? Du köpte skärmen ansikte mot ansikte och upptäckte EFTER att det var fel produkt? Eller skickades den med frakt?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Ta en bild på annonsen och spara. Sen säger du till säljaren att du vill lämna tillbaka skärmen mot att du får pengarna tillbaka då det är fel produkt han sålt. Lite klantigt av dig också men det kanske inte hör hemma.

Går han inte med på det så kan du väl anmäla honom men för vad? Du köpte skärmen ansikte mot ansikte och upptäckte EFTER att det var fel produkt? Eller skickades den med frakt?

Mötte honom ansikte mot ansikte och köpte skärmen. Det var mörkt ute och skärmarna ser mer eller mindre likadana ut, Klantigt av mig att inte kolla efter bättre men inget jag kan göra åt det nu ju. Vet inte vad man skulle kunna anmäla honom för, Men att utge produkten för att vara en mycket bättre modell med syfte att lura någon borde ju inte vara lagligt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt mycket tråkigt men tyvärr får du nog se det som en lärdomspeng ;/
Finns så mycket tråkigt folk där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaalbert:

Mötte honom ansikte mot ansikte och köpte skärmen. Det var mörkt ute och skärmarna ser mer eller mindre likadana ut, Klantigt av mig att inte kolla efter bättre men inget jag kan göra åt det nu ju. Vet inte vad man skulle kunna anmäla honom för, Men att utge produkten för att vara en mycket bättre modell med syfte att lura någon borde ju inte vara lagligt.

Tyvärr har du dock haft all möjlighet att titta på produkten på plats. Även om det är mörkt ute. Det är inte säljarens problem egentligen.
Du får se detta som en läropeng tyvärr.

Edit: Du kan anmäla det till polisen men vad ska du anmäla honom för? Du kunde se produkten på plats och fullbordade ändå köpet. Sen så kommer det endast tyvärr bli vid en anmälan att du efter 2 veckor får ett brev om att ärendet är nedlagt. Dom tar sig inte tid till sådana här saker.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast

Tyvärr så beror det helt på säljarens goodwill om du får lämna tillbaka skärmen eller inte eftersom du köpt den fysiskt och har kunnat inspektera.

Egentligen bryr sig inte polisen särskilt mycket om det hade varit via frakt heller...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Säljaren kan ju också ha skrivit fel model nummer i annonsen, det är ju inte direkt straffbart eller? hur ska man bevisa sånt.. nä du får nog släppa detta såvida inte säljaren är snäll och tar tillbaka den men det tvivlar jag på..

Permalänk
Medlem

Varan säljs i befintligt skick. Du hade möjlighet att inspektera varan och säkerställa att det var den vara som säljaren utgav att det var.

Som många redan sagt så är det dessvärre en lärdomspeng. Hjälper inte så mycket men det finns människor som hivar ut betydligt mer pengar än i ditt fall som tvingas dra lärdom från det. Så lite tur i oturen.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaalbert:

Jag köpte för 3 dagar sedan en skärm på blocket som enligt säljaren skulle vara en "Acer GN246HL" men idag så märkte jag att det var en "Acer GR235H", Alltså en liknande men betydligt sämre och äldre datorskärm. Jag betalade kontant och fick inget kvitto eller liknande utan bara skärmen och sladdarna. Skulle helst få tillbaka pengarna, Men går det att polisanmäla om han inte går med på det? Han har fortfarande inte tagit bort eller redigerat blocket annonsen.

ta printscreen på annonsen utifall det skulle behöves för att bevisa att han skrivit fel

men testa och ringa och påpeka detta och om ger tillbaka något

annars få du nog bita idet sura äpplet....
BTW vad betalade du för skärmen? handlar det om några hundringar eller tusenlappar (har inte kollat upp vad skärmen kostar)

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Säljaren kan ju också ha skrivit fel model nummer i annonsen, det är ju inte direkt straffbart eller?

Det är säljarens ansvar att säkerställa att informationen är korrekt, och säljaren som får ta konsekvensen om så inte är fallet. Säljer du femtio skärmar till femtio olika personer baserat på en felskriven annons och inte lämnar pengarna åter kommer du troligtvis åtalas för bedrägeri, och då spelar det noll och ingen roll om du hävdar att det handlade om en felskrivning istället för avsiktligt förledande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Grejen är att han som säljare kan lika gärna säga att han sålde rätt skärm till dig och hävda att du försöker blåsa honom att få cash tillbaka nu.

Man har ett ansvar som köpare att kolla när man handlar. Har varit med om exakt samma sak fast med en bil. Trodde jag köpte en BMW 325 som det stod i anonsen, men han hade bara satt dit ett 325 märke ibak och jag fick en 320.

Pratade med div advokater (gratisjurister) och det var bara att skylla mig själv att jag inte kolla ordentligt vid köpet. Helt annan sits om man skulle köpt via ett företag.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är säljarens ansvar att säkerställa att informationen är korrekt, och säljaren som får ta konsekvensen om så inte är fallet. Säljer du femtio skärmar till femtio olika personer baserat på en felskriven annons och inte lämnar pengarna åter kommer du troligtvis åtalas för bedrägeri, och då spelar det noll och ingen roll om du hävdar att det handlade om en felskrivning istället för avsiktligt förledande.

femtio sålda skärmar till privatpersoner så blir ärendet Prioriterat mer än om en ensam köpare fått fel skärm från ett privat köp.
det är samma sak med bedrägerier, om du ser notiserna i tidningen så krävs det ett flertal fall för att dom ska göra nånting.

anmäl däremot får dom in liknande fall så kan ju den personen till slut åka fast.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att det skulle vara fritt fram att skriva vad fan som helst i annonser och sedan anses vara helt oskyldig bara för att köparen vid köptillfället inte upptäcker att varan som lämnas över inte är den som annonserades.

Ta en skärmdump av annonsen och se till att spara all eventuell korrespondens med snubben.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Har svårt att tro att det skulle vara fritt fram att skriva vad fan som helst i annonser och sedan anses vara helt oskyldig bara för att köparen vid köptillfället inte upptäcker att varan som lämnas över inte är den som annonserades.

Ta en skärmdump av annonsen och se till att spara all eventuell korrespondens med snubben.

Beror på vad det är för fel. Ljuger säljaren rakt ut så är det en annan femma, sedan när det kommer till skärmar så ser vissa skärmar ut ganska identiska ibland, kan mycket väl vara att säljaren bara gick in på hemsidan och tyckte att det var samma skärm. Men som det är vid privata köp så ligger stort ansvar på köparen.

Men att kontakta säljaren och se vad man kan lösa är inget farligt. Dra en anmälan om man orkar men som andra säger så prioriteras i princip allt annat av polisen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.