Finns det mindre grafikkort med bra prestanda för gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Tack för alla tips!
Arghh... Byta nätagg, är det svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Men du får byta alla strömsladdar till hårddiskar, moderkort med mera. Men om du ska dra ut moderkortet måste de ju ändå kopplas ur/i.
"Fördelen" med det agget du har är att det inte har så långa kablar så att det är bökigt att få plats. Ett nytt agg bör vara modulärt (avtagbara kablar) så du inte behöver ha mera kabel än nödvändigt i chassit. Och det kan vara nödvändigt att bunta ihop kablarna nånstans i chassit så de inte hänger och flänger.
Annars sitter själva agget med fyra skruv och är inga problem att byta.
Ett agg kostar en tusenlapp. Men då kan du ju i princip sätta i vilket grafikkort du vill.

Det hänger väl på vad du vill spela.

Skrivet av Marreboy:

Nätagg borde inte vara några problem att byta.
Asus 950/960 är relativt korta, googla på asus 950 så ser du.

Det är inte längden som är bekymret. Längden på nätagget är väl begränsat i och för sig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott:

Stort tack för feedback!

En sista fråga (?): ska jag satsa på ett kort med 4gb istället för 2gb. Då blir det en tusenlapp till men det kanske är värt det. Tvärr har jag ingen referensram i frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

@Igelkott:

Stort tack för feedback!

En sista fråga (?): ska jag satsa på ett kort med 4gb istället för 2gb. Då blir det en tusenlapp till men det kanske är värt det. Tvärr har jag ingen referensram i frågan...

Oj. Om du jämför samma kort med 2 eller 4 GB ska det inte skilja en tusenlapp. Det låter jättekonstigt.
Men prestanda per krona blir typ bättre ju dyrare kort. Men ska du ha max prestanda utan att byta nätagget är det väl 960 som gäller. Och jag tycker ju att 3-4 GB är nödvändigt på ett kort som i övrigt är tänkt att prestera. Åter igen handlar det ju om vad som skall spelas.

Sen är det ju cyber monday nu/under morgondagen. Det kanske dyker upp något lämpligt kort och då lär jag skriva ner det här.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hallå igen och tack för alla förslag. Jag har efter idogt letande funnit dessa nedan som jag tänker köpa.

Funkar dessa till datorn tror ni?

Det jag främst tänker på är kopplingar och så. Finns strömförsörjning till grafikkortet tex?

https://m.prisjakt.nu/product/3196970/properties
https://m.prisjakt.nu/product/2160330/properties

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Hallå igen och tack för alla förslag. Jag har efter idogt letande funnit dessa nedan som jag tänker köpa.

Funkar dessa till datorn tror ni?

Det jag främst tänker på är kopplingar och så. Finns strömförsörjning till grafikkortet tex?

https://m.prisjakt.nu/product/3196970/properties
https://m.prisjakt.nu/product/2160330/properties

Skickades från m.sweclockers.com

Bra nätaggregat, men överdriven effekt för det du ska ha.
Dessutom ett oprisvärt grafikkort. R7 370 är ett R7 265 som är ett HD 7850. 4GB känns lite onödigt på ett sånt kort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Bra nätaggregat, men överdriven effekt för det du ska ha.
Dessutom ett oprisvärt grafikkort. R7 370 är ett R7 265 som är ett HD 7850. 4GB känns lite onödigt på ett sånt kort.

Ok, 4GB vill jag ha... Vad är då ett prisvärt kort? Och vad gör detta kort oprisvärt enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Ok, 4GB vill jag ha... Vad är då ett prisvärt kort? Och vad gör detta kort oprisvärt enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kostar lika mycket som 950, men presterar sämre. Dessutom är kortet för långsamt för att ha nytta av 4GB i majoriteten av spelen.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-nvidia-...

Jag vet inte din budget, men tyvärr är 380 nästa om du vill ha 4GB. Kostar 2390 kr.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Hallå igen och tack för alla förslag. Jag har efter idogt letande funnit dessa nedan som jag tänker köpa.

Funkar dessa till datorn tror ni?

Det jag främst tänker på är kopplingar och så. Finns strömförsörjning till grafikkortet tex?

https://m.prisjakt.nu/product/3196970/properties
https://m.prisjakt.nu/product/2160330/properties

Skickades från m.sweclockers.com

370 behöver du inte ha ett annat nätagg till. De är lättdrivna. Men prisvärt är gränsfall. Sen vet jag inte om ett GTX 960 är mer eller mindre prisvärt.

Annars är det nytt nätagg och 290, 290x, 390, 390x, 970 eller värre för att det ska kännas rimligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att jag inte har gått grundkursen i ämnet grafikkort...

Men jag tänkte hoppa över den och kolla med er som kan det här.

Detta har jag fått för mig blir bra:

Helst max 3000:-
maxlängd ca 25cm
(max bredd/höjd drygt 11 cm,) inte högre än några få mm över pci-bracket
Vill ha 4GB
Minnesgränssnitt 256
Minnestyp GDDR5

Ett par Frågetecken:
Minneshastighet?
Processorhastighet?
Hur snabbt ska det vara?

Fler viktiga saker att förhålla sig till??

Återigen tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ska du spela och funderar på gtx 950 så är det bättre gå på gtx 960 då det skiljer så lite i pris på dem. Med ett gtx960 borde du kunna klara dig med ditt nuvarande nätaggregat då de drar lite ström och går tyst och kalla vilket är bra i trånga lådor.

Har ett gtx 960 2Gb och det funkar hyffsat till 1080p gaming. Köpte det med baktanke att flytta det till en 4k klar HTPC när jag ska byta till nästa generations Pascalkort i speldatorn nästa år.

gtx 950 är ett nedbantat 960 mest tänkt till HTPC lösningar och inte spel prestanda.

Fördelen med gtx 950 och 960 är annars att de klarar och har hårdvaruacceleration för videostandarden H265(HEVC) och HDCP 2.2 via HDMI 2.0 för koppling till en 4K tv vilket inte AMD lägret klarar i dagsläget. Ska man köra mot en 4k tv är det viktigt då de som regel saknar displayport.

Nackdelen med 950 och 960 är annars minnesbussen som gör att kortet inte riktigt orkar dra full nytta av 4GB vs 2Gb.
Samtidigt skulle jag nog ta 4Gb om priskillnaden är liten.

När jag köpte mitt 2Gb 960 kort för 2050kr i våren 2015 för att ersätta ett gammalt GTS 8800 i gamla datorn så kostade 4GB varianten hela 2,8K vilket gjorde att man då hellre hoppat upp till gtx 970 eller R9 290 som då gick runt 3k på reor.

Är inte HTPC 4k biten intressant och det är ren spelprestanda du vill ha så går det nog få lite mer FPS/krona hos AMD lägret mot bekostnad av högre strömförbrukning så då lär du behöva bättre nätaggregat och kanske kylningen behöver ses över också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Det är tydligt att jag inte har gått grundkursen i ämnet grafikkort...

Men jag tänkte hoppa över den och kolla med er som kan det här.

Detta har jag fått för mig blir bra:

Helst max 3000:-
maxlängd ca 25cm
(max bredd/höjd drygt 11 cm,) inte högre än några få mm över pci-bracket
Vill ha 4GB
Minnesgränssnitt 256
Minnestyp GDDR5

Ett par Frågetecken:
Minneshastighet?
Processorhastighet?
Hur snabbt ska det vara?

Fler viktiga saker att förhålla sig till??

Återigen tack på förhand

Specifikationerna på grafikkort säger ganska lite om man bara tittar på dem. Det går inte att jämföra AMD med Nvidia på "specsen" tex.

Är det något visst spel eller typ av spel som ska spelas på datorn? Och vilken upplösning på skärmen vill man spela i? (Standard 23-24" är 1920x1080)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Specifikationerna på grafikkort säger ganska lite om man bara tittar på dem. Det går inte att jämföra AMD med Nvidia på "specsen" tex.

Är det något visst spel eller typ av spel som ska spelas på datorn? Och vilken upplösning på skärmen vill man spela i? (Standard 23-24" är 1920x1080)

Hej!

Ark:Survival evolved är nedladdat så det är en bra utgångspunkt. Vad gäller upplösning så standard och uppåt funkar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Hej!

Ark:Survival evolved är nedladdat så det är en bra utgångspunkt. Vad gäller upplösning så standard och uppåt funkar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu vet jag inget om det spelet. Men det verkade som att det var ganska krävande.

Enklast brukar vara att kolla vad andra har fått för prestanda i det aktuella spelet. Och jag vet som sagt inget om det spelet.

Men säg såhär då. Om du byter till ett nytt nätagg på ca 700 W av bra kvalitet så kommer du kunna använda det till nästa och nästnästa datorn också.

Ang ventilationen är chassit inte världsbäst på att få ut värmen, men heller inte så dåligt. Det har lite med fläkthastigheterna att göra där. Och i och med att det sitter en originalfläkt på processorn som inte är direkt tyst, så antar jag att övriga fläktar inte heller är ljudlösa. Så jag skulle inte vara rädd att stoppa i tex ett GTX 970.

Är man inte rädd för ljudet går det ju att köpa ett grafikkort med referenskylare som skickar ut värmen bakom chassit.. Typ R9 Nano

Sen kan du säkerligen klämma på ett GTX 970 på ditt nuvarande nätagg, effektmässigt, även om det är gränsfall. Det är väl kablar och kontakter som man kanske får hitta en lösning på då. Då det behövs två stycken pci-e 6 pin.
http://www.sweclockers.com/test/12226-nataggregat-i-budgetkla...
Om nätagget inte orkar med så märks det genom att datorn hänger sig.
Men det kanske vore en idé vid en sådan lösning att då blåsa bort dammet i nätagget för att ta hand om det lite extra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Är det siffror på ett papper som är det viktigaste eller är det prestandan i spelen som är det relevanta.
Om du föredrar det senare så kan det vara intressant att jämföra grafikkort via ett prestandaindex, se länk nedanför.

Sweclockers
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Toms hardware
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

När du hittar ett grafikkort som du blir intresserad av så gå till google, skriv in ditt grafikkort och ordet sweclockers. Då bör du komma till en sida där sweclockers testar det grafikkortet och du kan se lite mer detaljerat hur just det grafikkortet presterar.

När det kommer till budget är det svårt för andra att avgöra vad du ska ha, vissa personer är nöjda med att lägga lite mindre och lira 1080p medium medan andra vill ha allt på max och högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det är väl kablar och kontakter som man kanske får hitta en lösning på då. Då det behövs två stycken pci-e 6 pin.

Dessa är mina förutsättningar, hur löser jag detta?

Nätagg:
1 st kabel med en 6-pins PCIe-kontakt
Grafikkort:Power Input 8-pin
Dual 6-pin to 8-pin PCIe adapter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Dessa är mina förutsättningar, hur löser jag detta?

Nätagg:
1 st kabel med en 6-pins PCIe-kontakt
Grafikkort:Power Input 8-pin
Dual 6-pin to 8-pin PCIe adapter

Skickades från m.sweclockers.com

beroende på vilket grafikkort det gäller kanske du klarar dig med 6 pin. Då ska det fixa ett grafikkort på 150 w enligt spec.

De två sista polerna är för att avlasta minuspolen för att undvika brand och då blir den specad till 235 w. Sen har det med kabellängden och kabelledarens tjocklek och tiden den belastas på max, att göra om det verkligen skulle vara ett problem att köra 6 pin istället.

Behöver du så kan man nog hitta de två sista jordpolerna på någon annan kontakt. T ex ha en molex till 6pin-adapter

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

beroende på vilket grafikkort det gäller kanske du klarar dig med 6 pin. Då ska det fixa ett grafikkort på 150 w enligt spec.

De två sista polerna är för att avlasta minuspolen för att undvika brand och då blir den specad till 235 w. Sen har det med kabellängden och kabelledarens tjocklek och tiden den belastas på max, att göra om det verkligen skulle vara ett problem att köra 6 pin istället.

Behöver du så kan man nog hitta de två sista jordpolerna på någon annan kontakt. T ex ha en molex till 6pin-adapter

Låter ju förstås vanskligt med bränder så gärna jordpoler 😎
Kort:
Zotac Geforce 960 Amp 4GB
Kontakter nätagg
1 st. 50 cm lång kabel med 20+4-pin ATX-kontakt
1 st. 50 cm lång kabel med 4-pin 12V-kontakt för CPU
1 st. 40 cm lång kabel med en 6-pins PCIe-kontakt
1 st. 40 cm lång kabel med tre SATA-kontakter
1 st. 40 cm lång kabel med två 4-pins-kontakter samt en floppykontakt

Ser du några möjligheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snabb googlade. Verkar som att 4GB versionen av Zotac Geforce 960 Amp kör med 1st 8 pins kontakt.
Borde gå att lösa med adaptrar men är inte optimalt.

Du kan göra något av följande
* Leta upp ett annat grafikkort som bara har 1st 6 pin PCIE kontakt
* Byta nätagg
* Köra med adaptrar

Borde gå att hitta andra GTX 960 kort med bara 1st 6 pin PCIE om det är vad du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avbryt:

Låter ju förstås vanskligt med bränder så gärna jordpoler 😎
Kort:
Zotac Geforce 960 Amp 4GB
Kontakter nätagg
1 st. 50 cm lång kabel med 20+4-pin ATX-kontakt
1 st. 50 cm lång kabel med 4-pin 12V-kontakt för CPU
1 st. 40 cm lång kabel med en 6-pins PCIe-kontakt
1 st. 40 cm lång kabel med tre SATA-kontakter
1 st. 40 cm lång kabel med två 4-pins-kontakter samt en floppykontakt

Ser du några möjligheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Nu påverkar det nog främst vid överklockning och tortyrtest. De tidigare 960 Amp! Hade tydligen 6pin.

Som den här produkten visar http://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-pi... så finns det också adaptrar som bara bryggar över och låter den ena ledaren (eller om det är två) ta belastningen från tre (fyra). I praktiken köra enbart 6 pin.

Efter närmare forskning så verkar agget ha 2 st 12V-linor. Den ena har gul/svart ledare och den andra gul.
På bilder ser det ut som att den befintliga 6-pin pci-e har tre st gul/svarta ledare och tre st för minus(jord). Detta borde vara tillräckligt tycker man.
Nu ska nedanstående beräkningar inte ses som sanning då jag inte vet exakt hur grafikkort och nätagg med mera är uppbyggda. Ping @MrQaffe
Agget kunde leverera 204 W på gul/svart och själva ledarna borde vara dimensionerade för minst 216 W. Detta gäller alltså även för jord. I det fallet att agget skulle leverera max och att grafikkortet även skulle dra max från strömmen från moderkortet (75W) och låta strömmen gå tillbaks i endast tre jordledare så blir belastningen 93W per ledare och därmed 21W eller 30% mer än spec.
1. Detta är 99,9% osannolikt på ett fungerande grafikkort
2. Det är ett worst case scenario som dessutom skulle behöva fortgå i flera minuter i sträck
3. Grafikkortet skulle behöva dra 279 W och alla tester jag sett på 960 så har de dragit mellan 120 W och 160 W typ. Och detta vid absoluta max under stresstest.

Med andra ord hade jag kört på en 6 pin-8 pin adapter som bryggar de två sista jordpolerna till de befintliga utan att vara ett dugg orolig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N